Sétáló Budapest

Jó, hogy egyetlen illetékesnek sincs halványlila fogalma sem arról, hogy mit kellene kezdeni Budapesttel?

2023. október 31. 23:45 - bozon

Meglehet, hogy apró probléma a nagy egészhez képest, és még azon belül is egy olyan probléma, amit csak mi látunk vagy csak mi találtunk ki, de éppen most az figyelhetjük meg Budakeszin, ahogy elépítik azt a lényegében egyetlen szabad területet, ahol a János-hegy alatt oda kimenő bármilyen kötöttpályás vonal (villamos, metró, villamosmetró, hév vagy bármi) a felszínre jöhetett volna. A baj ezzel kapcsolatban, hogy az egész nagy kép csak ilyen problémákból áll össze, mivel az egészről senkinek sincs koncepciója, és nem is látszik, hogy bárkinek akarna lenni ilyenje. 

img_3748-kicsi-zichy.JPG
Kit érdekel a lejtőre került lakáspiac? Kit érdekel a jövő? Épülnek a temetőre is néző társasházi lakások a lakótelep utolsó nagyobb zöld foltjának helyén – ahol a belvárosba vivő alagút szája is lehetett volna 

Vagy mégis lehet, hogy van egy másik hely, ahol egy ilyen infrastrukturális elem megépülhet? Nem tudjuk. Vagy esetleg nem is egy ilyen kötöttpályás vonal a legjobb megoldás Budakeszi számára? Nem tudjuk. Vagy ez se volt már alkalmas helyszín? Azt sem tudjuk. Mi ezt sejtettük utolsó lehetőségnek a múltkori vázlaton (a cikk végén), de ezek a kérdések akkor sem érdekeltek egy illetékest sem – ahogy most sem. De a lényeg, hogy az e kérdésben illetékes szereplőknek – biztos, ami biztos – gőzük nincs arról, mi ezzel a helyzet. Nem is foglalkoztak a kérdéssel soha. 

Amikor megírtuk azt a füstben elszállt 2019-es programunkat, akkor abban azt ígértük, hogy ha mi vezetjük a várost, akkor 2024-re, azaz a ciklus végére – amikor is elérni illenék a ciklus célkitűzéseit, nem pedig elővenni újra a bullshitágyút a következő ciklusra lőve – kialakítunk egy olyan szerkezeti és fejlesztési stratégiát az agglomeráció részére, amelyik mögött társadalmi konszenzus van. Ez éppen elég nagy feladatnak látszott, de még beláthatónak és teljesíthetőnek. Le kellett volna ülni az agglomerációs településekkel, megállapodni például a túlfejlesztés közös megállításáról, vagy éppen arról, hogy legalább a közeljövőben szükséges infrastrukturális elemek helyét nem építi el senki (nem mellesleg azt is tisztázni kellett volna nagy vonalakban, hogy mik is ezek a szükséges elemek).

A közeljövőben szükséges infrastrukturális elemek közt van egy agglomerációs kiterjedésű, gyors és összefüggő tömegközlekedési gerinchálózat, ami költséghatékony kötöttpályás elemekből áll. Gyors és összefüggő, hogy érdemi minőségi alternatívát tudjon adni az autózással szemben, költséghatékony, hogy még azelőtt megvalósítható legyen, hogy elmúlnának a klímaválság megelőzésére kitűzött fő határidők (klímalábnyom-tetőzés: 2025, felezés: 2030, nettó nulla kibocsátás: 2050), és kötöttpályás, hogy kapacitásában és energetikailag, azaz pont a karbonlábnyom tekintetében a lehető legmagasabb nívót képviselje.

Egy ilyen gerinchálózatra támaszkodó tömegközlekedési hálózat hiányában ugyanis mit tesz majd Budapest és a környéke a XXI. század közepén? Tovább autózik olyan mértékben, ami a város és az emberiség pusztulásához vezet? Vagy nem teszi ezt, de lemond a mobilitása nagy részéről, és ezzel együtt az erre alapozott mai típusú jólét és gazdasági versenyképesség nagy részéről is? Esetleg elkezdi valamikor végre-valahára a belvárosi autóforgalom-kizárást (miután azt végre felismeri, hogy a konkrét helyi, városi hatásokba belefullad), és akkor kialakít egy autó nélkül használható belvárost csupa autós külvárosokkal körülvéve, nem kis szétszakítottságot belekódolva a városszerkezetbe?

Minimális előrelátás híján a jövőben ezek lesznek a lehetőségek. Ugyanis a megfelelően színvonalas, kiterjedt és belátható időn belül megvalósítható tömegközlekedési gerinchálózat első lépéseit már ebben a ciklusban meg kellett volna valósítani. Nemcsak a közös agglomerációs stratégia szintjén, hanem az olyan, struktúraalkotó, önmagukon jelentősen túlmutató döntések képébe, mint például a Rákóczi úti villamos-törzsszakasz nem elrontása vagy a pesti rakpart triviális valódi felszabadításának nem végtelenségig való halogatása.

Miközben a kezeink közül most kicsúszott közeljövőhöz vezető alapvető lépések nem történtek meg, a levegőben lógnak olyan óriásberuházások, amelyeket a fővárosi vezetés hol akadályoz, hol biztos távolból figyel, de ezek önmagukban nem fogják megmenteni azt a bizonyos közeljövőt. Egyrészt jellemzően nem is lesznek meg addigra, másrészt az autózás minőségi konkurensévé váló „mindenhonnan mindenhova” értelmezhető eljutást biztosító tömegközlekedési szolgáltatást önmagukban nem fogják tudni nyújtani. Az egy sokkal komplexebb és aprómunkát igénylőbb rendszer, mintsem hogy pár presztízsberuházással pótolni lehetne.

Szóval, sok-sok apró (és még apróbb) oda nem figyelésen, nem csináláson, elmulasztáson, úgy hagyáson múlik, pontosabban múlt el Budapest és az agglomeráció (közel-) jövője. 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr6518247751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.11.01. 03:27:31

M0 zárás nélkül mindez csak fingfestés...

bozon 2023.11.01. 07:25:58

@gigabursch: ez nem hogy nem igaz, az egy értelmezhetetlen kijelentés.

1. A szóban forgó vázlatban (ami persze jó vagy sem -- senki nem tudja, hiszen senki nem foglalkozik semmilyen hasonló kérdéssel) nincs közúti kapacitásszűkítés. Akkor milyen közúti alternatíváktól is függene bármilyen elméleti szinten?

2. 2030 a klímagázfelezés időpontja. Ehhez képest még vérszegény is, de tényszerű, hogy a Budapesti Mobilitási Stratégia 2030-ig a mai közúti forgalmi intenzitás kb. feleződésével számol (még Tarlós idejében került bele!). A mai forgalom felének annyira szűkös lesz itt bármilyen közúthálózati elem, hogy rögtön új infraelemekben kell gondolkozni és mindent ezektől függővé tenni?

gigabursch 2023.11.01. 08:36:26

@bozon:
A klímás rszetlenkedést tegyük félre, ott szakmaiság semmi sincs.

Ha meglenne az M0, akkor az igenis létező, kényszerből a Margit-körútra behatoló forgalmat rendesen felemésztené.
Ugyanide tartozik, hogy az aki bemegy odáig kocsival,vannak a java tovább is megy, tehát egyáltalán nem igazolt, hogy nekik kéne villamos...

bozon 2023.11.01. 11:22:56

@gigabursch: hú, ez durva. Ha az antropogén klímaváltozás tétele mögött szerinted nincs szakmaiság, akkor nagyjából nincs miről beszélnünk. Beszélhetek én valakivel az égbolt színéről, aki tagadja a kék létezését és a Rayleigh-szórás révén való létrehozhatóságát a Nap fényéből, de ennek a beszélgetésnek innentől nincs értelme.

Maradva a forgalmi képnél, egyszerűen nem fér a fejembe, hogy mit beszélsz itt a meglevő áramlatok elterelésének a szükségességéről akkor, amikor egy olyan beavatkozásról van szó, ami nem jár közútikapacitás-csökkentéssel (sőt, a közvetett céloktól eltekintve is terheléscsökkenéshez vezethet, ha attraktív -- márpedig a célja az, hogy attraktív legyen).

Vagy ma már minden budakeszi közlekedési probléma kapcsán az az első dogma, hogy "majd az M0 bezárása után"? Vagy már ezen is túljutottunk, és a helyi horgolókör is csak az M0 bezárása után alakulhat meg?

A részállítások sem állják meg a helyüket:
-- nem "emésztené fel" a Margit körúti forgalmat, mert arra bőven van konkurens kereslet,
-- aki továbbmegy, annak is kellhet villamos (vagy más kötöttpálya), hiszen vagy átszáll, vagy maga a kötöttpálya is továbbmegy (persze nem fog, mert a kérdéskört a releváns döntéshozók sem értik, sőt, nem is foglalkoznak vele semmilyen szinten).

gigabursch 2023.11.01. 13:22:32

@bozon:
Na!
Én ne azt mondtam, hogy nincs klímaváltozás, hanem azt, hogy amit a politikusok itt játszanak (ilyen-olyan hülye célok, vállalások és dátumk), az tarthatatlan és fenntarthatatlan, továbbá vállalhatatlan.

Azért az nem ugyanaz.

Meglévő áramlatok:
Szerinted mindenki aki kocsival megy, az a Moszkváig akar eljutni?
Fenéket!
Folyamatosan nyomódik szét a forgalom.
Ezt a szétnyomódó forgalmat vinné el érdemben más csatornákra az M0.
Ehhez azért nem kell akadémiai cím.... Szerintem...

De juss el Óbudára értelmes tömegközlekedéssel, ahol gyakorlatilag nincs értelmes tömegközlekedés.
Persze mehetsz le Kelenföldön túlra is, Budafok-Tétény vonalra, azt sem tudod másképp megoldani, mert vak az M0.

A helyi horgolókör - már meg ne haragudj! - mellébeszélés.

Hozzá kell tegyem:
Budakeszinek ha ennyire fontos a sok lakos és a közlekedésük, ileltve a munkavállalásuk, akkor esetleg tegyen is érte, ne csak az adót szedje.

bozon 2023.11.02. 06:04:04

@gigabursch: Ja, értem. De akkor nagyon fontos megtenni ezt a különbséget: a klímaharc _politikai_ oldala eszetlenkedés.

Erről viszont szerintem nagyon fontos differenciáltabban gondolkodni, mert a 99%-a valóban eszetlenkedés, ami ez esetben hárítást, nem cselekvést takar. Ha viszont végre valahol (akár más célok által vezérelve) legalább egy, a klímaváltozás elfogadott tudományos modellje szerint érvényes részmegoldás megjelenik, azt ne vessük el, merthogy a politikusok általában hülyék!

Maga az átállás és annak időbeli ütemezése szükséges (a legszükségesebb). Erről egyébként a minap adott ki egy hihetetlenül kókler, politikavezérelt közleményt a Professzorok Batthyány Köre -- na, ez a szekunder szégyen igazi forrása: os.mti.hu/nyomtatobarat_valtozat/181275/os-a_professzorok_batthyany_kore_kozlemenye

A Moszkva térig való eljutással kapcsolatban nem tudom, mit nem értesz. Kezdettől fogva mindketten azt mondjuk, hogy az emberek nagy többsége továbbmegy. És?

Természetesen ennek is egy részét elvihetné az M0 (meg mást is), de ez nem _szükséges_ feltétele az amúgy közúti kapacitáscsökkentéssel nem járó kötöttpályás valaminek. Ha valahol javítok, annak nem szükségszerű előfeltétele az, hogy máshol is javítsak. Másrészt mivel a közúti forgalom volumene a stratégia szerint radikálisan csökken (tudjuk, hogy nem fog, mert minden politikus egy barom, de a helyes célkitűzés akkor is ez), az M0 _önmagában sem_ feltétlenül szükséges (kiemelten szükséges) fejlesztés a közeli jövőben.

Az M0 befejezetlensége szerinted oka annak, hogy _tömegközlekedéssel_ rossz az eljutás Óbudára vagy Dél-Budára? Egyébként a budakeszi kötöttpályás akármiről egy átszállással hozzáférhető lenne mindkét térség egyik legfontosabb gerincvonala (a 17-es villamos) már akkor, ha az csak a Moszkva térig megy. Ha tovább (belvárosi villamos vagy M2), akkor több gerincvonal is egy-egy átszállásos kapcsolatban lenne. (Az egyes célterületek egyéb, feltáró jellegű hálózati elemeinek rossz voltáért viszont nem itt kell felelni.)

A horgolókör nem mellébeszélés: azt illusztrálja, hogy az M0 kérdésének nem abszolút fontossága van, nem mindennek az előfeltétele, hanem csak akkor kell felmerülnie, ha tényleg ok-okozati összefüggés van.

Ami Budakeszi felelősségét illeti, ma Magyarországon egy önkormányzat a kötöttpályás fejlesztésekhez egyszerűen nincs elég forrással ellátva. Ez tehát alapvetően állami, uniós forrásból kellett volna, hogy megvalósuljon. Budakeszi ehhez annyit tehetett volna hozzá, hogy egyáltalán gondolkozik a kérdésről, figyelembe veszi, urambocsá' valamiféle koncepciótervet készíttet, és ez alapján ki is szabályozza a helyet. Na, meg ácsingózik a megfelelő forrásokra. Jól láthatóan ezt sem tették, teszik meg.

gigabursch 2023.11.02. 10:14:33

@bozon:

Ami az M0 kérdését illeti - itt alighanem teljesen más álláspontin vagyunk és vsz. maradunk is.
Az M0-nak abszolút fontossága van. Nélkülönözhetetlen.

Azt is többször próbáltam már veled megértetni, hogy tömegközlekedéssel tetemes mennyiségben tankönyvesek és laptoposok tudnak közlekedni.
Azonban ha megfigyelsz egy átlag munkanapot a Budakeszi úton, szerintem az ezirányú szgk a legkevesebb.
Csöszerelővel, hegesztővel, ablacserélővel, vakolókanállal, árúszállítóval, stb nem túl hatékony és eredményes közlekedni a tömegközlekedési eszközökön.

S addig, amíg van olyan tevékenység, aminek a tulajdonosa hegy egyik oldalán van, a vállalkozási feladat meg a másik oldalon, addig a közlekedés csak ezen a szűk csatornán fog átáramlani, sehol máshol.
Márpedig elég sok ilyen van... Sőt! Bitang sok.

bozon 2023.11.08. 11:38:21

@gigabursch: erre pedig tök egyszerű a válasz. Kiállunk a Budakeszi út mellé egy reggeli csúcsidőben, és megpróbáljuk megsaccolni, hogy az autókban ülő utasok hány százaléka "tankönyves és laptopos", valamint hány százaléka "csőszerelő, hegesztő stb.".

(De egy statisztikai becslés is lehetséges: megnézzük, az emberek hány %-a ilyen és hány %-a olyan munkát vállal, aztán az utóbbi kategória számát a potenciális többszöri innen-oda kiszállás miatt a biztonság kedvéért valami abszurd számmal -- mondjuk, öttel -- felszorozzunk, az előbbiekből pedig levonjuk a tömegközlekedők számát, és akkor a kettő hányadosával kapunk egy arányt arra, hogy legeslegeslegfeljebb az autóval közlekedők mekkora része olyan, aki nem tud tömegközlekedni.)

A lényeg, hogy az autóval közlekedők körében eléri-e a nélkülözhetetlenül autóval közlekedők aránya azt a bizonyos 50%-ot, amiről a stratégiai célok kapcsán beszéltem. Én úgy saccolom, hogy bőven-bőven nem (szerintem a feltételezés is abszurd, nagyságrendi tévedés). Tehát az előirányzott (és valójában leszart) csökkentési cél még bőven a "tankönyvesek és laptoposok" forgalmát érinti.

Ha pedig a mai forgalom fele marad, nem kell M0. Kellett (elengedhetetlenül) akkor, amikor még csak a mai forgalom fele volt ott?

Piaci-közgazdaságtani oldalról nézve, ha nem akarunk esetleges és betarthatatlan, bonyolult szabályozásokat, akkor városi útdíjjal szabályozzuk a kérdést (az árszínvonalnak kell olyannak lennie, hogy hatékonyan szétválasztja az egyik és a másik igényfajtát -- ha esetleg attól félnél, hogy ez nagyon megemeli a mesteremberek árait, akkor képzeld hozzá a napi kiszállások számát, a kiszállási díjakat és a dugók hiányában megtakarított munkaidőt). Azt persze "nem lehet". Valójában az akarat hiányzik.

gigabursch 2023.11.08. 12:17:17

@bozon:
Ötletes elgondolás...
Nyilván érdemes rajta finomítani ezt-azt, de az alapelv az jó.

Most nem a kötekedés kedvéért, de egy lesötétített, cigókkal teli maffiaautót te melyik kategóriába sorolnád?.
:-)

gigabursch 2024.01.04. 15:11:03

Egy adalék a korábbi, itt folytatott beszélgetésünkhöz.

Forrása az egyik testvérem, aki véletlenül sem vádolható azzal, hogy Krausz Gedeon és vezetősége felé bármi szimpátiát érez.
Lakik Bp-tel határosan, van náluk hat gyermek, akik már nagyrészt tömegközlekedők és párjával Bp-en dolgoznak.

Szóval eme testvérem határozottan állítja, hogy a forgalmasabb tömegközlekedések az elmúlt évtizedekhez képest érdemben gyorsultak, illetve azt, hogy a kerékpáros sávok, utak, kiterjesztése - lévén szokott bringával is menni - érdemben javult, ugyanakkor nem egyedi eset, hogy alkalmanként, helyenként "túlcsordulnak".
Ugyanide tartozik az is, hogy állítása szerint sok autó eltűnt, amiben jelentős szerepe van a fizető parkoló övezetek is.
Összegezve: nem feltételezte erről a kreténről, hogy ez a lépéssorozat jól jöhet ki.
A P+R siralmasan kevés, ezt is hozzátette.

Akkor most az elmúlt évi saját bp-i tapasztalatom:
Olyan utakon, mint a Tétényi vagy a másik végén a Thököly, megdöbbentően előzékenyek, "zebra-barátok" lettek az autósok. Messze megelőzik az általam rendszeresen bejárt Somogy-Zala-Vas-GyMS-Veszprém megyéket.
De amint kilépnek egy Soroksárira, Vácira, Egérútra a népek, kirobban minden türhőség belőlük.

Mivel van hol letennem a kocsit, ha a székesfővárosban járok és olyankor tömegközlekedek, ha a Hungárián belül kell lennem.
Azon kívül viszont katasztrófa. Egy Óbuda-Rákos-Soroksár-Csepel-Budafok bármelyik végpontokban nézve is értelmezhetetlen szgk nélkül.
A kisvállalkozások számára szintén nem látom a megoldást.
Mondjuk ha rajtam múlna, az összes olyan épületet, ami régi és nem újítják fel homlokzatazonosan, az nálam egyértelműen a mélygarázs+zöldpark irányba tevődne.

bozon 2024.01.05. 11:23:37

@gigabursch: a egyetértek az analízissel. A cél a példamesében pont az lenne, hogy a hálózatot az említett leggyengébb irányok egyikén használhatóvá alakítsuk. Az ilyen részeken valóban borzalmas a helyzet, de pont ezért kell sokkal nagyobb erőfeszítés, mint ami eddig. És ha okosak vagyunk, akkor ez az erőfeszítés gondolkodást jelent főleg, nem százmilliárdokat és a világot elöntő betont.

kiskisutca 2024.01.05. 13:37:48

@gigabursch:

"mélygarázs+zöldpark"

Drága!

De ha már megépítik a mélygarázst, akkor költséghatékonyabb a mélygarázs+parkolószintek a max. magasságig+zöldpark a tetőn. (A mélyépítés a legdrágább!)

A legköltséghatékonyabb a foghíjtelken kialakított murvás parkoló.

gigabursch 2024.01.05. 15:06:55

@bozon:
A hálózat fejlesztéséhez pl. Dél-Buda Csepel és Dél-délkelet Pest viszonylatában elengedhetetlen mindkét tervezett híd, villamossal (Ezt már korábban is beszéltük)
Ugyanígy elengedhetetlen a HÉV-ek összekötése a város alatt, megtűzve egy (két?) Margitsziget és egy Óbudai sziget megálló opcióval - amit részletesen végig kéne vizsgálni.
Ugyanígy nem hülyeség a Kelenföld-Rákosrendező SZEMÉLYFORGALMI mélyvasút, ami a személyforgalmat és az ingázó vonatok rendjét érdemben javítaná
Ugyanígy kéne az M3 az Árpád-kórház és Rákospalota-Újpest bekötéssel, akárcsak a délen a Ferihegy I, Ferihegy II (akár két megállóval).
Ugyancsak jó lenne, ha az M1 alámenne a Dunának és végigcsettegne az Attila út/Krisztina krt-on, kb a Városmajorig (onnan tovább Budakeszi a felszín alatt, ahogy ezt már írtad?)
Ugyanígy az M2 és a gödöllői HÉV értelmes összeboronálása elengedhetetlen.
Ugyancsak célszerű lenne, ha az M2 lejönne Dél-Budának és elmerengenének egy Sasad-Budakeszi-Törökbálint HÉV jelelgá hosszabbításon
Ugyancsak jó lenne, ha az Aqiuncumi híd lenne és értelmes villamos feltárása lenne Óbudának és Újpest-Palotának.
Az M4 hosszabbítása szerintem mind Gazdagrét, mind Rákos irányában szintén jó lenne.

Persze erre _egyszerre_ a világ pénze sem elég.
A fejlesztésekhez pontos nyomvonal, forgalom és eszköz alkalmatossági vizsgálatot kell végrehajtani.
Utána ehhez prioritásokat kell rendelni!
A prioritásokhoz meg ütemezést is.

Nálam elsőre a két dél-budai híd és a M3 kapna zöld lámpát.

Kb. ha rendeznénk egy olimpiát (amihez a sportinfrastruktúra gyakorlatilag kész van - ami nincs: sík- és vadvizi kajak-kenu/evezős pálya és vitorlás pálya) akkor lehetne ehhez ekkora forrásokat rendelni.

@kiskisutca:
Bármit is piszkálsz, az mélyépítés elkerülhetetlen.
Ugyanitt a benzinkút, automósó, delejes autó töltő megfelelő napelem parkkal (akár a szomszédos háztetők _szinte kötelező _bevonásával) és kellő roki parkoló kombó szinte kötelező elem kéne legyen.
Elhiszem, hogy az autómosó elsőre érthetetlen, ugyanakkor a kocsik tömegéről lemálló kosz és por irdatlan továbbszennyezést okoz.
süti beállítások módosítása