Sétáló Budapest

Brüsszelt nem kell megállítani, megállítja magát

2022. június 30. 22:29 - bozon

Pontosabban lelassítja

Még pontosabban azt sem, de kevésbé ideges, kevésbé hangos, kevésbé veszélyes hellyé teszi magát. Az a lépés ugyanis, hogy az Európa-szerte (még) megszokott 50 km/h helyett lakott területeiken bevezették a 30 km/h-s legnagyobb megengedett sebességet, igazán még egy jó kis autósüldözésnek sem nevezhető: nem lassítja érdemben a forgalom átlagos sebességét, mégis hatalmas előrelépés a zaj és a levegőszennyezés mérséklése, valamint a közlekedésbiztonság terén. Az egy jó kérdés, hogy akkor miért várunk mi ezzel…

Tovább
64 komment

A klímaválsággal kapcsolatos pánikkeltésnél csak egy rosszabb dolog van…

2022. június 27. 06:09 - krallattila

…a klímaváltozással kapcsolatos bizakodás

Két hete áll a bál „zöld körökben”, hogy ebben az – immár két hetes – interjúban pontosan mekkora túlzások, pontatlanságok, nagyotmondások hangzottak el a korunk ökológiai válságaival és az emberiség közeli jövőjével kapcsolatban. Több helyről hallottuk, hogy már válaszcikkek is készülnek, azonban mielőtt ezek tömegesen megjelennének (?), gondolkodjunk el azon, hogy miért lehet szükség egy ilyen vitára, mi lehet egy ilyen vitának a célja és kimenete!

Tovább
2 komment

Óriásposzt: három BKK-konzultáció 2022. május végére

2022. május 30. 03:15 - bozon

A minapi balsikerű eset után hadd hívjuk fel a figyelmet a BKK május végén indult társadalmi egyeztetéseire. Jó lenne, ha mindegyikben minél inkább hallatná a hangját a budapesti közvélemény, mivel a témák érdekesek, és mindegyikben jelentős előrelépési potenciál szunnyad. Vannak azért buktatók és kisebb-nagyobb hibák is az egyes történetekben, de mivel a konzultációk ideje rövid, egy nagy posztban tárgyaljuk mind a három aktuális kérdéskört.

Tovább
19 komment

Egyszer már volt sétáló Budapest

2022. május 20. 06:01 - bozon

De mikor és hogyan lesz itt újra?

A kérdés egészségbeli, környezeti fenntarthatóságbeli, esztétikai, közérzeti vonatkozásaira hamar fittyet hányva sokszor felmerül a kérdés, hogy mégis, hogyan élhet meg Budapest a mainál sokkal kisebb autóforgalommal. Hát, hogyan lehet a mainál kevesebb autóval élni?! S ha már mindenáron szükséges a mai mennyiségű autó, akkor hová tennénk őket, amikor az utcákat visszaadjuk az embereknek? Hosszadalmas okfejtések és urbanisztikai, közlekedésügyi érvelések helyett ezekre a kérdésekre választ adhat egy (mozgó-) kép, egy érzés, egy bemutatott életkép. Képzeld el így, ez így már egyszer működött Budapesten is! Aztán persze utánagondolunk, hogyan passzolnak a részletek a XXI. századba is.


A korabeli filmkészítő figyelmét túlságosan lekötötte az a szép egyenruhás vonulás (ott „történt valami”), de minket azok a részek érdekelnek, ahol éppen nem történt semmi, csak folytak a korabeli utcai hétköznapok

Tovább
26 komment

A 21-es buszcsalád céltalan turmixolása

2022. május 06. 06:41 - bozon

Amikor csak bele lehet szólni valamibe, arra örömmel bátorítunk mindenkit. Most ez a bátorítás egészen kevéssé örömteli, hiszen egy társadalmi egyeztetésnek látszó tárggyal állunk szemben: nem kíváncsiak a véleményünkre, de legalább a társadalmi egyeztetésként meghirdetett változtatáscsomag is teljesen rossz. Arra azért bátorítunk mindenkit, hogy a nem erre szolgáló két szövegdoboz egyikében megírja, amit gondol. Sajnos a „társadalmi egyeztetés” két hetének egyikéről már le is maradtunk, de még pótolható a gerillavélemény-cúnami.

Tovább
5 komment

Kicsit szőlő, kicsit savanyú, de a miénk

2022. április 20. 04:47 - bozon

Pirossal vagy kékkel írjunk róla? Ha kékkel, akkor nyugodt életünk lesz (egy darabig), diadalként fogadunk el minden helyére rakott utcakövet, minden elültetett árvácskát, minden, az amortizációpótlástól messze elmaradó buszbeszerzést – amit aztán lehetőleg facebook-hirdetésben jelent be saját eredményként Fürjes Balázstól a BFK-n és a városházán át a BKK vezetéséig mindenki –, és egyet sem gondolunk a tényleges jövővel: ennél azért a puszta megmenekülésért is sokkal gyorsabban kellene cselekedni. Ahhoz, hogy Budapest egésze élhető és a XXI. század győztese legyen, pláne.

Ha pirossal írunk, akkor az elénk vetített „siker”, a fontolva haladás nem fog minket sose kielégíteni. Mindig mögé akarunk nézni, mindig látni fogjuk, hogy ennél sokkal több kell, nem leszünk annyira nyugodtak, hanem követelőzni fogunk, és ezzel hozzájárulunk legalább ahhoz, hogy a fontolva haladók ne ússzák meg még a fontolva haladás nélkül is. Persze, az nem elégít ki minket, nem is szabad, hogy kielégítsen, de legalább megvan. Nyugtalan követelőzésünk oka, hogy az élhető Budapest és a közép-európai városrégiók versenye ennél sokkal-sokkal többet érdemel.

Tovább
14 komment

A polgári Magyarország nem volt, hanem…

2022. április 12. 06:53 - bozon

Úgy kéne befejezni, hogy „lesz”, de azt most nem tudjuk – csak reméljük, és ezután is kidolgozzuk érte a belünket, de az a mi bajunk. Annyi viszont bebizonyosodott a mostani választásokon, hogy polgári Magyarország nem is nagyon volt. Ez valamennyire jó hír is, mert ezek szerint nem semmisült meg, nem omlott össze, nem szenvedett vereséget, hanem kiderült, hogy egy szűkös, de valójában teljesen üres piaci résbe kell benyomulni ezzel az ajánlattal.

Ha arra keressük a választ, hogy milyen módon hozta el ezt a letisztult állapotot a baloldal megsemmisítő veresége a 2022-es választáson, el kell indulnunk a polgári ajánlat múltbeli nyomait keresni. Magától értetődően megtaláljuk, hogy egyszer már létezett politikai termékként, és állítólag úgy kellett volna eladni, mint a mosóport, de végül úgy alakultak a dolgok, hogy idén pont a Fidesszel szemben kellett volna ugyanezt eladni. Azok ellen, akik annak idején termékként kitalálták, reklámozták, és talán régen még tényleg el is akarták adni.

A kétosztatú politikai térből pedig egyenesen következik, hogy most akkor pont a baloldalnak kellett volna eladnia a polgári Magyarországot. Pont, aki ellen annak idején ki lett találva. De végeredményben látjuk, hogy ők sem tudták eladni, s azt is sejtjük, hogy nagyrészt azért, mert náluk sem volt meg. Próbáltak egy mozifilmet vetíteni az ország elé, amiből annak kellett volna kiderülnie, hogy náluk van, de ezt a célközönség – a meggyőzendőek, az átcsábítandóak, az apolitikusak halmaza – nem vette be. A törzsközönség pedig vagy bevette, vagy nem, de nekik úgyse kellett már semmit bevenniük, hiszen ők törzsközönség.

Tovább
Szólj hozzá!

Buszból vasparipa

2022. március 11. 03:34 - bozon

A friss négyes metrós cikksorozatunk első két darabja alapján vegyesen állunk: eddig egy konstruktív (a kiegészítő hálózat visszaerősítéséről) és egy „destruktív” cikkünk van (az állomáskiosztás és a kelenföldi végállomás visszavonhatatlan förtelmeiről). Most erősítjük a konstruktív oldalt, mégpedig a Budaörs felé való rövid távú fejlesztéssel. Sajnos, ez nem metróhosszabbítást jelent, mivel a vonal egyik nagy (vagy a legnagyobb) hibája pont az, hogy olcsón, költséghatékonyan továbbfejleszthetetlen. Olyan kiegészítő (gyors-) buszvonalakról fogunk beszélni, amelyek a kritikus 2020-as évtizedben átmeneti megoldásként, de a távolabbi jövő megalapozásaként Budaörs és vonzáskörzetének javát szolgálják. Ezek amellett, hogy „arra a kis időre” befoltozzák a hálózat lyukait, a valamikori metróhosszabbítás előképeként arra is alkalmasak, hogy a hosszabbításra mutatkozó, ma még rejtett igényt is felmérjék, láthatóbbá tegyék.

Tovább
2 komment

És ezen a héten mi lett jobb?

2022. február 25. 05:26 - bozon

A múltkori hasonló, de okkal pesszimista gyűjtőposzt után most álljon itt két halvány reménység. Az első, hogy az örökségvédelem mégiscsak előre is tud haladni. A második, hogy talán tőlünk is merítettek a fővárosi döntéshozók, amikor realizálták, hogy a gellérthegyi sikló nem fogja teljesíteni a vele szemben támaszott elvárásokat. (Sajnos, közben mindezt a világpolitikának az ezredforduló óta legbaljóslatúbb fordulata árnyékolja be: ideje realizálni, hogy a XXI. század rosszabb lesz annál, mint amit akár 1990-ben, akár 2000-ben, vagy akár tavaly vártunk tőle. Pedig a klímaválsággal és az ellene nyögvenyelősen se vívott harccal eddig se voltak túl fényesek a kilátások.)

Tovább
9 komment

Álljunk meg egy szóra Rákospalota–Újpestnél!

2022. február 18. 04:16 - bozon

Egy hete jelent meg Vitézy Dávid facebook-oldalán a hír, hogy Rákospalota–Újpest vasútállomás jövőjéről is folyik a gondolkodás a Budapesti Fejlesztési Központban (a BFK felületein ugyan nem találtuk a hírt, de a mai „fészbúkos” világban ezt is hivatalos BFK-közleménynek tekinthetjük). Ahogy mindig, most is örömmel tudatjuk, hogy a közlemény lakossági visszajelzésekre is buzdít – persze a szintén mindig hangoztatott korlátokkal: a társadalmasítás nem kis részben a kész helyzetek művészete. Mindenesetre mi is megtesszük a régebben közölt anyagainknak megfelelő visszajelzéseket, amelyeket – fészbúkos világ ide vagy oda – az odakommentelés mellett majd levélben is elküldünk; emellett mindenkit buzdítunk most is arra, hogy visszajelzéssel támogassa ezt, vagy tegye meg saját észrevételeit.

bfk-rp-up-xmetszetlatvany.png
A BFK-nak az a látványterve, amiről az általuk kialakítandó állomási keresztmetszetet sejtjük (az állomástól jobbra látható három új kockaház, reméljük, nem komoly felvetés)

Tovább
7 komment
süti beállítások módosítása