Még pontosabban azt sem, de kevésbé ideges, kevésbé hangos, kevésbé veszélyes hellyé teszi magát. Az a lépés ugyanis, hogy az Európa-szerte (még) megszokott 50 km/h helyett lakott területeiken bevezették a 30 km/h-s legnagyobb megengedett sebességet, igazán még egy jó kis autósüldözésnek sem nevezhető: nem lassítja érdemben a forgalom átlagos sebességét, mégis hatalmas előrelépés a zaj és a levegőszennyezés mérséklése, valamint a közlekedésbiztonság terén. Az egy jó kérdés, hogy akkor miért várunk mi ezzel…
Emlékeztető tábla Brüsszel-szerte: lakott területen 30 km/h az alapértelmezett sebességhatár (ott a teljes helyi KRESZ városi hatáskör, hiszen Brüsszel külön tagja a szövetségnek, ami Belgiumot alkotja)
A sebességmérséklés projektjéhez igazán impozáns honlapot csináltak, az alapszabályok, a részletek, az elméleti háttér, a külföldi példák mind-mind be vannak ott mutatva, szöveges és infógrafikás megjelenítéssel, hiánytalanul és igényesen. De a honlap legnagyobb erőssége az, hogy a mögötte levő projektet megvalósították. Szemben mondjuk a budapesti helyzettel, ahol évek óta beszélgetünk erről, vagy beszélnek azok, akik beszélhetnek, de cselekvésbe – mint annyi más dologban – nem botolhatunk. Emlékeink szerint egyébként itthon a brüsszeli intézkedésnek sem volt túl nagy sajtója, pedig ez már tavaly történt. Lehet, hogy a baloldali sajtó nem akarta az ügy könnyedségével blamálni politikus haverjait, a kormánypárti pedig nem kívánta népszerűsíteni sem a 30 km/h-t, sem azt a bizonyos Brüsszelt.
De ne ragadjunk le az orális projektbonyolításnál, nézzük meg, mit tehetünk ezen a téren magunk is! A XXII. kerületben ad hoc módon alakult ki helyi együttműködés a Magyar Közlekedési Klubbal: elkészítettük a kerület legenyhébb, leggyorsabban megvalósítható, legkönnyebben átlátható 30-as átállásának tervét, és hamarosan eljuttatjuk a kerületi önkormányzathoz (a forgalomtechnika egész Budapesten fővárosi hatáskör, azonban a jelenlegi helyzetben úgy látjuk, hogy a kerületi elhatározás lenne a döntő). A javaslatunk szándékosan minimalista: a gyors bevezetés érdekében nem túl agresszív, kiterjedt 50 km/h-s főúthálózatot hagy meg, és nem utolsósorban igen rövid dokumentum.
Nézzük meg, mi lesz belőle!
A XXII. kerületi óvatos javaslatunk 30 km/h-nál nagyobb megengedett sebességű útjai (sárgás: 50 km/h; piros: 50 km/h felett a jellemző sebesség; a lilás szaggatottak a gyorsforgalmi utak).
Frissítés: Terézváros beelőz
Írásunkra reagáló kommentben kaptuk meg Soproni Tamástól, a VI. kerület polgármesterétől a kerület hasonló tervét, illetve az azt elfogadó június 30-ai határozatot.
Ez a terv és határozat nemcsak a sebességcsillapításról (a hivatkozott anyagból a csillapított utcák pontos köre nem derül ki, azonban a VI. kerület úthálózata alapján ez talán egyértelmű), hanem mikromobilitási pontokról, valamint kiss and ride parkolók és rakodóhelyek kijelöléséről is szól.
Csak halkan jegyezzük meg, hogy Terézváros belső részén már ennél is jóval előrébb kellene tartani.