Fontos társadalmi kérdésekben elengedhetetlen a konzultáció – ilyen kérdés a hév felújítása és a potenciális megállók helye, változása, illetve a kapcsolódó területfejlesztés. Csepel polgármestere megosztotta a kerület elmúlt két évtizedének legnagyobb változását magában foglaló fejlesztésekről szóló kérdőívet. Talán nem kell külön hangsúlyozni: ennek a kérdőívnek a kitöltése minden csepeli polgár elemi érdeke, hogy a fejlesztések végül akképp valósuljanak meg, ahogy azt a kerület lakosainak érdeke is megkívánja.
Milyen elsődleges szempontjaink vannak? Az autóforgalom csökkenjen a Szent Imre tér – Karácsony Sándor utca – Csepel – Erdősor utca (új végállomás) tengelyen, vagy szűnjön meg teljesen a Rákóczi úton! Ez az elgondolás a csepeli elkerülő út nyomán elterelt forgalom miatt észszerű. A lakótelep és az új lakóparkok közelsége sétány kialakítását indokolja, ami a hév mellett futó Rákóczi úton és a felszabaduló helyeken előirányzott parkosítással együtt új, egybefüggő sétálózóna kiépítésére ad lehetőséget. Csepel nem kertvárosi részét kvázi kertvárosi körülmények létrehozásával tudná élhetőbbé tenni ez a 21. századi fejlesztés!
A vonal egészére vonatkozó fejlesztések kapcsán nyilván meg kell követelni a sínpálya és a kocsik átfogó felújítását, korszerűsítését. Hozzáférhetővé, zavartalanul használhatóvá kell tenni a kötöttpályás közlekedést a babakocsik és a kerekesszékesek számára az egységesen alacsonypadlós vagy magasperonos kialakításban az előzetes tervek szerinti föld feletti és föld alá kerülő szakaszokon egyaránt. Teljesen mindegy, hogy a vitatott eredményű és kiírású közbeszerzést ki nyeri meg, a csepelieknek modern kötöttpályás közlekedésre van szükségük, amihez elengedhetetlenül hozzátartozik az akadálymentesség – alacsonypadlós járművekkel vagy magasperonnal, ha olyan járművek kerülnek használatba. A felszíni szakaszokkal kapcsolatban érdekes és örvendetes hír, hogy a BFK a külvárosokbeli, csilliárdos föld alá vitelről lemondott, ehelyett egyszerre beszél az elvágó hatás és a sebességkorlátozások enyhítéséről. Ez vagy az általunk is javasolt „villamosmetróhoz” hasonló megoldás lesz, vagy ha annál is jobb, akkor minden hasonló probléma megoldására örömmel átvesszük.
A zöldterületek vonatkozásában a kérdőívben minden ponton szükséges kiemelni, hogy igen, szeretnénk zöldterületet. Nem térkővel beépített rendezvénytereket, nem szoborparkokat, se pedig senki által nem látogatott árus bódékat és információs pultokat! Az új parkokba kutyafuttatót, a megállók mellé fedett és kamerás bicikliparkolót, fákat, füvet és sétányokat! Sajnos a budapesti parkosítás velejárója a térkövezés, de ez egyszer lehetne inkább fűmagot szórni. A kertváros egyelőre bővelkedik zöldterületekben a Duna-parti sétányoknak köszönhetően. Alakítsunk ki belső Csepelen is egy árnyas, fás, kikapcsolódásra alkalmas területet, ahol a kertváros előnyeiből a lakótelep és a Rákóczi út lakói is részesülnek!
Az egyébként színvonalas tervben és prezentációban egy klasszikus hiba: fakivágás és pár méterrel arrébb ültetés. A II. Rákóczi Ferenc út fáinak megőrzésével kapcsolatban ígéretet kaptunk, hogy az új zöldsziget helyett megvizsgálják a fasor megtartását az állomások mellett is.
A hévberuházáshoz kapcsolódó kérdéssé válhat a Csepelt érintő tervezett hídépítés. Az új híd új beruházásoknak is lendületet ad, a környéken (Ferencváros) épül meg a vitatott Fudan Egyetem és a Diákváros is. Fontos, hogy ebben a turbulenciában és érdekkonfliktusokkal terhelt beruházási viharban Csepel érdekei is érvényesüljenek. További kapcsolódó elemként a kerületben létesüljenek új parkok biciklis parkolókkal, a biciklis közlekedést népszerűsítendő; valamint bővüljön az autóutak forgalmát csökkenteni hivatott P+R parkolókkal is a hévfelújítással érintett környezet.
Fontos lépések ezek egy élhetőbb, zöldebb és modernebb Csepel számára.
Töltsék ki minél többen a fenti szempontok szerint a kérdéssort. A kérdőív itt található: https://www.surveymonkey.com/r/csepelihev