Sétáló Budapest

A dél-budai körvasút háromvágányúsítása és a Hamzsabégi park

2019. október 10. 09:17 - bozon

A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. 2017-ben meghirdette a „Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötöttpályás kapcsolat fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítása – előkészítés (tervezési szerződés)” tendert, amely a nevében foglalt fejlesztés terveit, megvalósíthatósági és egyéb előkészítő tanulmányait tartalmazza.

kf-fradi-kisebb.png

A Kelenföld és Ferencváros közti harmadik vágány építése jelentősen terhelni fogja a Dombovári, Sábogárdi és Hamzsabégi út környékét. Sajnos, a tervezés alatt a NIF nem vont be civileket a tervezésbe; a Magyar Állam vezetői tartják magukat olyan bölcsnek, hogy nincs szükség a nép véleményére egy olyan fejlesztésről ami a nép életére van hatással. Az utasok életére gyakorolt hatás mindenképpen pozitív, de a környék lakossága számára ez a beavatkozás nem kockázat- és konfliktusmentes.

A Tornavár utca és a Szerémi út közötti szakasz érinti legjobban a lakosságot. Ezt a részt jelenleg délről forgalmasabb utcák határolják, az északi oldal pedig egy zöld sétány játszóterekkel, kutyafuttatókkal és intenzív zöldterülettel. A parkot az itt lakók rendszeresen és nagy számban használják; az intenzív zöld miatt nem annyira nehéz együttélni a nagy vasúti forgalom miatti magas zajszinttel.

A környékbeli műtárgyak kialakításából adódóan a harmadik vágány építése a mai vasúti töltés északi, parkos oldalán, lesz lehetséges.

info-mutargy-kisebb.png

A Sétáló Budapest véleménye

Alapvetően üdvözlendő a beruházás, mert egy elavult vasúti vonalszakaszt újítanak fel. Nőni fog a forgalmi sebesség, de a modern típusú sínleerősítésekkel csökkenhet is a zajterhelés. Sőt, a zaj még tovább csendesíthető zajárnyékoló fal építésével. Új állomást is kívánnak építeni, ami beköti a környéket az elővárosi vasúti közlekedésbe, és így csökkentheti a gépjárműforgalmat.

Azonban a projekt veszélyeivel is kalkulálni kell; azokat „kíméletelnül”, a rövid távú beruházói, kivitelezői érdekekkel szemben is minimalizálni szükséges. A nem megfelelő technológia kiválasztása esetén a környék zöldfelületének mennyisége, a faállomány jelentősen csökken. Építés közben a kivitelező a saját célorientált érdekei miatt a feltétlenül szükségesnél jobban megritkíthatja a növényzetet – miközben a fent említettek is rámutatnak, hogy kiemelkedően fontos, a városlakók számára nélkülözhetetlenül szükséges, intenzív zöldterületről van szó.

A munkavégzés alatti fakivágások elkerülhetetlenek, de ennek mértékére oda lehet és kell figyelni – mi is igyekeztünk odafigyelni, de az eddigi adatkéréseink nem jártak sikerrel. A járulékos kár minimalizálása elemi budapesti érdek, és ezt csak a tervezési folyamat nyilvánossága garantálja! Mivel lehetséges, szerintünk szükséges is, hogy ebből a fejlesztésből – az átadás és a minimális ritkítás helyén újratelepített növényzet megerősödése után – a helyi lakók is pozitívan jöjjenek ki.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr9215215302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biododírium 2019.10.23. 09:53:57

Mikor jön el az a pont, amikor az utolsó négyzetméter beépítési kísérletére nemet mondanak és inkább parkosítanak? (Mindenki számára nyilvánvaló, hogy a beruházások hozzák a pénzt, a zöldterületek meg csak viszik, de a kerület már most a végső stádiumában létezik élhetőségi szempontból!) . . . . (az épülő Kopaszi gátat és az egyéb lakóparkokat még meg sem említve most.)

A vasúti projekt kapcsán több hátrány is éri az érintett szakaszon lakókat:
- a park nagy része megszűnne (ide nem csak a közvetlen mellette lakók járnak)
- a zajterhelés már most is magas (a zajvédő fal semmit sem ér, max a földszinten lakóknak számít valami keveset, hiszen 4-6 emeletes házak is vannak az érintett szakaszon)
- nagyobb tehervonatok esetén több ház felső szintjein érezni a remegést. Ha plusz egy vágány lesz, ami közelebb is kerül a házakhoz, akkor az már statikai kérdéseket is felvethet és (következő pont)
- nem mellesleg az összes környező ingatlan értéke csökkenni fog.

Van vmi megoldás ennek a projektnek az elmeszelésére vagy ellehetetlenítésére?
süti beállítások módosítása