Itt volt a megoldás végig az orrunk előtt, csak nem vettük észre. Ne folytassuk a XX. század balszerencsés hagyományát! (Mi a század legnagyobb hajószerencsétlensége? Hogy elsüllyedt a Titanic, az Aurora meg nem.) Mindenki csinálja azt, amivel nagyobb hasznot hajt: az Aurora süllyedjen el, a Titanic pedig maradjon a víz színén! Néha egyszerűen tudni kell cserélni, mert más az, ami jut, és más az, ami testhez áll. Van ennél egyszerűbb megoldás?
Mi történt eddig a Rákóczi úti villamossal?
Ahogy azt december óta már többször és végül nagy hullámokat vetve panaszoltuk, a Baha Lujza tér átalakítása hiába szabadult meg a Rákóczi úti villamos Thököly úti ága előtti akadályoktól, a Népszínház utcai ágat a fővárosvezetés az elődjétől örökölt tervek egy részének megvalósításával mégis elépíti. Még innen is kikerült az akadályok egy része, azonban – főleg a háttérfolyamatokat évtizedek óta követők számára világos módon – az elehetetlenítéshez a maradék is elég. A főváros és a BKK részéről most nem várhatunk jobbat.
A Blaha Lujza tér legújabban tervezett kinézete. A Népszínház utcai villamos előtt álló akadályok már kevesen vannak, de elegen.
És tekintve, hogy így az egyetlen értelmes kezdő lépés a Rákóczi úti villamos visszaépítésében a belvárostól újpalotáig való egyben építés lenne (szintén elképesztő politikai ellenszélben), méltán élhetünk azzal a hasonlattal, hogy a fővárosvezetés a gödörből kivezető létrát nem rúgja ugyan el, de az első tíz fokát kitöri. Miután ezt – a mi hasonló tartalmú cikkünk után egy hónappal – a nálunk sokkal megértőbb Magyar Közlekedési Klubnak is kénytelen volt leírni a BKK, Vitézy Dávid is újra akcióba lendült: az újratervezés szükségességéről írt; reméljük, korábbi segítő ígéretei fenntartásával.
Mi történt eddig a rakparttal?
Fogunk még írni részletesebben arról, hogy hogyan énekelteti ki a saját szájából a pesti alsó rakpart sajtját a főváros; most legyen elég összegzésként annyi, hogy egyelőre konkrét döntés nélkül, de erősen úgy alakul, hogy itt a kormány lesz a hangadó, éspedig egy alapvetően autósszemléletű felújítással. Formális projektátadó döntés ebben a témában – mondjuk a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában – még nem született, de a budai fonódó villamosnál is megénekelt erősebbkutya-kijelölő folyamat szépen halad: egymás golyóinak szagolgatása, köbözése, rangsorolása már megtörtént.
Alighanem ennek eredménye, hogy a Margit híd és az Országház között már zöld utat kapott az autókat nem kitiltó kialakítás (részünkről elismerve, hogy ezen a kicsi szakaszon a parlamenti fogalom erős kényszer, de fenntartva, hogy minden más autót valóban ki kellene tiltani), illetve további jele, hogy a Budapest főépítésze már kész tényként beszélt a többi autócentrikus szakaszról is. Meg olyan vicces dolgokról, hogy „hasonló lesz, mint a Várkert Bazár, csak jó minőségben”. Persze. Nagyjából ugyanaz a megrendelő, ugyanattól a vállalkozói körtől ugyanabban a szemléletben biztos jobban fogja csináltatni. De a lényeg úgyis a hasonló koncepció, azon belül is az autósszempontúság. A Miniszterelnökség Budapest-államtitkárságától most nem várhatunk jobbat.
A megoldás
Ahogy a felvezetésben már lelőttük a poént, mindkét felet el kellene tántorítani attól a munkától, amire pillanatnyilag készülődik, és behajtani zöld ígéreteiket a másik fejlesztésnél. Egy jó cseréhez persze szükség van arra is, hogy a Blaha Lujza téri projekt is látványos eredményt hozzon, és súlyában, városstratégiai értékében felnőjön a rakparti mellé. Szintén szükség van a villamosos jövő egyértelmű kiválasztására (és ezzel még a Népszínház utca közeli felújíthatóságát is megteremtjük!). Csapjuk ezért a Blaha Lujza térhez a Rákóczi úti villamos icike-picike első ütemét!
Ez az első ütem a Népszínház utcai villamosokat vezetné be az Astoriáig. A műszaki tartalmát illetően ez 900 méter kétvágányú pálya építését tartalmazza, majd az Astoriánál a meglevő kiskörúti vágányokba való bekötést dél felé és észak felé is, valamint az Astoria-aluljáró födémének esetleges megerősítését, a lezárt lépcsők megnyitását és az útba eső lehetséges közműproblémák megoldását. Ez utóbbiból – tekintve, hogy itt járt régebben is a villamos – nem sokra számítunk. A maga nemében tehát itt relatíve olcsó pályaépítésről lenne szó (az útfelület többi részének felújítását nem feltétlenül erre a projektre kell felfűzni). Valószínűleg érdemes ebben a lépcsőben középre helyezni a buszsávot végig az Astoria és a Baross tér között (kijjebb, a Thököly úton ez nagyjából már elő is van készítve), megnyitva közben a Blaha Lujza téri aluljáró lezárt lépcsőit is.
Régebbi BKK-s tervezgetésekből becsülve ennek az első lépésnek a megépítése néhánymilliárd (maximum öt és tízmilliárd között) forint lenne (a pontos tartalom alapján további költségcsökkentésekre szívesen teszünk javaslatot). Ami az új pálya forgalmát illeti, a jelenlegi Népszínház utcai villamosok közül – egyszerű példaként – a napközben némileg ritkított 28-ast lehetne a Madách térre bevinni, míg az egésznaposított 62-est és 37-est a 47-essel összekötni (hasonló, lényegileg ekvivalens megoldások szintén lehetségesek). A szervezés keretében tisztázni kell azt is, hogy a Szabadság hídon járatható – most már – egyetlen járműtípussal hogyan adhatóak ki az itt közlekedő vonalak; vagy milyen más megoldás van erre a problémára.
A rakparton pedig a főváros kezében már megvan az olcsó autómentesítési forgatókönyv, de ezt valamilyen okból már nem erőlteti. Megcsináltatta, aztán visszaszívta – még mielőtt az eredményt megtudhattuk volna. Most a visszaszívást kellene visszaszívni (és esetleg bővíteni): végre jöjjön elő mindenkiből az az zöld alkotóerő, amit kommunikációs szinten már belengetett. Mivel ez így már nem presztízsveszteség senkinek, erről akár meg is lehetne egyezni.
A Valyo szuperolcsó rakparti koncepciójának látványtervéből (eredeti: Építészfórum)
Persze ügyelni kell a kényes egyensúlyra abban a remélhetőleg öldöklő versenyben, ami majd akörül zajlik, hogy ki mennyire fogja olcsóbbá, költséghatékonyabbá tenni a maga projektjét. Senki se legyen ellenérdekelt a költséghatékonyságban! Senki se érezze, hogy kisebb projektet kapott, mint a másik! Ezért az érintett feleket az alábbi feltételekkel és az alábbi tartalmú nyílt levélben kérjük fel a projektek egymás közötti cseréjére:
Tisztelt Fővárosi Önkormányzat, tisztelt Budapest-államtitkárság!
Kedves Fürjes Balázs, Vitézy Dávid, Karácsony Gergely, Balogh Samu!
Mindannyiótok előtt ismert a Blaha Lujza tér és a pesti rakpart felújításának aktuális állapota, az aktuális tartalom viszonya a korszerű élhető város követelményeivel és Budapest kívánatos fejlődési irányával. Miután jelenleg úgy néz ki, hogy mindkét projekt esetében a haladóbb nézeteket hangoztató, progresszívebb megoldást ígérő fél nem hangadó (feltételezzük, hogy a rakpartfelújítás így vagy úgy a Budapest-államtitkárságnál fog kikötni, de a biztos fedezet mindenképpen ott van), javasoljuk, hogy (várható) projektgazdaként e két projektet egymás között cseréljétek el az alábbi feltételekkel.
- A Blaha Lujza tér felújításának projektgazdája a Budapesti Fejlesztési Központ lesz, a Nagykörúton belüli pesti alsó rakpart jövőbeli funkciójának eldöntését és az ehhez kapcsolódó bármilyen műszaki tartalmú felújítást tartalmazó projekt gazdája pedig a Fővárosi Önkormányzat.
- A Blaha Lujza tér felújítása kibővül a Népszínház utcai villamos behozatalával az Astoriáig, ott kettős vágánykapcsolat építésével mind a Madách tér, mind Dél-Buda felé. E projekt keretében vizsgálandó és a vizsgálat eredménye szerint megvalósítandó a Rákóczi (-Thököly) úti buszsávok középre helyezése és az ehhez közvetlenül kapcsolódó egyéb átépítések legalább az Astoria–Baross tér-szakaszon.
- A rakparti fejlesztés műszaki tartalmától függetlenül a Budapest-államtitkárság a Blaha Lujza térre, Rákóczi úti villamosra és a kapcsolódó elemekre elköltött összeggel megegyező forrást biztosít a Fővárosi Önkormányzatnak arra, hogy abból a pesti rakparti fejlesztést végrehajtsa, illetve ha e keretet nem meríti ki, a fennmaradó részt szabadon a közlekedési infrastruktúra, a tömegközlekedési járműpark vagy a Nagykörúton belüli pesti zöldfelületek fejlesztésére vagy karbantartására fordítsa.
- Mindkét projekt legkésőbb 2023. december 31-éig befejeződik; a Blaha Lujza tér villamossal nem érintett részeinek átépítése lehetőleg a most aktuális ütemterv szerint halad.
- A megállapodás közös megegyezéssel módosítható.
Gyors intézkedéseitekért előre is végtelenül hálásak vagyunk a főváros népe nevében!
Sétáló Budapest
Ha mindkét érintett projektgazda komolyan veszi a saját szándékait, liciteit és ígéreteit, akkor politikai szinten megfelelő akarattal a cserét informálisan akár a Blaha Lujza téri projekt közbeszerzésének most pénteken lejáró meghosszabbított ajánlattételi időszakában le lehet zavarni, és az új feltételeket legalább általánosan már a futó eljárásba belefoglalni. Majd a már meglevő különféle koncepciók közti döntés alapján a Rákóczi úton a kiegészítő részletes tervezési és építési közbeszerzéseket már a BFK írhatja ki.
Közben a pesti rakparton a Fővárosi Önkormányzat bizonyíthatja progresszivitását (a nyári hétvégéken túl is). Ha esetleg valakinek kétségei támadnának afelől, hogy a rakpartfejlesztés az itt javasolt csere nélkül kormányprojekt lett volna, tekintse úgy, hogy a főváros így szerez egy projektnyi pénzt.