Mi is megtettük az észrevételeinket a Rákosrendezőre tervezett és Egyesült Arab Emirátusok-beli befektetők által megvalósítandó ingatlanfejlesztési beruházással kapcsolatban. Pontosabban ez a beruházást (is) előkészíteni hivatott nemzetközi együttműködési szerződés tervezetének konzultációja, de a tervezet többi része annyira általános, hogy méltán tekintjük a rákosrendezői beruházás előkészítésének.
Egy gyors átnézet a projekt területéről. A mostani írásnak nem szűken vett tárgya, de a múltkori metróigények kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az álmodott-igényelt 4-esmetró-végszakasztól olyan messze van, mint a meglevő 3-as metrótól. A Földalattinak viszont (majdnem) természetes vadászterülete – csak jól kellene kitalálni a rendszert.
Rögtön az elején: a tervezet ma még véleményezhető (a tarsegyeztetes@mfa.gov.hu címen); ki-ki megteheti saját észrevételeit is.
Észrevételeink pontjait sűrítve itt is leírjuk (a részletek a link mögött vannak).
- A nemzetgazdaságilag kiemelt státusszal a kormány túlzott vállalást tesz; szabályozáson felüliséget ígér.
- Az Egyesült Arab Emirátusok kormánya számonkérhető vállalást valójában nem tesz (ez egy kormányközi szerződés; a konkrét beruházó ennek a megállapodásnak nem is részese).
- A kormány vállal egy rakás közfinanszírozott infrastrukturális beruházást, míg egy ilyen helyzetben ez alapvetően a beruházó feladata lenne (itteni megjegyzésünk: lehet, hogy úgy gondolják, majd a terület árában érvényesítik ezt, de ez egyrészt ki tudja, megtörténik-e, másrészt eleve a projekt szerény volta ellen hat egy ilyen konstrukció).
- A tervezet a Szegedi úti felüljárót is közúti elemként említi, miközben a villamos sokkal fontosabb (akár egyedül fontos!).
- A tervezet implicite vállalást tesz a reptéri kötöttpályás kapcsolat egy bizonyos fajtájának megvalósítására, de ezt semmi nem támasztja alá.
- Ha egyáltalán építeni kell most valamit Budapesten, az bérlakásállomány lenne. Ráadásul azt is garantálni kellene, hogy ez az állomány a megfelelő piaci szegmensben köt ki.
- Mi már a rozsdazónákkal is pazarlóan bánunk! Valójában a fenntartható város alapvető funkciói (fő példánk a közforgalmú logisztika) is kellene, hogy versenyezzenek e területekért.
- Parkot nem feltétlenül egy nagy darabban (a terület külső, kieső végén) kellene építeni, de az biztos, hogy sok zöldre lenne szükség.
- A közlekedési kapcsolatokat még a kötöttpálya esetében is szerényen kellene megoldani; közúti többletvállalásokat nem szabadna tenni!
- A fő elv a szerénység kellene, hogy legyen. Az se baj, ha most ez a beruházás kútba esik.