A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. 2017-ben meghirdette a „Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötöttpályás kapcsolat fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítása – előkészítés (tervezési szerződés)” tendert, amely a nevében foglalt fejlesztés terveit, megvalósíthatósági és egyéb előkészítő tanulmányait tartalmazza.
A Kelenföld és Ferencváros közti harmadik vágány építése jelentősen terhelni fogja a Dombovári, Sábogárdi és Hamzsabégi út környékét. Sajnos, a tervezés alatt a NIF nem vont be civileket a tervezésbe; a Magyar Állam vezetői tartják magukat olyan bölcsnek, hogy nincs szükség a nép véleményére egy olyan fejlesztésről ami a nép életére van hatással. Az utasok életére gyakorolt hatás mindenképpen pozitív, de a környék lakossága számára ez a beavatkozás nem kockázat- és konfliktusmentes.
A Tornavár utca és a Szerémi út közötti szakasz érinti legjobban a lakosságot. Ezt a részt jelenleg délről forgalmasabb utcák határolják, az északi oldal pedig egy zöld sétány játszóterekkel, kutyafuttatókkal és intenzív zöldterülettel. A parkot az itt lakók rendszeresen és nagy számban használják; az intenzív zöld miatt nem annyira nehéz együttélni a nagy vasúti forgalom miatti magas zajszinttel.
A környékbeli műtárgyak kialakításából adódóan a harmadik vágány építése a mai vasúti töltés északi, parkos oldalán, lesz lehetséges.
A Sétáló Budapest véleménye
Alapvetően üdvözlendő a beruházás, mert egy elavult vasúti vonalszakaszt újítanak fel. Nőni fog a forgalmi sebesség, de a modern típusú sínleerősítésekkel csökkenhet is a zajterhelés. Sőt, a zaj még tovább csendesíthető zajárnyékoló fal építésével. Új állomást is kívánnak építeni, ami beköti a környéket az elővárosi vasúti közlekedésbe, és így csökkentheti a gépjárműforgalmat.
Azonban a projekt veszélyeivel is kalkulálni kell; azokat „kíméletelnül”, a rövid távú beruházói, kivitelezői érdekekkel szemben is minimalizálni szükséges. A nem megfelelő technológia kiválasztása esetén a környék zöldfelületének mennyisége, a faállomány jelentősen csökken. Építés közben a kivitelező a saját célorientált érdekei miatt a feltétlenül szükségesnél jobban megritkíthatja a növényzetet – miközben a fent említettek is rámutatnak, hogy kiemelkedően fontos, a városlakók számára nélkülözhetetlenül szükséges, intenzív zöldterületről van szó.
A munkavégzés alatti fakivágások elkerülhetetlenek, de ennek mértékére oda lehet és kell figyelni – mi is igyekeztünk odafigyelni, de az eddigi adatkéréseink nem jártak sikerrel. A járulékos kár minimalizálása elemi budapesti érdek, és ezt csak a tervezési folyamat nyilvánossága garantálja! Mivel lehetséges, szerintünk szükséges is, hogy ebből a fejlesztésből – az átadás és a minimális ritkítás helyén újratelepített növényzet megerősödése után – a helyi lakók is pozitívan jöjjenek ki.