Sétáló Budapest

Lánchíd: végre egy darab Sétáló Budapest?

2022. november 23. 05:44 - bozon

Örömünkre szolgál, hogy a pesti rakpart ügyének elvtelen feladása után a fővárosi vezetés mintha megtalálná a góllövő cipőjét: a Lánchídon nem azzal indítanak, hogy minden maradjon az autóforgalomé, hanem sikerült a lehetetlen. Itt végre megtörténhet, ami a rakparton lehetetlennek bizonyult: ténylegesen kipróbálják, a használók elé tárják az új, emberléptékű változatot, mielőtt véglegesen döntenének a híd forgalmi rendjéről. Ezt egy kicsit magunk is siettettük azzal, hogy civil érintettként október végén megpróbáltuk a Fővárosi Közgyűlés napirendjére vetetni a rakpart és a Lánchíd ügyét – azt írták, „még dolgoznak rajta”, de talán ezt a folyamatot látjuk most.

Jó, hogy végre megvalósul a Sétáló Budapest program egy eleme (sőt, valami, amit már azelőtt is javasoltunk, hogy Sétáló Budapest lettünk volna)? Jó, hogy most már sokan mások is felvállalják azt, amit 2019-ben csak mi tettünk programelemmé? Igen, jó. 

jo_lanchid.png
2019-ben már jelképesen visszafoglaltuk a Lánchidat az autóktól

Tovább
12 komment

A Fogatlankerekű

2022. november 10. 03:37 - bozon

Úgy hangzik ez az elnevezés, mint valami visszafejlesztés, miközben maga az optimális jövő. Nem arról van szó tehát, hogy elfogadjuk a Fogaskerekű végelgyengülését, és megpróbáljuk „visszaminősíteni” valami hitványabbá, hanem éppen ellenkezőleg: a fizika törvényei azt mutatják, hogy a mai csúcstechnológia alkalmazása a pályában levő fogasléc és a járműveket hajtó fogaskerék használata nélkül is működtethetővé teszi a svábhegyi Fogaskerekű vonalát. Ezzel forradalmi módon megváltozik a vonal lehetséges jövője: az élvonalbeli, de teljesen hétköznapi technológiát alkalmazó fejlesztés kifejezetten költséghatékony, rövid távon megvalósítható. Ez nem a presztízsberuházások és a feleslegesen nagyra duzzasztott EU-s pénzszivattyúk körébe tartozó projekt, hanem a maga szerénységében robusztus, élhető jövőkép. Nagyon nem mellékes, hogy ez ráadásul egy olyan fejlesztés, ami a meglevő technikai-kulturális örökség  megőrzésére is koncentrál. Sőt, ma már úgy kell fogalmaznunk: az egész vonal, az egész üzem számára menekülőút a jövőbe. Ennél kevesebbre nincs lehetőség, ennél többre most nincs szükség! 

fogatlankereku.png
Elnézést kérünk a gyakorlatlan képmanipulációért, ugyanakkor a típus alapos ismerői talán hálásak lesznek a képen elrejtett apró járműgépészeti utalásokért

Tovább
26 komment

Damoklész kardja ott lóg, ahol pont nem kellene

2022. november 07. 05:28 - bozon

A nagy európai energiaválság és az a látványos felkészületlenség, amiről egész Európa fenntartható (-nak szánt) energiaszektora tanúbizonyságot ad, immár megtámadja a városi tömegközlekedést is. A támadás első számú eszköze az árképzési anomália, miszerint a tömegközlekedési szolgáltatóknak pont a legkörnyezetbarátabb üzemanyag, az elektromos energia kerül most a legtöbbe. Ha kombináljuk ezt a szokásos rövidlátással és az egyéb, „szokás szerint” mindig a kedvezőtlen irányba húzó egyedi körülményekkel, akkor bizony, oda jutunk, hogy a városainkban a troliközlekedés és a kötöttpályás közlekedés húzhatja az elkövetkező hónapokban-években a legrövidebbet. 

Tovább
17 komment

Helyzetjelentés az új, egyre autósabb Budapestről

2022. október 31. 21:30 - bozon

A nagy rakparti szégyen előtt pár héttel írtunk a budafokiról: nemcsak a zöld nép panaszát, de egy nyílt levelet is megfogalmaztunk. Ugyan, meggondolná-e a főpolgármester úr még egyszer, hogy milliárdok befektetésével tovább erősítse a az autóforgalmat Budafok belvárosában? 

autokkal_az_emberek_ellen.jpg
Egy új, hiteles szakmai partner is kellene már!

Tovább
25 komment

Nem lesz emberléptékű a pesti alsó rakpart

2022. október 28. 04:49 - bozon

Mondhatnánk lassan is, hogy Karácsony Gergely is megértse, de felesleges, hiszen pont az ő és emberei „munkája” vezetett idáig. Nekik sikerült addig húzni, higítani, szabotálni a lényegében egyetlen konkrét választási ígéretüket – amit nem mellesleg eleve már csak a Sétáló Budapest elleni marketinglépésként izzadtak bele a „programjukba” –, hogy most már garantált, ebben a ciklusban semmi nem lesz belőle. Legfeljebb az eddig is folyó elterelő hadműveletek: amikor éppen úgysincs ott nagy forgalom, nesztek, gyalogolgathattok, de birtokba sose vehetitek

autosrakpart-paktum.jpeg„amelyek megvalósítása nem érinti a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét”

Tovább
26 komment

Végre van kerékpársáv a Karolina úton!

2022. szeptember 26. 05:44 - bozon

Ahogy a Kerékpárosklubtól a fővárosházára származott nagy tudású kolléga írja is: újra eggyel európaibb lett Budapest közlekedési rendszere azáltal, hogy két, eddig hiányzó kerékpárútvonal-szakasz is felkerült Dél-Buda térképére. Mostantól az útfelújítások miatt már előre sejthető Október huszonharmadika utcai és a gyanútlan megfigyelőket a meglepetés erejével eltaláló Karolina úti kerékpársávok teszik végre teljessé a XI. kerület kerékpáros-főhálózatát.


Mi hiányzik a képről? A kerékpársáv szerencsére már nem.

Tovább
4 komment

Nyílt levél Karácsony Gergely főpolgármesternek arról, hogy akar-e idén 1,2 milliárd forintot elkölteni arra, hogy Budafok belvárosában hosszabb távon is egészségtelen utcák legyenek

2022. szeptember 08. 05:09 - bozon

Ahol csak lehet, felhoztuk már, hogy a XXII. kerületi kormánypárti vezetés az ellenzéki budapesti vezetéssel karöltve egy körforgalmat készül építeni a Tóth József utca és a Nagytétényi út kereszteződésébe; azonban ez erősen kifogásolható. Ha egy másodpercig is komolyan vennénk azt, hogy Budafok belvárosa egy belváros, és mint ilyen nem az átmenőforgalomtól lesz vonzó, jól működő és élhető, rögtön tudnánk, hogy ez a beruházás nemcsak felesleges, de egyenesen káros is.

Tovább
14 komment

Szeretnél élhető városban lakni? Tényleg szeretnél? Ugye, szeretnél?

2022. augusztus 31. 23:47 - bozon

A címbeli – három, de valójában egy – kérdés azt a logikai bukfencet, kognitív disszonanciát próbálja az élhető várossal kapcsolatban tudatosítani, ami például az „Akarsz (magas) adót fizetni?” és az „Akarsz jól működő közszolgáltatásokat?” kérdések közt is feszül (persze, igazán csak az olyan szerencsés társadalmakban, amelyekben nem eleve a magas adók és a silány közszolgáltatások kombinációja a betonkemény alapértelmezés). De mi is ez az átlagpolgár szintjén ébredő belső ellentmondás az élhető város kapcsán? Na, szóval…

Tovább
10 komment

A fogatlan ajándék ló elvágtat

2022. július 31. 23:27 - bozon

Nyekukucs semmi, fel a fejjel!

Hatalmas jótéteménytől és pénzesőtől esik el Budapest, mert a kormány visszavont egy csomó – nagyrészt közlekedési – nagyberuházást. Vagy éppenséggel mégsem? A veszteségérzés talán azok számára maximális, akik úgy gondolják, hogy 

  • van még időnk fejlesztgetni, jobb is, ha később készül el egy-egy probléma orvosolása, csak az minél grandiózusabb legyen, 
  • bármikor, amikor a kormány vagy az Európai Unió pénzt ad egy fejlesztésre, akkor arra mindig a lehető legnagyobb értékben le kell csapni, hiszen az állami vagy uniós pénz nem más, mint egy virtuális érték, nekünk csak az a dolgunk, hogy tehetségünk legjavával szüreteljük a pénzesőt, s azt minél nagyobb volumenben konvertáljuk beton- és acélesővé.

Tovább
2 komment

Brüsszelt nem kell megállítani, megállítja magát

2022. június 30. 22:29 - bozon

Pontosabban lelassítja

Még pontosabban azt sem, de kevésbé ideges, kevésbé hangos, kevésbé veszélyes hellyé teszi magát. Az a lépés ugyanis, hogy az Európa-szerte (még) megszokott 50 km/h helyett lakott területeiken bevezették a 30 km/h-s legnagyobb megengedett sebességet, igazán még egy jó kis autósüldözésnek sem nevezhető: nem lassítja érdemben a forgalom átlagos sebességét, mégis hatalmas előrelépés a zaj és a levegőszennyezés mérséklése, valamint a közlekedésbiztonság terén. Az egy jó kérdés, hogy akkor miért várunk mi ezzel…

Tovább
100 komment
süti beállítások módosítása