Végre, végre, végre! Vagy inkább: sajnos, sajnos, sajnos! Lezárult a Blaha Lujza tér felújításának közbeszerzési tendere, amit pont az indulása óta kritizálunk, és e kritika bármekkora hullámokat kavart is, olyan tevőleges politikai szereplő, akinek egyszerre elég akarata és befolyása lett volna a folyamat irányának megváltoztatására, nem akadt. A hepaj arra elég volt, hogy elhangozzék a „de nem is”, a „nem is úgy” és a „majd figyelünk”, de ez a tervek lényegén sose változtatott.
Felfordulás!
Elhisszük, hogy az átalakítás villamosellenes élét és annak visszafordíthatatlanságát garantáló, meglehetősen egyoldalú nézőpontok (ez a méretes lóláb valahol még mindig kilóg) mellett vannak olyan szereplők is a történetben, akik komolyan gondolják, hogy „de nem is”, meg azt, hogy „nem is úgy”, és esetleg azt is, hogy „majd figyelünk”; de a legerősebb késztetés mégis lesöpör minden ellenérvet: a mai városvezetésből is sokan szeretnének villamost, de a villamos nélküli átalakítást vállalható árnak tartják a szent cél, a 2022-es kampányban esedékes – már ha ennyi késés után is meglesz – szalag- és népátvágás érdekében.
A mindennél profánabb szent cél és az, hogy az urbanisztika komplexitását sokan csak szavakban tudják képviselni, agyonnyomta a helyes megoldást. De ha már a komplexitásnál tartunk, hadd térjünk ki a kérdésnek két icipici aspektusára e szomorú megemlékezés keretében! Az első: mi lesz, ha „megjön a város esze”, és nemcsak a villamos ügye kap erőre, hanem ugyanabban a pillanatban megszűnik a mostani projekthez hasonló kész helyzetek miatti örökös halogatás is, és belevágunk? A második: sikerült minden kétséget kizáróan kiválasztani a legjobb ajánlatot az építési közbeszerzésen?
Nem baj, ha valami feleslegesen épül?
Az építésnek elég nagy ökolábnyoma van (a híresen komplex urbanisztika egy újabb rétege: a zöld közhelyeken túlmenő fenntarthatóság). Ezt tudjuk, miért hagyja figyelmen kívül egy, a XX. századi gazdasági növekedésben, műszaki megoldásokban gondolkodó ország- vagy városvezetés, de hogy kétes esetben miért kockáztatja meg egy magát zöldnek nevező garnitúra, azt nem. Márpedig, ha a fent említett módon „megjön a város esze” (például ha csak egy picike hangunk lesz a következő városvezetésben), akkor a ma épülő Blahát el kell tirhítani a villamos útjából. Ha benne leszünk a következő városvezető ciklus kezdésében, akkor azt mi is légkalapáccsal fogjuk kezdeni, mert erre kényszerülünk.
Sőt, ha a mai főpolgármester nemcsak „zöld”, hanem ezen felül még „a kompromisszumok mestere” is, akkor különösen nem érthető, hogy a tér mai terveivel kapcsolatos felháborodás miért nem érdemelt valódi társadalmi vitát. Lehet, hogy azok a bizonyos mesteri kompromisszumok nem a város érdekében köttetnek meg.
Az például egy nagyon zöld kompromisszum lett volna, ha a meglevő teret már 2019 végétől elkezdik takarítani, a zöldfelületeit gondozni, a hajléktalanjait a – politikusaik és a jobb politikai szövetségeseket érdemlő szakembereik részéről szintén fontos üzenetként szolgáló – megfelelő ellátó-gondozórendszerbe beterelni. Ekkor egyrészt megláttuk volna, mire képes a meglevő tereink tisztességes gondozása építés nélkül, másrészt közben igenis meg lehetett volna csinálni a korszakos vitát arról, hogy engedjük-e a teljesen téves forgalmi modelleken alapuló 1972-es villamosmegszüntetés szellemét tovább garázdálkodni Pest belvárosában, vagy végre a múlt helyett átállunk a jövő urbanisztikájának képviseletére.
Mivel a kérdés tisztázása nem történt meg, újabb 40 évre ideiglenesen itt állomásozik a buszcsorda. Vagy jön a légkalapács.
Az építés ökológiai terhe
Egy köbméter beton karbonlábnyoma (szén-dioxid-kibocsátása) valamivel 400 kg felett van. Ha ezt most nem lélegezetetőgépekre, hanem fűtésre akarjuk váltani (talán így érzékeltetni lehet a nagyságrendet), akkor ebből gázfűtéssel (ez a legjellemzőbb Magyarországon), 300 g / kWh szén-dioxid-kibocsátással (215 a korszerű fűtés melletti érték, 380 a másik véglet) körülbelül 1333 kWh = 4,8 GJ hőenergiát lehet kinyerni.
Egy átlagos hazai háztartás éves 80 GJ fogyasztásának kb. háromnegyede (tehát 60 GJ) fűtés, azaz egy tipikus háztartást ma Magyarországon kb. 12,5 m3 beton karbonlábnyomával fűtűnk egy évig. Ha egy villamospályányi sávban feleslegesen építünk – vegyük úgy, hogy a mindenféle közművekhez, ideiglenes állapotokhoz kapcsolódó építésekkel és egyebekkel átlagosan szűk egy méter vastagságban és 6,5 méter szélességben (ez a kétvágányú villamospálya minimális szélessége) – teret, akkor csak a felhasznált beton karbonlábnyoma durván két méterenként annyi, mint egy átlagos háztartás egy évnyi fűtése.
A Blahán a villamosátvezetés hossza nagyjából 150 méter, így tehát a felesleges betonozásba 75 háztartás éves fűtésének megfelelő klímaterhelés megy. Ez (háztartásszámra) egy nagyon kicsi falu vagy egy nagy társasház éves fűtése. Pont Budapesten gondolhatjuk ezt úgy is, hogy csepp a tengerben, de amikor mindenkit az „épül-szépül” érzése tart fogva, és amikor a városvezetéstől az átlagemberig a nagy többség párévente az alapoktól átépítene mindent, ha lenne rá pénze, akkor látni kell, hogy ez a tenger ijesztően nagy.
Ne építs, ne rombolj! Tarts karban! A Blahától teljesen függetlenül is.
Ha már felesleges (káros), legyen jó a haveroknak!
Azt mondta még Orbán Viktor 2010-ben, hogy „kis többség, kis változás, nagy többség, nagy változás”. A háztáji ellenzék ebben is követi a nagy vezért: kis felhatalmazás, kis konc. Miközben országosan az ezermilliárdos korrupcióról olvasunk és beszélünk nap mint nap, itt – úgy tűnik – ez a kis hárommilliárdos tétel csúszott valahogy a baloldal holdudvarának zsákjába (a végtelenül komplex urbanisztika egy másik, sokszor rejtett rétege: a jó vagy kevésbé jó városkormányzás, várospolitikai kultúra).
A közbeszerzési felhívásra – ahogy a nagy könyvben meg van írva – egyetlen ajánlattevő jelentkezett, azaz nem volt verseny (fogalmazhatunk ekkor persze úgy is, hogy így már valóban sikerült a legjobb ajánlatot kiválasztani). Sajnos, a közbeszerzések világában ez nagyon sok esetben így szokott lenni, de ami a legérdekesebb az egészben, az az, hogy ezt a tenderkiírók olyan kritériumokkal (pontozással, alkalmassági feltételekkel) szokták elősegíteni, amelyek jogilag rendben vannak (vagy csak véletlenül mindig így sikerül…). Sajnos, aki az egyes beszerzési piacokat ismeri, az ezt könnyen meg tudja tenni; a kicsi, pár céges piacokon (sok van ilyen a köztérépítésen túl is) könnyű az egy jelentkezőre szabott, de formálisan rendben levő tenderkiírások kifaragása.
A jelen esetben az olvasható ki a felhívásból, hogy a magas ajánlati biztosíték (20 millió forint) és a törvényi limiten jócskán belül levő, de mégis nagyon szigorú alkalmassági referenciafeltétel-rendszer már eléggé megrostálta a mezőnyt ahhoz, hogy itt most a ringben maradó néhányból végül az a szereplő kerüljön a fazékhoz közel, akit a baloldal szívesen lát (ehhez viszont az is kellett, hogy a NER mindenre alkalmas legnagyobbjai is lelépjenek – vagy mert ennyi macera után otthagyták ezt a nekik kicsi projektet, vagy mert egy kis belső információszerzés után el se kezdték a nem kis munkát jelentő ajánlattételt összeállítani, vagy mert valami égi jel hatására elengedték a háztáji ellenzék koncát – hiszen nekik is kell enni ahhoz, hogy 2022-ben meglegyen a népek csatája!). Persze, a vége már csak feltételezés, hiszen lehallgatott beszélgetésekkel, gőzzel felbontott és visszaragasztott emailekkel, valamint a NER-es cégvezetők telepatikusan kifigyelt gondolataival nem szolgálhatunk; de végül az egyetlen ajánlattevő akkor is egyetlen ajánlattevő.
A referenciák szigorúságához egyébként nem is azok volumene járult főleg hozzá (a most elvégzendő munkához hasonló referenciákat jellemzően 60%-os méretben kellett felmutatni, tehát ha itt mondjuk ezer m2 térkövezés van, akkor 600-at; s a törvényi maximum 75%), hanem az, hogy ezeket mind-mind kizárólag városi tér komplex felújítása keretében kellett felmutatni. Tehát ha egy cég vagy egy konzorcium sokkal több aszfaltozást, térkövezést, csatornázást fel tudott mutatni referenciaként a szükségesnél, de ezek mellékutcákban, magánterületeken stb. történtek, az most semmit sem ért. Úgy látszik, van a „köztér komplex építésének, felújításnak” egy olyan speciális piaca, amire – akár megvolt rá valójában egy cég vagy cégcsoport műszaki alkalmassága, akár nem – kívülről ezen a tenderen sem lehetett belépni.
Hogyan választja ki az közbeszerzés kiírója a nyertes ajánlattevőt?
A közbeszerzési eljárást kiíró állami vagy önkormányzati intézmény hármas feltételrendszer alkalmazásával szűrheti meg a piaci szereplőket és választhatja ki a jelentkezők közül a nyertest.
- Kizáró okok: ezek a közbeszerzési törvényben meghatározott olyan maguktól értetődő körülményeket jelölik, amelyek fennállása esetén a kiíró köteles kizárni a jelentkező céget a közbeszerzésből. Ezek jellemzően nagyon alapvető feltételeket takarnak (például a céggel szemben felszámolási vagy csődeljárás indult, egy évnél régebben nem rendezett adóhátraléka van, hamis nyilatkozatot tett korábbi közbeszerzésekben stb.).
- Alkalmassági feltételek: a kiíró jogosult előírni olyan, a közbeszerzés tárgyához illeszkedő feltételeket, amelyeket a jelentkezőknek teljesíteniük kell annak érdekében, hogy a kiíró megbizonyosodhasson a szerződés teljesítésére való alkalmasságukról. Ilyenek például a beszerzés tárgyához kapcsolódó referenciák, a teljesítéshez szükséges eszközök és meghatározott végzettségű vagy tapasztalattal rendelkező szakemberek bemutatása. A legtöbb versenykorlátozó feltétel az alkalmassági feltételek körében jelenik meg.
- Értékelési szempontok: azon jelentkezők ajánlatát, akik nem állnak a kizáró okok hatálya alatt, és alkalmasnak is minősülnek a szerződés teljesítésére, a kiíró érvényesnek nyilvánítja. A nyertes ajánlattevők közül a kiíró az előre meghatározott értékelési szempontok alapján választja ki a nyertes céget. Ez történhet a legalacsonyabb ár alapján egyszerű sorbarendezéssel, de a törvény alapvetően elvárja az ár mellett más, minőségi szempontok (pl. a jótállás magasabb mértéke, magasabb műszaki tartalom, stb.) megjelenítését is. Amennyiben több értékelési szempontot alkalmaz a kiíró, akkor köteles meghatározni az egyes szempontok súlyszámát és a pontszámítás módszerét is, így a nyertes cég kiválasztása egy előre meghatározott, átlátható matematikai művelet eredménye.
Ezek azok a mindig publikus, formailag mindig átlátható, a jogszabálynak meg nem felelőség esetén a Közbeszerzési Hatóság előtt korrektül megtámadható szempontok, amelyek alapján végül mégiscsak meglehetősen gyakoriak a tényleges verseny nélküli, egyetlen ajánlattevőt vonzó közbeszerzési felhívások. Ahogy a főszövegben írtuk, ennek oka, hogy a legtöbb közbeszerzés nagyon kicsi, specializált piacokon (például az orvosi műszerek, a vasúti járművek, az aluljáróépítés, vagy a Blaha Lujza tér esetében mesterségesen lehatárolt köztérfelújítások piaca – ez utóbbi esethez hasonlóan egyes tendereknél már a tender tárgya olyan, hogy egy kicsi piacot definiál, erre példa a nagyon nagy volumenű központi irodabútor-beszerzés vagy takarításmegrendelés). Az ajánlatkérők (tenderkiírók) ezeket a néhány szereplős piacokat jól ismerik, ezért a nyertes kiválasztásának kritériumai könnyen szinte személyre szabottra sikerednek.
Mivel a rendszer tényleg 100%-ig nyilvános, azaz minden a szemünk előtt játszódik, a kíváncsiabbak ne mulasszák el az őket érdeklő tenderek rendszeres böngészgetését a jól kereshető elektronikus nyilvántartásban!
Az utolsó 100 komment: