Sétáló Budapest

BKK: elkúrjuk. Nem kicsit, nagyon!

2021. január 21. 03:59 - bozon

Nem könnyű lejönni arról a témáról, hogy mostanában, azaz a „betonember” távozása után egy évvel (!) pecsételődik meg végleg Budapest belvárosának fenntartható jövője, annak is a gerince. Lehet persze erről panaszkodni hosszan, de a témának számos olyan részlete van, amit a panaszkodáson túl is érdemes kitárgyalni. Az egyik ilyen részlet a tervezési folyamat, illetve az ilyen-olyan tervezési folyamatok tanulságos összegzése. Mi és hogyan vezetett idáig? Mit csinálnak azok, akiken ezek a dolgok múlnak? Óriási vagy csak hatalmas a fejetlenség az illetékes szakapparátusban? Tényleg csak ködösítenek vagy kifejezetten hazudnak a mentegetőző politikusok?

Amikor még volt villamos, emberek is voltak...
Ilyen se lesz már (eredeti: HamPage)

A mostani összegzés alapját egy BKK-s válaszsorozat képezi, amelyet a tervezési folyamatra vonatkozó kérdéseinkre adtak. Legelőször őszinte köszönetemet fejezem ki a tömör válaszokért, amelyek – legalábbis egy ilyen összegzés számára – lényegre törőek és teljesek. Természetesen köszönet jár az átlátszó.hu faggatóinfrastruktúrájáért is. A válaszok alapos összeállítása egyébként rávilágít arra is, hogy a fejetlenség okát nem a szakapparátusban kell keresni. Az ottani fejetlenség már csak az eredménye annak, amit a „nagykutyák” művelnek: körükben a hozzá nem értés, a rosszakarat és a teljesen lagymatag megúszási vágy tud csak megjelenni. A koncepciózus városvezetést Budapest régóta hírből sem ismeri.

Az előző rész tartalmából

Mielőtt a részletekre rátérnénk, az előző cikk végkövetkeztetése az volt, hogy a mostani „zöld” kerületi és fővárosi vezetés a Blaha Lujza tér felújítását a 2022 előtti szalagátvágás kedvéért olyan formában tervezi megcsinálni, ami a Rákóczi úti villamos visszaépítését ellehetetleníti; és ezt igazán tudhatnák is, ha gondolkoznának. A visszaépítés első lépése ugyanis a Népszínház utcai villamosok behozása kellene hogy legyen a Rákóczi útra, de legalább a térre. Röviden bizonyítottuk is, hogy enélkül az egész kútba esett. Továbbá az ellehetetlenítést mint tevékenységük eredményét nem felvállaló illetékesek a téren keresztüli bevezetés helyett egy kerülő utas változat mögé menekülnek, amiről azonban – hiába a ködösítés – szintén megmutattuk, hogy alkalmatlan erre a célra.

Lejjebb is van színvonal

És akkor az olvashatóság kedvéért tömörítem a kérdés-válaszokat (a részleteket természetesen a linkelt eredetiben elolvashatja bárki; itt most dőlt betűvel lesz a mi hangunk, azaz a kérdések, valamint a válaszokba szúrt pár megjegyzés):

  1. Vizsgálta valaki a villamosfejlesztések lehetőségét a Blaha kapcsán?
    Most nem, de régebben igen; akkor az jött ki, hogy nem azt kellene csinálni, amit most fogunk.
  2. A mostani munkálatok kompatibilisek a teljes budapesti stratégiával?
    Igen, de azt, hogy a Népszínház utcai villamos jövőjét Tarlósék örökre el akarták meszelni, szépen benne hagytuk.
  3. Készültek ütemezési vizsgálatok a villamos újpalotai ágáról?
    Igen, a Blaháig való bevezetés társadalmilag éppen megtérülő, a külsőbb végállomás nyilván nem (megjegyzés: láttuk, ez mire volt elég, pont az a lényeg, hogy a belvárosi szakasz nélkül esélytelen).
  4. Készült vizsgálat a Blaháról és a Népszínház utcáról egyben?
    Igen, vizsgáltuk is a villamos kerülő úton vezetését, nincs sok értelme; részben azért, mert a Nagykörút üzemi kapcsolata miatt úgyis megmarad a villamos az utca végéig.
  5. Kapcsolatban állt a folyamat során a VIII. kerület és a főváros?
    Igen, a kerület a Népszínház utca humanizálásával jött. (Ez persze a villamos kérdésében pont szemben áll az előző pont eredményével, illetve a háttérből tudjuk, hogy a kerület azért a térbe is igyekezett beleszólni, mégpedig a villamos ellen.)
  6. Tanulmányozta valaki komolyan a Népszínház utcai villamos kerülő utas bevezetését a Rákóczi útra?
    Igen, és itt már erős konklúzió is van: semmilyen szempontból nem jó megoldás. Ennek ellenére a jó megoldást most ellehetetlenítjük.
  7. Egy kérdés a kerülő utas vezetés részleteiről.
    Lásd fent: nem jó megoldás.
  8. Tanulmányozta valaki a kerülő utas vezetést városképi, területhasználati szempontból?
    A válasz szerint az előző két válasz erre is vonatkozik (azonban ez feltehetőeleg nem igaz, tekintve, hogy a forgalmi-gazdasági okokból való elvetés nagyrészt másról szól).
  9. Vizsgálták azt, hogy a térkő a kosz és a lepukkanás ellen nem véd?
    A térkőre majd jobban vigyáznak az emberek.
  10. Vizsgálták a villamos behozását a térre – egyelőre átvezetés nélkül –, és azt, hogy az utasoknak és a BKV-nak már ez is jobb lenne?
    Nem.
  11. Vizsgálta a villamosátvezetést valaki komolyabban városképi, területhasználati szempontból?
    Nem (a konkrét válasz az, hogy ezt a főépítész egy személyben dönti el, ami viszont nem igaz).
  12. Készült vizsgálat, amiben a területhasználatot a Blaja Lujza tér környezetével együtt elemezték?
    Nem.
  13. Egy kérdés a most kiírt tender tartalmáról.
    Pozitívum: pár felesleges építést töröltek, néhány fát nem vágnak ki, hogy pár méterrel arrébb újakat ültessenek. Lesz a téren vécé (eredetileg nem lett volna?).
    Érdektelen: nem tesznek alibifasort a Rákóczi útra a villamos helyére (úgyse lesz már ott villamos).

Az előző cikkbeli lesújtó értékelésünk a folyamatról tehát nemcsak beigazolódott, de egy még lesújtóbb részlettel is gazdagodott: nemcsak töketlenkedés és hanyagság áll a Rákóczi úti villamos jövőjének ellehetetlenítése mögött, hanem a helyzet az, hogy a szép szavú, nagyon zöld fővárosi és kerületi vezetők a korábbi vizsgálatokból tudhatták, hogy a kerülő úton vezetés önfelmentő lehetősége már vizsgálat tárgyát képezte, és megbukott. Tehát nemcsak azért kellett volna tudniuk, hogy politikai érdekeikért rombolják a várost, mert az egy kevés gondolkodás után könnyen kikövetkeztethető, hanem azért is, mert papírjuk volt róla.

Szándékos károkozással állunk tehát szemben.

Miről írunk majd még e témában?

S ha már a téma kifogyhatatlan részleteit említettük a felvezetőben, két aspektusról mindenképpen értekezni fogunk még. Az egyik annak bemutatása, hogy miért is kell (-ett volna) villamos a Rákóczi útra, ahol „a metró úgyis ott vaaan!”. A másik az Erzsébet híd kérdése. Egymásnak is ellentmondó információk keringenek arról, hogy miért is nem lehet most már villamost vezetni rajta. Igazak ezek? Melyik igaz? Mik a műszaki és pénzügyi lehetőségek, mi a teendő?

Azt az igényt, hogy ezek a részletek még mindenképpen szerepeljenek itt, a kommentszekcióból merítettük – köszönjük a kommenteket! Ha mi társadalmasítunk valamit, akkor az tényleg társadalmasítva van...

92 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr8016395294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CyberPunK 2021.01.21. 15:09:05

Nem ez a gond. Az alap probléma a Csömöri úti 2*1 sáv a hetes konvojjal A Bosnyák tér és Újpalota között, ami ugye most teljesen üres útakkal rendelkezik a lezárt felüljáró miatt, de utána megint gond lesz, csak azt épp most bebetonozzák a 10+ évre tervezett felüljáróval. Viszont a villamos is öntökönlövés, elég ránézni a Thökölyre csúcsidőben. Zárt pályás nem fér el, az osztott meg a szarnak egy pofon lenne. Kicsit örülök, hogy nem nekem kell ezt a problémát megoldanom, de félek, hogy senki más se vágyik erre.

bozon 2021.01.21. 15:13:15

@CyberPunK: A Thököly úton a villamos pályáját lehetne jobban is védeni, mint ahogy ma a konfliktuskerülő szakik és politikusok elképzelik (vagy már sehogy se képzelik el). Ezen kívül lámpázással is lehet védeni egy közös forgalmú villamospályát.

Újpalotára az van, hogy ki tudna menni a villamos pár éven belül, aztán 30--40 év múlva egy metróhosszabbítás után a külső pályaszakaszt metróvá alakíthatjuk. Meg az is egy lehetséges jövőkép, hogy nem megy oda villamos, és nem megy oda metró sem. Aztán 30--40 év múlva megnézzük, hogy van-e egyáltalán ott még valaki, aki tömegközlekedésre szállna.

CyberPunK 2021.01.21. 15:27:33

@bozon: Én elhiszem, hogy lehet védeni, de pl a Keleti és Dózsa György között most van összesen 2*1 sáv, ami szeret teljesen beállni. Nincs az a lámpa, ami ezen segít, hacsak vissza nem alakítják 2*2-re, és abból 2*1-et kap fixen a BKV (osztott pálya a buszokkal).

Tudsz esetleg bármit a Csömöri úti felüljáróról? Hónapok óta néma csend van körülötte, és félek, hogy ha átvernek egy ugyanolyan 2*1 sávost, ami most van, akkor addig nem lesz ott semmiféle villamos se, amíg az is össze nem dől.

bozon 2021.01.21. 16:36:17

@CyberPunK: igen a Keleti--Dózsa-szakaszra lehetséges egy ilyesmi megoldás.

A Csömöri úti felüljáróról csak egy halvány emlékem van, miszerint a villamos külön műtárgyon ment volna a 201x-es tervek szerint (akkor _még_ nem volt aktuális a felújítás). Tehát minden adott arra, hogy olyan felüljáró épüljön most, ami semennyiben se mutat a villamosra. Éljen a rendszerszintű gondolkodás! De minden pontosíŧást örömmel veszek (még azt is remélem, hogy nincs igazam).

Alick 2021.01.21. 17:41:55

A jó megoldás az újpalotáig érő metró lenne (vagy valamilyen budapesti S-Bahn). A Rákóczy út alatt megy már metró, a Thököly-Csömöri úti szakasz irányába kéne lépni.
Minden villamosnak - még az 1-esnek is - az a problémája, hogy (XX. századi szinten ragadva) tetűlassú. Zárt pályán a 80 km/órás tempónak alapnak kéne lennie, a megállók távolságát is ehhez kéne skálázni.

kozlekedesiklub.blog.hu/2017/02/16/miert_lassuak_a_villamosok_budapesten

cardiobascuralis 2 2021.01.21. 17:46:54

Hála istennek!

Kb. úgy kell a Rákóczi útra villamos, mint tüdőrákosnak az agydaganat.
Sosem hittem volna, hogy dicsérni fogok bárki fideszest, de most nagyon úgy tűnik, Budapest esetében Fürjesék képviselik a gondolkodást (pl. azzal, hogy ne legyen dugódíj, mert minek, haszna semmi, kára ellenben nem), az ellenzék (Karácsony és agyatlan bandája, Niedermüllerrel az élen) meg a totális hozzá nem értést.

Én ezekre a seggfejekre szavaztam, de már 2019. decemberében megfogadtam, hogy soha többé, bárki legyen is a másik lehetőség. Tarlós ezekhez képest maga volt a logikus gondolkodás és megfontoltság szobra. De a VII. kerület régi polgármestere is.
(Eddig kb. Naszályi meg Baranyi látszik érdemi váltásnak a kerületekben, bár az utóbbi hónapokban úgy tűnik, Naszályit is kezdi begyűrni a korrupció, és szembemegy azzal, amiket ígért. Baranyinak meg soha nem bocsátom meg, hogy ígérete ellenére engedélyezte a népligeti sportcsarnokot meg a Duna-parti atlétikai stadiont, mert nem volt elég bátorsága nemet mondani, pedig azt ígérte.)

És erre az Üllői úti meg nagykörúti, előzetes tanulmányok nélkül, hasraütéssel létrehozott biciklisávokkal csak ráerősítettek.
Szerencsére az Üllői útit már megszüntették, mert hetente ment el rajta 1 biciklis. A nagykörúton meg óránként megy vagy 30, autóból meg 3000. Erre elveszik a parkolóhelyet, amiből addig is kurva kevés volt.
Elmebeteg barmok.

bozon 2021.01.21. 17:59:36

@cardiobascuralis 2: de figyelj! Ebben a gondolatvilágban hogy a túróba fordult elő veled, hogy nem Tarlósra szavaztál 2019-ben?

bozon 2021.01.21. 18:04:12

@Alick: erről majd még írunk. Ha Újpalotáról mész a Rákóczi útra, nem használod a metrót ma sem. Ha gyorsítani akarod a bejutást, akkor van a gyorsvillamos, amit pár év alatt össze lehetett volna hozni, és van a metró, ami majd "lesz valamikor". De egyébként, ha meglesz az a metró, lesz számos olyan áramlat, aminek nem kedvező. A belvárosban pedig ezek az áramlatok is bőven eltartanak egy villamost.

cardiobascuralis 2 2021.01.21. 18:09:15

@Alick:
"a Thököly-Csömöri úti szakasz irányába kéne lépni"
Az volt a terv, hogy a 4-es metró kimegy a Bosnyákig, de a barom Tarlós (de lehet, hogy előtte a még baromabb Demszky) leállíttatta.
Pedig ha mást nem, az alagútfúrást (ha már itt volt a fúrópajzs, és a pesti oldalon a löszben száguldani tudott volna, nem Buda, ahol sziklát kellett fúrni végig) meg a betonelemek lerakását meg kellett volna csinálni, sőt, a metróépítésre fordított kb. 24 év alatt inkább tovább kellett volna tervezni Újpalotáig, a Pólus Centerig (ott meg, mivel hely van, építeni egy kurva nagy, sokszintes P+R parkolót).
A síneket és egyéb infrastruktúrát (állomásokat is beleértve) meg kiépíteni (a Keletitől kifelé), amikor van rá pénz.
(Mondjuk Madridban a 2000-es évek legelején 7 év alatt kb. 200 km metrót építettek a nulláról - volt addig is metrójuk, de nem sok -, nálunk 7 év alatt felújítani sem tudnak 16 km-t, ráadásul egy lift megépítése 3 év olyan helyeken, mint az Ecseri út, ahol a felszín alatt kb. 5 méterre megy a metró. Mondjuk amikor jártam arra mostanában, én még dolgozni nem láttam ott senkit (lehet, hogy az építőmunkások is home office-ból melóznak?), de az út már 2 éve el van terelve - sávelhúzás - a lift építése miatt, és állítólag még 1 év, mire meglesz.)
Mellette pár száz méterre lassan kész a sportcsarnok, aminek még a terve sem volt még meg (a teljes terve még most sincs kész), amikor az Ecserin elkezdték a metrófelújítást. Nem értem, miért ezekkel a szar, lassú, de legalább kurva drágán dolgozó cégekkel kell dolgoztatni, miért nem lehet nemzetközi tendert meghirdeti, és idehozni mondjuk azt a céget, amelyik a madridi metrót építette, valószínűleg olcsóbbak is lennének (a madridi metró kb. a harmadába került kilométerenként az M4-nek), és már rég el is lenne felejtve az M3 metrófelújítás, nem hiszem, hogy 1,5 évnél több kellett volna rá, a teljes vonalra, nem szakaszonként 2 év meg a resztli.

cardiobascuralis 2 2021.01.21. 18:26:54

@bozon:
Elbasztam.
Már 2019 decemberében rájöttem, de akkor már késő volt.
Tarlóst sem szeret(t)em, reméltem, hogy ezek majd jobbak lesznek, de ezek sokkal szarabbak.
Karácsony meg Niedermüller a leginkább, de mondjuk szinte minden polgármester egyből rászállt az autósokra is, kurvára megemelve az addig nagyjából 2000 Ft/év parkolási díjat a helyi lakosoknak, stb., stb.
Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy ezeket 2024-ben egytől egyig el fogják zavarni a picsába, mert a helyi lakosoknak is keresztbe tesznek, egy alig látható kisebbség érdekében (a kerekescigány-klub szerint 2,7 millió kerékpárost számláltak a számlálóik az egész városban összesen 2020-ban 1 év alatt, ha feltételezzük, hogy 2020-ban 366 nap volt - lévén szökőév -, akkor ez kb. (fejben számolva) 7000 kerekes cigány naponta.
Az egész városban.
És aki oda meg vissza is elhaladt - a többség ugye nem csak elmegy valahova, hanem haza is megy onnan -, azt 2 főnek számolja a rendszer, aki többször is elhalad, azt még többnek. Egy 1,7 milliós városban ez egy láthatatlan törpe kisebbség.
És ennyi (ellenben irtózatosan nagyhangú), azaz összesen néhány ezer barom miatt tesznek keresztbe egész Budapestnek.
Kár, hogy az autókat nem számolják, mert ennek minimum a 100-szorosa lenne a szám.

Az, hogy 5 helyettest nevezett ki, hogy minden ellenzéki pártnak nyalja a seggét, és nem mert nemet mondani olyan magukat rég lejáratott faszok kinevezésére, mint Draskovics, csak súlyosbítja a dolgot.

Szóval bárki lesz is 2024-ben ezek ellen, én arra fogok szavazni. Tutira. Akkor is, ha vérfideszes lesz, pedig utálom a Fideszt, mint a szart, de ezek takarodjanak a városvezetésből a francba, mert kártékonyak, mint a cserebogár.

(Mint említettem, 1-2 kerületi polgármestert kivéve. Most még, de addig ugye van még 3,5 év, hogy bizonyítsák az alkalmatlanságukat, és félek, hogy néhányan meg is fogják tenni.)

Emmett Brown 2021.01.21. 18:34:05

Miért nem azzal kezded, hogy bemutatod, hogy miért is kellene oda a villamos, és miért hülyeség, ha nem lesz.

Ahelyett, hogy hülyéznél mindenkit, mielőtt egy followup-posztban majd egyszer leírod, hogy miért akkkora frankóság a dolog...

bozon 2021.01.21. 18:37:07

@cardiobascuralis 2: nem Demszky állította le (ő akarta), és nem is Tarlós (bár ő akkor még talán akarta), hanem a 20%-ot is csak ímmel-ámmal elérő vagy meghaladó várható kihasználtság nem mutatott jól. Ne felejtsétek el, hogy a Bosnyák térig menő metró miatt vagy elvágják az összes buszt a Bosnyák térnél -- ami ótvar nagy szopatás --, vagy szinte senki nem használja a metrót (még egy tanmese arról, hogy mit garantál az, ha az utca alatt "ott a metró"). Emellett, ugye, gondot okozott abban az időben az is, hogy az I. szakasz költségei is rakétát játszottak.

Madrid helyezete eléggé especiális. Ők 1986-ban léptek be egy olyan, azelőtt 9 tagú EK-ba, amiben rajtuk kívül csak Portugália volt szegény ország (akiket viszont "hagyományból" még az EFTA is rommá pénzelt). Aztán 1995-ben már az EU-ba belépett még három igen fejlett ország. Még mai magyarországi szemmel is elképzelhetetlen módon úsztak a kohéziós pénzben. Bármit meg tudtak építeni bármennyiért.

Ma Budapesten arra kellene költeni, hogy hol és milyen a legolcsóbb és leghatékonyabb metrófejlesztés. Erről is van friss tanulmány (ma jelent meg a közbeszerzés, ami ellehetetleníti): setalobudapest2019.blog.hu/2020/12/22/jobb_ma_egy_tuzok_mint_holnap_egy_szuperszonikus_robotvereb

BölcsÉsz 2021.01.21. 19:08:56

@Alick: A nagy sebességgel egyetértek, de ha ehhez határozod meg a megállótávolságot, sokat kell gyalogolni. Erre nem mindenki képes, vagy hajlandó.
Fölvetődik a kérdés is, nem kell -e ehhez néhány kereszteződést "megszüntetni? Ez nyilván helyfüggő, de ezt is érdemes megvizsgálni.
Gondolj arra, eredetileg az 1-est gyosrvillamosnak szánták! Tény, hogy a Kőbányai út-Népliget között kevesebb megállója van, mint az egykori 55-ös busznak, (ha jól emlékszem) de azért nem nevezhető "gyorsvillamosnak".

cardiobascuralis 2 2021.01.21. 19:13:35

@bozon:
Ja, nem állította le senki, csak leállt...
Értem.
Biztos fel kellett volna húzni lefekvés előtt.
Eredetileg ugyanis a Bosnyákig tervezték.
Csúcsidőben biztos jóval nagyobb lett volna a kihasználtság, csúcsidőn kívül meg a többi járaton sem sokkal nagyobb. Talán hallottad már, hogy mindent csúcsterhelésre kell tervezni. Gépet, utat, közlekedést.
Ezekre nem azért van szükség, hogy iszonyatos kihasználtsággal járjanak, hanem azért, hogy ne autóval menjen be a városba az, akinek nem okvetlenül azzal kell. Pont ahogy a P+R parkoló sem hozza be az árát soha, ha csak azt nézzük, hogy mennyien fizetnek (mondjuk) napi 500 Ft-ot az ott parkolásért, viszont a járulékos hasznát is tekintve meg bőven megéri (megérné, mert kurvára nincsen).

Az Üllőin nem jár semmi a Határ úttól befelé, mióta van metró (én még jártam a Nagyvárad térig villamossal Pestlőrincről). Annyira nem tűnik szarnak a helyzet. Sőt, a villamos sem hiányzik, pedig néha ma is járok Pestlőrincre, meg persze visszafelé is.

Madrid esetében meg biztos igaz, amiket írtál, vagy lehet, hogy nem, de az a helyzet, hogy jóval olcsóbban építették a 200 km-nyi metrójukat (km-enként kb. harmada áron), mint Budapest az M4-est.
A 90-es években pedig Spanyolország már egyáltalán nem állt rosszul, a három 1995-ös belépő meg (Ausztria, Finnország, Svédország) bár fejlett, de kicsik, jelentéktelenek ahhoz, hogy az EU-ban meghatározó szerepet játsszanak. Pénzügyileg is bár az egy főre eső GDP-jük az EU átlaga fölött van, de a 3 ország összlakossága nincs a fele Spanyolország lakosságának. Szóval az EU-n belül kb. annyira osztanak-szoroznak, mint Magyarország.

Nem arra kellene költeni, hogy merre a legolcsóbb, hanem azon kellene elgondolkodni, hogy hol veszi le a legtöbb terhelést a városról. És ehhez ki kell vinni a városhatárig, ott meg (és az utolsó néhány megálló mellett, nemcsak a végállomásnál) baromi nagy és rohadt olcsón használható P+R parkolóházakat építeni. Lásd pl. Bécs.
(Persze, nyilván annak is speciális a helyzete... Szocializmus 40 évig volt, azóta eltelt 30, még mindig visszafelé mutogatni azért elég ciki. Főleg úgy, hogy az utóbbi 30 éveben a technikai fejlődés a világban a sokszorosa volt az előtte eltelt 40 évének. Persze lehet mutogatni akár az elvesztett Rákóczi-szabadságharcra is, hogy az az oka a drága pesti metróépítésnek meg a szar infrastruktúrának. Csak lehet, hogy kevesen fogják elhinni.)

cardiobascuralis 2 2021.01.21. 19:23:06

@BölcsÉsz:
De nem is igen kellene több megálló, hiszen nincs ott semmi, és a teljes távolság nincs 1,5 km.
A Vajda Péter utcától a Kőbányai útig totál semmi. A Vajda meg az Üllői között sem sok minden (egyik oldalon ugye a liget, a másikon meg pár céges épület meg egy szálloda, bár nem tudom ki száll meg egy ilyen forgalmas út mellett).
Persze, bentebb ott a Tisztviselőtelep, de onnan meg így is, úgy is gyalogolni kell egy csomót a megállókig.

BölcsÉsz 2021.01.21. 19:31:26

@cardiobascuralis 2: Egyetértek, igazából csak példának hoztam fel, hogy az 1-est is gyorsvillamosnak tervezték és nem az lett. A fő kérdés a megállók közötti észszerű távolság meghatározása, illetve a keresztező forgalom. Ezektől függ a tervezhető sebesség.
Más kérdés, hogy pl. a 2-es villamosnak vannak olyan szakaszai, ahol a zárt pálya miatt magasabb sebesség is elérhető lenne, mégsem használják ki.

bozon 2021.01.21. 20:01:02

@cardiobascuralis 2: tökmindegy, meddig tervezték a négyes metrót, az I. szakaszt kezdték el építeni, a II.-at meg nem. És rosszul sejted, a csúcsterhelés lett volna 20% körül.

Az Üllői úton annyira nem hiányzik a villamos, hogy azóta is virágzik. Ja, nem. :)

Azt én egy szóval sem írtam, hogy _nálunk_ drágábban építettek Madridban metrót. Csak ott volt pénz egy komplett hálózat felépítésére, itt meg nincs.

És azt írtam, hogy a legolcsóbb _és a leghatékonyabb_ fejlesztésekre kell törekedni. A metrónál a kettő erősen összekötődik, hiszen a drága metró annyira drága, hogy a leghatékonyabb szintbe képtelen beleférni.

gigabursch 2021.01.21. 20:09:25

A Rákóczi-úti villamos kapcsán nem tudom megkerülni a kérdést, hogyha az Erzsébet-hídon nem mehet át a villamos műszaki okok miatt, akkor hol és hogyan lehet megoldani ott a végállomást, esetleg hogyan lehet összekapcsolni a 2-es nyomvonalaval?
Erre van bármilyen kézzelfogható elképzelés.

gigabursch 2021.01.21. 20:18:15

@Emmett Brown:
Nézd meg a cikkben a hypertexteket.
Ott van még mind.
Bőséges kommentekkel.

birka menet 2021.01.21. 20:35:09

@bozon: "Ebben a gondolatvilágban hogy a túróba fordult elő veled, hogy nem Tarlósra szavaztál 2019-ben? "

Csak az elmebetegek meg a krumplira rászorulók szavaznak 2014 óta a fidessre meg a bandájára.

birka menet 2021.01.21. 20:53:13

@bozon:

Amikor 1000 milliárdok mennek el stadionokra, 150 milliárd egy kéthetes vizes vb-re, addig marha nagy demagógia azal jönni, hogy Spanyolo. úszott kohéziós pénzekben és ezért tudott metrót építeni.

Orbanisztán is úszik az az évi 4%-nyi GDP-t EU támogatásokban, ezt nem a NER maffiára kellett volna elkölteni, hanem a KÖZJÓ-ra!
Tarlós elvtárs pl 10 évig gondolkodott mi az a közjó a városnak, az eredménye az lett, hogy semmibe se vágott bele, semmit használhatót nem hagyot az utókorra: nincs semiféle közlekedési koncepció a dugók ellen,nincs semmi hatékony elövárosi-belvárosi közlekedési megoldás, semmi P+R, semmi. Tarlósnak csak álmai voltak.

Ha azt álmodta volna, hogy milyen útvonalakat kellene építeni, bövíteni és milyen közlekedési eszközöket kellene használni Bp-en ami minél gyorsabban kiviszi az embereket a belvárosból a külvárosokba, akkor már almodott volna valami hasznosat. Errefel a világ itt tököl a villamosnál. Na meg a bicikli utakkal, azok se semmi!

Alick 2021.01.21. 22:02:59

@birka menet: "milyen útvonalakat kellene építeni, bövíteni és milyen közlekedési eszközöket kellene használni Bp-en ami minél gyorsabban kiviszi az embereket a belvárosból a külvárosokba"

7-8 új metróvonal.

cardiobascuralis 2 2021.01.22. 00:04:17

@bozon:
"a csúcsterhelés lett volna 20% körül"
Hát ott valamit nagyon benézhettél.
A csúcsterhelés nem az, amikor egymás seggébe lóg az emberek fasza, hanem az, amikor minden ülőhely foglalt, állni meg nem áll senki.

"Csak ott volt pénz egy komplett hálózat felépítésére, itt meg nincs."
Ha ellopják, akkor persze, hogy nincs.
A madridi kilométerárakon Gazdagréttől a Pólus Centerig meg lehetett volna építeni a 4-es metrót annyibő, amennyiből épült.
Most szidjuk O1G-t, hogy mekkora tolvaj (jogosan), hát Demszky semmivel sem kisebb.

"Az Üllői úton annyira nem hiányzik a villamos, hogy azóta is virágzik."
Jártál te a Nagyvárad tértől a Határ útig?
Mi a lófasz virágozzon, amikor nincs ott semmi?
Egyik oldalon van a Szent László (stb.) kórház, Fradi pálya, ma Népligeti buszpályaudvar meg épülő sportcsarnok, egykor Zalka Máté Katonai Főiskola (volt szerencsém pár hetet ott tölteni vezényléssel, ritka ostoba fasz tisztek voltak ott, nem a tanulók, a tanáraik), vasút, templom, József Attila lakótelep széle (bolt stb. mind a belső részen), villamosremiz, egy lakóépület, Ibisz (egykor Aero) szálló, onnan kifelé egykor kertes romos házak voltak mindkét oldalon, amiket azóta (évtizedekkel a metró építése után) letúrtak, tűzoltóság, kispesti lakótelep.
A másik oldalon SOTE, gyerekkórház, pénzverde, Népliget, vasút, benzinkút (régen semmi), Postapalota, Gyárdűlő lakótelep, minden bolt stb. szintén belül (volt régen, ma van néhány az Üllőin is), Liget, Határ út.
Mégis mi a fasz virágzott volna ott?
Az Üllői a Nagyvárad tértől befelé, a város felé egészen vagy 20 évvel ezelőttig virágzott, mozik, kajáldák, minden volt, nem a metró miatt ment tönkre, hanem az elszegényedés miatt.
Fiatalkorom jelentős részét arrafelé töltöttem a haverjaimmal + első csajaimmal lógva (bár nem ott laktunk), ne mutasd be.
Kurvára nem hiányzik onnan a villamos.

Metrót kellene építeni, nemcsak a hatékonysága miatt, hanem a légszennyezés csökkentése miatt is. Körmetrót is, mint minden normálisabb nagyvárosban van, legalább a külső körúton (Hungária stb.) valamivel kívül, de a Határ út vonala sem lenne hülyeség. Meg egy csomó sugárirányút is. Mint írtam, mindet P+R parkolókkal. Amíg azok nincsenek, minden pofázás arról, hogy ne engedjünk annyi autót a Belvárosba, csak süket duma, meleg levegő mozgatása értelem nélkül.

És mint a kolléga is mondja fentebb, 2004 óta kissé több EU-s pénz dől ide, mint Spanyolországba bármikor. Nem kellett volna ellopni, lett volna metróra.

@gigabursch:
A Rákóczi úti villamos jó nagy baromság lenne. Szerencsére se pénz, se szándék nincs rá, remélhetőleg nem is lesz soha. XIX. század, nem XXI.

@birka menet:
Ahogy 2020 után Karácsonyékra is. Ezeknél még a Fidesz jelöltje is jobb lesz. Bárki legyen is. Ha meg Fürjes lesz a főpolgármester-jelölt, gondolkodás nélkül rá szavazok.
És itt magasan leszarom azt, hogy melyik párt, azt nézem, hogy melyik mit csinál. Karácsony és bandája az elmúlt 1,5 évben csak ártott a városnak. Olyanokkal, mint az agyatlan rakpartlezárás napi 200 gyalogos meg 25 kerekes cigány kedvéért, biciklisáv az Üllőire előzetes felmérés nélkül, stb., stb. Ilyen ember nem polgármesternek való, egy falusi focipálya vécéjének üzemetetése is meghaladja a szellemi képességeit.
(Igen, szopatja őket a kormány az ingyenes parkolással, de az mellesleg pont épeszű ötlet, meg az iparűzési adó és jármű-súlyadó (vagy mi a lófasz most a neve) lenyúlásával, ami meg nem, de már a vírus előtt is barmok voltak, volt vagy 5 hónapjuk, csak negatív dolgokat tettek.)
És ezt úgy mondom, hogy utálom Orbánt és tolvajbandáját meg a Fideszt, mint a szart.
Nem is értem, hogy 1990 óta hogy tudott bárki rájuk szavazni. Nem értettem egész addig, amíg Karácsony főpolgármester nem lett, meg egy csomó ellenzéki fasz kerületi polgármester, és ki nem mutatta mindegyik a foga sárgáját/szürkéjét.

Ja, ma épp krumplit vacsoráztam (meg rántott csirkét; azt nem ad a Fidesz?).

@Alick:
Ha annyi nem is, de 3-4 mindenképpen, közte egy gyűrű. Meg a mostaniakat hosszabbítani a városhatárig, a 3-ast Ferihegy 2-ig, ahogy minden tisztességes nagyvárosban van.

birka menet 2021.01.22. 01:00:56

@cardiobascuralis 2:

egy dolog egy végletekig szemét, köztörvényes banda amelyik mindent elkúrt eddig is, meg másik dolog egy bénázó, de legalább nem köztörvényes társaság.
A magyar mindig ott szopatja magát, hogy a korábbi hóhérjait hívja vissza. Ahelyett, hogy aki a lámpavasra való volt, azt oda rakta volna, aztán többet az már nem fog zavarni, a többi meg tanulhat belöle, hogy mit választ. Ezt meg tehát a nép kúrta el az elmúlt 30 évben, nem a politikus.

bozon 2021.01.22. 01:40:38

@Emmett Brown: "Miért nem azzal kezded, hogy bemutatod, hogy miért is kellene oda a villamos, és miért hülyeség, ha nem lesz.

Ahelyett, hogy hülyéznél mindenkit, mielőtt egy followup-posztban majd egyszer leírod, hogy miért akkkora frankóság a dolog..."

Tök egyszerű a megoldás: így is éjt nappallá téve csak éppen, hogy követem az elkúrásokat. Majd, ha lesz egy hét elkúrás nélkül, akkor csámcsounk azon is bővebben, amit azért számtalanszor úgyis leírtam (és mások is) a kommentekben, miszerint a metró és a villamos másra való. A villamos sűrűbben áll meg, könnyebben ágazik el, flexibilisebben szervezhető, jobban feltár. Emiatt felesleges átszállásokat szüntet meg a mellékirányokon, növeli a rendszer használhatóságát (ne feledjük el, hogy a szegény embereket még autóikból is ki akarjuk csábítani, és azt nem lehet akármivel!).

És ha olyan helyen vagyunk, ahol a mellékirányok is eltartanak egy villamost, akkor mit kell építeni a mellékirányoknak? Villamost.

bozon 2021.01.22. 01:49:19

@gigabursch: "A Rákóczi-úti villamos kapcsán nem tudom megkerülni a kérdést, hogyha az Erzsébet-hídon nem mehet át a villamos műszaki okok miatt, akkor hol és hogyan lehet megoldani ott a végállomást, esetleg hogyan lehet összekapcsolni a 2-es nyomvonalaval?
Erre van bármilyen kézzelfogható elképzelés."

Szuperérdekes a kérdés! Dél felé az optimális csatlakozási pont a Fővám tér lett volna. Erre mit hoz a sors és a metróiroda? Felújítják, sőt meg is hosszabbítják a villamosaluljárót, de olyan erőltetetten, hogy a világ legortopédabb megállója van benne. Csak nehogy szintben találkozzék a Kiskörút és a kettes!

Nem példa nélküli a budapesti rendszerben, hogy súlyos milliárdokat költöttünk a rendszer _rosszabbá_ tételére.

Észak felé is egy olyan kapcsolatról álmodozott a közösség, ami már nem lehet meg: az Alkotmány utcán keresztül lehetett volna összekötni a Bajcsy-Zsilinszky úti (muhaha, egy másik jó történet!) és a rakparti villamost.

Na, ezek helyett csak még apokrifebb ötletekkel szolgálhatok, azaz praktikusan nincs ötlet. A Kiskörúton tudna a villamos elmenni Dél-Budára, illetve a Madách térig, valamint a Ferenciek teréig egyszerű elvinni azelőtt/ahelyett, hogy a híd státuszát tisztáznánk. Ennek is már elég nagy hálózati értéke lenne amúgy (nagy skálán minden távlati összeköttetést kiadna a Moszkva téri és Krisztinavárosi közvetlen kapcsolatot leszámítva).

bozon 2021.01.22. 01:55:16

@birka menet: "Amikor 1000 milliárdok mennek el stadionokra, 150 milliárd egy kéthetes vizes vb-re, addig marha nagy demagógia azal jönni, hogy Spanyolo. úszott kohéziós pénzekben és ezért tudott metrót építeni."

Elmondtam, mi volt a helyzet Spanyolországban. Ettől teljesen függetlenül itthon is lenne több pénz, ha akarnák (kevesebb pénzből több baromságot építünk), ezt én sem vonom kétségbe.

De ha példul a főváros kivéreztetése van napirenden -- ahogy írod, hogy már Talós alatt is ez volt, és igazad is van --, akkor annál inkább le kell hajolni az egy-kétmilliárdos olcsó fejlesztésekért! Akár kormánytámogatás nélkül megcsinálni őket! Ebben a helyzetben ezt diktálja a város üdve, nem pedig azt, hogy intézményesen csorgassa a nyálát a legvastagabb filccel berajzolt vonalakra a térképen.

Valamint azt se felejtsük el, hogy _minden városrészt fejleszteni kell_! Ez pedig azt eredményezi, hogy amikor a szerencsésekben futha egy (jó!) metróépítés, akkor a szerencsétlenekben is kutya kötelességünk az olcsóbb fejlesztéseket kimaxolni.

bozon 2021.01.22. 02:06:32

@cardiobascuralis 2: "Hát ott valamit nagyon benézhettél.
A csúcsterhelés nem az, amikor egymás seggébe lóg az emberek fasza, hanem az, amikor minden ülőhely foglalt, állni meg nem áll senki."

Hiába magyarázod, én (is) számoltam annak idején, nem te. Vannak a 600 férőhelyes járművek, és egy ilyenen a legdurvább csúcsban lézengett volna 100 vagy 110 vagy 125 vagy mittudoménmennyi, de kb. ennyi utas.

(Egyébként én speciel annak idején a Thököly úti villamos megtartása érdekében számolgattam ezt, és egy érdekes eredmény volt, hogy _a villamos mellett_ egy kicsit több utasa lett volna a metrónak. S hogy miért? Mert a villamosnak lett volna egy ága, ami a Mexikói úttól elszipkázza a forgalom egy részét, és ezzel egyrészt tehermentesít, másrészt oldja azt a helyzetet, hogy a Földalatti, valamint a Rákóczi-tengely és függelékei között nincs épkézláb kapcsolat -- az 5-ös busz azóta javított a helyzeten, megelőlegezve a visszaállítandó 67-es villamost.)

"Jártál te a Nagyvárad tértől a Határ útig?
Mi a lófasz virágozzon, amikor nincs ott semmi?"

Csúsztattál te ma már? Jártál a Kálvin tér és a Nagyvárad tér között?

"És mint a kolléga is mondja fentebb, 2004 óta kissé több EU-s pénz dől ide, mint Spanyolországba bármikor."

Kész lefegyvereztél. Ha te írod, biztos több jut ide, mint annak idején oda. Ez van.

cardiobascuralis 2 2021.01.22. 03:16:05

@birka menet:
Tudod, Tarlós még csak nem is hiszem, hogy lopott volna, legalábbis biztosan nem többet, mint a Karácsony által a városra szabadított DK-s - MSZP-s rablóbanda.
A másik, hogy baszd meg, inkább lopjon (lehetőleg azért csak mértékkel), de tartsa működőképesen a várost, mint hogy mindent tönkrebasszon, mint Karácsonyék alig több mint 1 év alatt. Ez ugyanis már nem bénázás, hanem tudatos tönkretétel. Minimum hűtlen kezelés + vétkes gondatlanság.
(A konzultációjuk is olyan volt a körúti kerékpárútról, hogy attól még a Fidesz nemzetikonzultáció-gyártója is hónapokon át minden este felsírt álmában, hogy neki miért nem jutnak eszébe ennyire manipulatív, megvezető, egyoldalú, csak egyféleképpen megválaszolható kérdések és ennyire csak az ő oldalukat támogató bejelölhető válaszok. Véletlenül sem volt egyetlen olyan válaszlehetőség sem, hogy NEM szeretnél oda kerékpárutat.)

@bozon:
A villamos a XIX. századba való. Le vagy maradva 130 évvel. Csak tájékoztatásul közölném, hogy nem 1890-et írunk, hanem 2021-et.

"akkor mit kell építeni a mellékirányoknak? Villamost."
Lófaszt. Drága és körülményes. Ha már villany, akkor troli. Villamost semmiképp.

"Elmondtam, mi volt a helyzet Spanyolországban." - Bocs, mondtál valamit, de az alaptalan butaság volt.

"lézengett volna 100 vagy 110 vagy 125 vagy mittudoménmennyi, de kb. ennyi utas"
Kétlem, hogy komoly forgalomszámlálási adatok álltak rendelkezésedre, beleszámolva a metróvégállomásokon a járművet lerakókat is. Hasraütéssel számoltál valamit, ami annyit is ér. Semmit. Kamu.

"az 5-ös busz azóta javított a helyzeten"
Nem tudom, mikor számolgattál, de az 5-ös busz már legalább 10 (ha nem 15) éve arra jár, nem a Március 15 térig, mint régen.

"Csúsztattál te ma már?"
Akkorát semmiképpen nem, mint te. Menned kéne curlingezni, a világbajnok sírva fakadna, ha látná a tieidet.
Egyrészt szó sem volt a Nagyvárad tértől befelé eső részről, csak a kifelé esőről, ha tudsz olvasni.
A Deáktól a Nagyvárad térig 1976-tól van metró (azaz 1976 óta nincs villamos), és még a 2000-es évek elején is egészen jó forgalmú helyek voltak a Nagyvárad és a Kálvin tér között, mozik, éttermek, boltok, kocsmák, valahogy mind kibírtak 25 évet, és nem vegetálva, mint ahogy a mostaniak tengődnek ugyanott. Kurvára nem kellett oda villamos, amióta van metró, ahogy most sem kell.
Mondtam, hogy ne mutasd be, mert rengeteget jártam a környéken, nekem eléggé hazai pálya az Üllői - kiskörút kombó a Deáktól Pestlőrincig (meg a mellette fekvő területek is, az Orczy kert még Asztalos János Park korából, de kb. minden a Mester utca és az Orczy út, illetve a Kálvin és a Népliget között, bár ma már kevesebbet mozgok a környéken, de a 2000-es évek elejéig rengeteget, és évtizedekről beszélek, nem 1-2 évről.
És az ott járás igen jelentős részét gyalog.
Azon kevesek közé tartozom, akik nyaranta, ha nem siettek épp sehova, néha begyalogoltak a lőrinci Béke térről a Deákra, pedig van vagy 12-13 km. Nem egyszer, nem kétszer.

"biztos több jut ide, mint annak idején oda"
Több bizony. Sokkal. És mint láttad, nemcsak én mondom.

Én elhiszem, hogy te együtt villamosbuzultál Vitézy Dávidkával, már a homokozóban is villamost tologattál kisautó helyett, mert oviban is villamos volt a jeled, de ő legalább mintha már legalább időnként lerakná azt a szemüveget, és hagyja, hogy néha értelmes gondolatok is utat találjanak a koponyájába, olyan mondatok is, amelyekben nem szerepel minden 3. szóként a villamos. (Mondjuk ettől még nem fogom szeretni, mert sokat ártott Budapest tömegközlekedésének, de legalább ezen a téren mintha már fejlődött volna, vagy ha nem, akkor ügyesen elrejti.)
Követned kéne a példáját, mert amit most csinálsz, az elég röhejes, mint egy gyerek, akinél becsípődött valami, nálad a villamos. Villamosvillamosvillamosvillamosvillamos.
Vicc.
És nem a jók közül.
Ha Bödőcs egyszer rábukkan a blogodra, megvan neki a humorforrás a következő évtizedre. És elég, ha csak idéz, nem is kell kifiguráznia.

cardiobascuralis 2 2021.01.22. 03:21:09

Ami meg a villanyhajtású járműveket illeti, köztük a villamost is, az ugye megvan, hogy semmivel sem kisebb az élettartamra vetített környezeti lábnyomuk, mint a benzineseknek?

Merthogy azt az áramot is elő kell ám állítani valahol, és persze, lehet, hogy nem Pesten szennyezi a levegőt, de mondjuk a visontaiak dögöljenek meg nyugodtan? Vagy atomot a paksiak seggébe?
És akkor az alkatrészek (villamos esetében az X évente cserélendő sínek, felsővezetékek, váltók stb. is ide tartoznak) előállításáról, karbantartásáról stb. még szó sem volt.

bozon 2021.01.22. 03:40:12

@cardiobascuralis 2: figyelj, mindent elismételhetsz egy fokkal illatosabb szóvirágokkal, de ettől semmi sem lesz igazabb. :)

midnight coder 2021.01.22. 07:55:31

Könyörgöm, mi a fenének Rákóczi úti villanyos amikor ott van alatta a metró ? Lóvasutat esetleg valaki? Inkább a metrót vinnék el a Bosnyák térig, illetve valaki elfilózhatna azon is, hogy nem csak sugárirányba kellene metró, hanem jó lenne egy körút alatti is. Nem azt mondom, hogy Londont kellene összehozni metróban, de városon belül azért annál nincs civilizáltabb mód eljutni A pontból B pontba. Gyors, nincs benne 50 fok meleg nyáron sem, nem áll le az elsõ hó hatására, nincs leszakadt felsõvezeték, nincs baleset miatti leállás, max. ha valaki hülye a metró elé ugrik.

konrada 2021.01.22. 08:00:06

@cardiobascuralis 2:
A madridi példával ott vagy tévedésben, hogy nem tudod, a metró nem csak mélyépítésű vasútat jelent, hanem olyan zártpályás vasúti vonalat, melynek vannak földalatti vonalai.
Azaz nem teljes hosszában kell alagutat fúrni, csak azon területeken (belvárosokban), ahol a felszíni vezetés nem megoldható.
Azt gondolom nem kell ecsetelni, hogy a mélyépítéshez képest ez utóbbiak ára nagyságrenddel olcsóbb.
Azaz: Madridban úgy tudott olcsóbb lenni a metró km-re lebontott ára, hogy jelentős részük felszínen megy.

Félreértés ne essék: ez a jó megoldás! Demszky eleve ott qrta el, hogy ragaszkodott a szigetüzemű metróhoz, ahelyett hogy ezen a vonalon - de még inkább a Nyugati felé fúrva (esetleg a Keleti szárnyat is meghagyva) - nem vasúti alagutat fúrt a Párizsi RER mintájára (vonattal el lehet érni a Notre Dame-ot, Diadalívet, Eiffel-t, Lovre-t), amivel megszüntethette volna a zsákpályaudvarokat (Déli, Nyugati), valamint olyan kapcsolatokat hozott volna létre külvárosok között a belváros érintésével, ami ténylegesen javított volna Budapest közlekedésén.
Mivel ezt elqrta, Budapestnek - talán még a mi éltünkben - egy esélye maradt, az 5-ös metró koncepció:
Összekötni a déli HÉV-eket az Északival.
Ezzel egy olyan rendszert lehetne létrehozni, mely a külvárosokból, agglomerációból gyorsan el lehetne érni a belső kerületeket, illetve összekötné azokat (például egy békási tudna munkát vállalni a Soroksárin is, mert nem - autóval 1 - tömegközlekedéssel 1,5 órás út volna, hanem 30-40 perc,
valamint - ez már tesztelt, ezért lett a HÉV MÁV cég! - be lehetne kötni ebbe a rendszerbe az esztergomi, kalocsai vasútvonalat is, azaz minőségi ugrás volna a városnak és környékének.
(Visszatérve beszólásomhoz: a mélyépítési része a nagyobb űrszelvény miatt drágább lenne, de a teljes vonalat tekintve a km-ár kevesebb jóval.)

...és amiben már egyetértünk: a fideszeseknek legalább koncepciója van a lopáson kívül a megoldásokra is (ha nem is mind jó), Karigeriék meg maradtak ugyanazon töketlen barmok, akiknek elképzelésük sincs arról, mit kéne tenni azon kívül, hogyan tudják a pénzt maguk felé átcsatornázni.

midnight coder 2021.01.22. 08:00:07

@cardiobascuralis 2: A paksiaknak az ég világon semmi bajuk az atomjuktól. Plusz, a delej jó részét elõ lehet állítani napenergiával, esetleg széllel, ha pedig ez utóbbiak nem állnak rendelkezésre, akkor földgázzal. Ezzel szemben a belsõégésû motor csak CO2 kibocsájtása mellett tud mûködni (kivéve a hidrogén, de ha már hidrogéned van akkor üzemanyagcellád is lehet ami hatékonyabb), illetve folyamatosan bocsájták ki a rákkeltõ koromrészecskéket. De még Visonta esetén sem mindegy, hogy a kémény 5 kilométerre, vagy 5 méterre van a tüdõdtõl.

konrada 2021.01.22. 08:32:41

@cardiobascuralis 2:
A villanymeghajtásban meg tévedsz. Nézzük mondjuk a körúti villamost (extrém példa, mert azt te sem fikázod, de könnyen érthető példa is):
Egy csuklós busz cca. 30 tonnás összterhelésével képes elvinni cca. 100 embert. Ehhez elfogyaszt 100 km-enként városi forgalomban 50 liter gázolajat. Mivel ez a tömeg az állandó fékezésével, megindulásával elég rendesen zabálja az utat (aminek a javítási, cserélési költsége bőven mérhető a sínéhez, csak sokan ezt nem veszik észre, mert szétoszlik a többi közlekedő között, és fizetik a magánautósok is, akik a max 2 tonnás járműveikkel 100+ évig is ugyanolyan állapotban hagynák azt, amit 40 tonnások 10 év alatt képesek szétgyűrni), azzal is jár, hogy ezen csuklós buszok cca. 10 év alatt amortizálódnak.
A Combino cca. 90 tonnás összterheléssel 300 embert visz el, nincs üresjárati energiafogyasztása mint a busznak, és mivel a sín egyenletesebb, 20-30 év az amortizációs ideje. Azaz ökölszabályként megállapítható, hogy ott, ahol az utassűrűség megköveteli a 10 percnél rövidebb járatindítást, a villamos környezetbarátabb és gazdaságosabb.
De azzal egyetértünk, hogy nem mindenhová való. Ahol nincs meg ez a feltétel, oda busz, de lehetőleg elektromos. Mert annak a fogyasztása (lábnyoma) kisebb - visszatermelt energia, állás közben nincs alapjárat - mint a gázolajosoké, és az is ott keletkezik, ahol nem emberek ezrei élvezhetik közvetlenül 1-2 méterről a kipufogásukat, hanem a legrosszabb esetben km-ről a 200 méteres kéményből. (Ha egyszer ácsorogsz a körúton 10 percet, aztán meg Visontán, azért érezni fogod a levegőminőség különbséget, érteni fogod miről beszélek. ...csak ne télen tedd az utóbbit, mert az igazi vidék, ahol a házakban minden sz.rt eltüzelnek, és így egy átlagos magyar faluhoz képest Budapest olyankor kész tüdőszanatórium!;)
...de például a légszennyező Visontát tudtommal még ebben az évtizedben leállítják.

birka menet 2021.01.22. 08:46:09

@cardiobascuralis 2: "A másik, hogy baszd meg, inkább lopjon (lehetőleg azért csak mértékkel), de tartsa működőképesen a várost, mint hogy mindent tönkrebasszon, mint Karácsonyék alig több mint 1 év alatt."

Nem baszd meg, senki ne lopjon se mértékkel se azon túl, mert ez bûncselekmény!!
Hanem aki lop azt kapják el és kapja meg amit a BTK elõír neki! Ezt bírom bennetek forradalmárokban, hogy barrikádra mentek, aztán jön egy pont ahol meg lehet titeket vásárolni.

Baszd, meg, ez a beteg, GYENGE emberek társadalma, akik saját magukat szoptják! Minden politikus tud adni neked két kiló krumplit, ezzel le van tudva az a tétel, hogy Na de hát õk legalább is kaptál valamit!, oszt a Kleptokrata állam röhögve müködik tovább.
A szépséghiba csak az, hogy a Kleptokrata államban nem te a kicsiember jársz jól, hanem pont hogy te szívod a legtöbbet.

Ahol pl. az évi 4% GDP-nyi EU támogatások nem a közjóra, hanem a NER maffia zsebébe mennek el. Erre nem megoldás az a békeszerzõdés a forradalmár és a bûnözö között, hogy Én lopom a milliárdokat, neked meg visszaosztok krumlit, meg egy felüljárót biciklisáv nélkül, oszt minden rendben van. (Ahogy a Baranyai foradalmár kb. le lett szerelve, ha már meg lett emítve). Ez pont hogy a birkalétforma aláírása a következõ 20 évre.

apro_marosan_petergabor 2021.01.22. 08:49:00

Tarlós értelmesen fejlesztette a várost, mert hozzáértő volt, s mérnöki, logikus aggyal gondolkodott.
Lehetetett látni, előre megyünk (átvitte a villamost a Rákóczi hídon, lettek fonódó villamosok stb.), szép lett újra a Margitsziget stb.
A mai ingyenélők (dehogy ingyen, sokban kerülnek), csak kárt okoznak. Ész nélkül csíkoznak, napi 7000 kerékpárosnak, dugódíjon törik a fejüket - éíteni nem tudnak, csak leépíteni. A metrókat kellene hosszabbítani, az újpestit tovább, a kelenföldit az M3-assal páruzamosan, nagyjából. Csinálni É-D-i hajózást, korszerű katamaránokkal, Békásmegyer - Csepel között. A Rákóczi útra nem kell villamos, az autókra is gondolni kell, csak 800.000-vannak... Parkolók kellenek (sok régi ház alá is lehetne telepíteni), sok villany töltő, ez a jövő - ezt is jól csinálja a polgári kormány, de gyorsítani kellene ebben. Elektrizálni a tömegközlekedést jobban (több troli, E-buszok). Jobban bevonni a MÁV-ot. Szégyen, ahogy a reptéri bevezető út és környéke kinéz és működik, sajnos ebben egyik kormány sem lépett érdemben - fásítani, szépíteni, civilizálni, gyorsítani kellene.
A pályaudvarokat - úgy mint Berlinben, Linzben, Kölnben, Bécsben stb. - Németországban és Ausztriában, többszintes elegáns kereskedelmi és szórakoztató központtá kellene átépíteni. Ami megvan, fejleszteni, szépíteni kell, felüljárók, alúljárók sb. - nem elsorvasztani.

midnight coder 2021.01.22. 09:07:48

@szajer_jozsef_1: Tényleg, nem engedi használhatatlanná szétcseszni a komment szekciót. Ha ez nem diktatúra, akkor semmi sem az!

birka menet 2021.01.22. 09:09:49

@konrada: "Egy csuklós busz cca. 30 tonnás összterhelésével ... az állandó fékezésével, megindulásával elég rendesen zabálja az utat .... amit 40 tonnások 10 év alatt képesek szétgyűrni), azzal is jár, hogy ezen csuklós buszok cca. 10 év alatt amortizálódnak."

Na ez aztán a zavarosság! Elöször is semmilyen utat nem kell 10 év után felújítani, ha azt a megfelelö müszaki tartalommal építették. Jó is lenne, ha a Hegyeshalom - Budapest autópályán a belsö 180 km-es sávot 10 évenként lezárnák, mert eddig bírta a napi több ezres kamion forgalmat.
Egész Budapesten meg buszból összesen nics ennyi.

Attól meg hogy egy busz sürün fékez meg indít nem amortizálódik el önmaga, hanem csak a fékrendszer elemei kopnak gyorsabban. Kicseréled és a busz 99%-a meg továbbra is köszöni és jól van.
Azt a 40 tonnát meg ha felezed, akkor meg mindig nagyot mondtál.

midnight coder 2021.01.22. 09:13:24

@birka menet: "Nem baszd meg, senki ne lopjon se mértékkel se azon túl, mert ez bûncselekmény!!"

Ez nagyon szép dolog, csak tudod az elmúlt 30 év alatt nemigen volt olyan kormány ami alatt nem loptak a politikusok (ahogy az azt megelõzõ 40 év alatt sem). Ezért aztán finoman szólva enyhe naivitás azt feltétlezni, hogy a következõ kormányváltás után ez érdemben megváltozik majd.

midnight coder 2021.01.22. 09:18:29

@birka menet: "Jó is lenne, ha a Hegyeshalom - Budapest autópályán a belsö 180 km-es sávot 10 évenként lezárnák, mert eddig bírta a napi több ezres kamion forgalmat."

Az autópályákat kis hazánkban kb. folyamatosan újítják, csak szakaszosan zárják le. De nincs olyan év amikor mondjuk az M3-on végig tudnál menni úgy nyáron, hogy nincs legalább 10 kilométer lezárva. Amúgy ez valóban a mûszaki tartalmon múlik, kérdés hogy azon a Budapesten, aminek az útjai nagy része még a lovaskocsis forgalomnak megfelelõ alapokkal rendelkezik, mennyibe kerülne és mennyi lezárással járna rendes utakat építeni?

Emmett Brown 2021.01.22. 09:22:02

@birka menet: baszod, az M1esen én az elmúlt 15 évben nem tudtam úgy végigmenni, hogy valahol ne legyen sávelhúzás valami építkezés miatt.

Emmett Brown 2021.01.22. 09:25:12

@bozon: oké, ezek általános érvek arra, hogy a villamos és a metró másra jók. most jönne az a pillanat, amikor levezeted, hogy ebben a konkrét példában mire lenne jó a villamos a Rákóczin, azaz hova ágazna le, mit tárna fel, milyen mellékútvonalakat váltana ki.

bozon 2021.01.22. 09:39:26

@Emmett Brown: igen, erről ígértem egy cikket. Addig be kell érned a kommentválaszokkal, elnézést (milyen irányok: Dél-Buda--Rákóczi út, Újpalota--belváros, Népszínház-vonalak--belváros, később Krisztinaváros--belváros, akár budai rakpart--Rákóczi-tengely stb.). Villamosban ezek mind fonódhatnak, metróban nem.

konrada 2021.01.22. 10:16:47

@birka menet:
Kedves Matyi! (Bár többször megfogadtam, hogy ignorállak, de ebben most vannak értelmesen leírt - de tárgyi tévedésű - mondatok:
1. Például egy 7700-as Volvo össztömege 28 t, ami a cca.-ba belefér.
2. A 40 tonnással félreérthető voltam, azt azért írtam így, mert az a kamionok súlya, és arról meg tudni, hogy egy pályát 10 év alatt képesek szétgyűrni. (Az viszont elegáns volt tőled, hogy az M1-nél belső sávot írtál, bár ha ismernéd a KRESZ-t, akkor tudnád, hogy ott nem is mehet kamion, a szélső meg - ahol mehetnek - nem is bírja a 10 évet, azt azért is kell szőnyegezni, ahogyan ezt tapasztaltad, csak nem tudtad, hogy azért zárják le!;)
3. A mechanika ezek szerint tőled messze álló témakör - végül is kellenek humán tudásúak is - ezért elmagyarázom, miről írtam: a buszok - mert azért 28 tonna sem kis súly - is eszik az utat. Így azok nyomvályúsodnak, kinyomódnak, és ezektől kátyúsodhatnak is. Ez egy ekkora szerkezetre állandó rázkodóhatást, csavarodást jelentenek, ami lényegesen rövidíti a karosszéria, felfüggesztés, illetve az így fellépő ütőhatások a hajtásláncot is. Ez a buszok fokozott elöregedésével jár, ami talán 10 év sincs. (Az más dolog, hogy jár Budapesten még 40 éves is, de nem véletlen sok a közülük a 7 évesen nyugatról vett használtak, mert ott is tudják ezt, de ide a Balkánra még jók lesznek.:(

konrada 2021.01.22. 10:26:23

@midnight coder:
...sőt ez a lopás annyira nem magyar sajátosság, hogy például az usákok most iktattak be egy olyan elnököt, amely megzsarolta az USA állam erejével egy országot, amikor nem akarta azt a fia kezére adni a kőolaj-cégét.
(S hát nyugat többi országában sem az a helyzet, hogy a politikusok és családtagjai gyári munkások, illetve oda mennek vissza, ha vége a politikusi karriernek. Ott is jobbról -balról az ő zsebükbe fütyül a rigó. (Legfeljebb nem ennyire látványosan a trambulinról pisilve.)
De ott már tudják, hogy az "alkotmányos költség" akkor kell szempont legyen, ha egyébként még el is qrják nem kicsit, hanem nagyon, mert azért nem érdemes váltani hogy más lopjon, ha arról lehet tudni, hogy a gazdasághoz hozzáértésben jóval rosszabbak.

konrada 2021.01.22. 10:36:08

@bozon:
Bár én villamospárti vagyok, de azt én sem vágom, miért kéne mindenhová városjáró villamosvonalakat betenni, miért kéne például a 28-ast behúzni a 6-os vonalába, amikor az már a budai fonódót sem tudja rendesen kezelni (ami azért jogosabb, mert azoknak nem volt olyan végállomásuk, mely több főközlekedési irányt el tudna érni, mint a 28-asé.)
Azt meg pláne nem, miért kéne a metró tetejére villamos. (Miközben azzal meg egyetértek, hogy a Keletitől visszarakják a Thökölyre a villamost, amely a külső kerületekben fonódhatna, illetve hogy a 14-est a Leheltől fonják be a Deákba, mert bár itt is metró tetején lenne, de viszonylag rövid távon, és a Lehel mint végállomás az vicc!)

birka menet 2021.01.22. 11:30:06

@Emmett Brown: "baszod, az M1esen én az elmúlt 15 évben nem tudtam úgy végigmenni, hogy valahol ne legyen sávelhúzás valami építkezés miatt. "

Akkor ezt panaszld be azoknál akik ezt ilyen fosra csinálták. Ha Nyugat-Európa is ilyen fost csinálna, akor csak négyökrös szekérrel mehetne mindenki Brüsszelbe. Meg bárhova.

birka menet 2021.01.22. 11:34:59

@midnight coder:

Nem fogod fel ugye, hogy nem az tétel, hogy a politikus lopott, lop, lopni fog, hanem az hogy a nép (ergo te) vagy-e oylan erős, hogy ki tudod követelni a lesittelésüket, ha az bünüldözés, igazságszolgáltatás falazna a bünzőknek.

Érdekes módon a nyugati társadalmak ebben mind erősek, a keletiek meg fosgyengék. Csak pofázni meg álmodozni tudnak. Ja, pár hónapja Szlovákia bizonyította, hogy ők erős társadalom.

bozon 2021.01.22. 11:37:59

@konrada: de ha az analóg eseteket érted és megérted, akkor a 28-as és a Rákóczi út esete is magától értetődő kell, hogy legyen! Ugyanúgy egy olyan eset, amikor a (villamos-) vonal a belváros peremén megtorpan, és pont a legnagyobb célpontsűrűségű, leghatékonyabban kiszolgálható, legintenzívebb utasáramlatokat felmutató részre nem megy be. Pedig a belváros ezen tulajdonságaiból eredően a 28-as villamos utasainak is egy tekintélyes része pont a továbbmenetelre vágyna.

Bravehearth 2021.01.22. 11:40:41

@birka menet: "Nem baszd meg, senki ne lopjon se mértékkel se azon túl, mert ez bûncselekmény!!
Hanem aki lop azt kapják el és kapja meg amit a BTK elõír neki!"

Ez egy nagyon szép elmélet. A gyakorlat pedig az, hogy a politika és a korrupció évezredek óta szimbiózisban léteznek. Amelyik politikus azzal kampányol, hogy fölszámolja a korrupciót, nos arról tudom meg legelőször és a legkönnyebben, hogy hazudik.
Amit @konrada: társunk idézett, az is tanulságos, de ajánlott irodalom még részedre a Bae-Saab konzorcium, az Alstom, a Dassault, Siemens (mint ősdemokrata, ajrópéer és korrupcióellenes demokráciák cégei) szinte folyamatos és kiterjedt korrupciós botrányai. Továbbá ajánlom figyelmedbe az osztrák Eurofighter beszerzést is, amely nem szerintem vicc, hanem minden hozzáértő és az osztrák kormány és számvevőszék szerint is. Nem hiszem, hogy Orbánnak bármi köze lett volna hozzájuk...

"Ezt bírom bennetek forradalmárokban, hogy barrikádra mentek, aztán jön egy pont ahol meg lehet titeket vásárolni. "

Szerintem egyszerűen csak 'komparálunk'. Vagyis elemezzük a lehetséges alternatívákkal szerzett tapasztalatokat és a jelenlegieket. Ha a magam életét veszem alapul, valahogy körökkel jobban kijövök a jelenlegi korrupt és mindent lenyúló tolvajok regnálása alatt, min az 'ajrópéer' és 'tisztakezű', mindamellett mélyen hungarofób brigád alatt, akit Budapesten tökéletesen fémjelez a 'demszkáj'. Ahogy neked is szíved joga azt preferálni, akit csak akarsz, úgy ez mindenki másnak is adott. És bőven vannak, akik nem kérnek soha többé a 'zellenzék' mainstream vonulatából és random csatolmányaiból sem. Ez ilyen...
B.

Sir Gombóc 2021.01.22. 11:44:46

@apro_marosan_petergabor: az 1-es villamos Budára átvitele nem Tarlós terve, érdeme, ahogy a fonódó hálózat sem. Mindkettőt az elődei idejében tervezték, találták ki. Sőt az utóbbit még Demszky idején folyamatosan gáncsolta az érintett kerületi fidesz vezetés. Ahogy sok más megvalósuló vagy annak küszöbén álló fejlesztés sem egyik vagy másik fél érdeme, hiszen mindegyikre volt már 20-30 éve elképzelés. Persze ha csak a politikusokra hallgatsz, könnyen beleesel az ilyen csapdákba.

midnight coder 2021.01.22. 11:54:00

@birka menet: "Akkor ezt panaszld be azoknál akik ezt ilyen fosra csinálták. Ha Nyugat-Európa is ilyen fost csinálna, akor csak négyökrös szekérrel mehetne mindenki Brüsszelbe."

Ha átmész az osztrákokhoz, ott sem lesz fényévekkel jobb a pálya, plusz ott is javítják idõnként. De az is igaz, hogy kis hazánkban a pályák jó részét még a cuculizmusban építették, és nem a mostani kamionok súlyához voltak méretezve. Ahogy a pesti utak sem, amik viszont még anno lovaskocsira voltak tervezve.

midnight coder 2021.01.22. 11:56:04

@birka menet: "Érdekes módon a nyugati társadalmak ebben mind erősek, a keletiek meg fosgyengék."
Ja. Lásd az USA ahol a mindenkori elnököt a mindenkori amcsi céges lobbi vezérli.

konrada 2021.01.22. 12:50:33

@bozon:
Mindent komplexen kell nézni, mert 2 eset ritkán egyforma.
Az, hogy a Bécsi útnál felrakják a fonódót 2 kisforgalmú megállónyira, és kiviszik arról a Déli felé, nem okoz komoly kapacitás-problémát az adott szakaszon. (Bár néha azért be tud állni ott is.)
Viszont a 4-6-os legzsúfoltabb szakaszára rávinni egy lényegesen kisebb forgalomra rendszeresített szerelvényt, az már igen. (Gondolj bele: a Nyugatinál az állomáshoz fő időben beáll egy dupla Tatra...;))
...szóval fonódni csak akkor érdemes, ha az nem okoz még nagyobb zsúfoltságot, azaz külső részeken, mert az a 30-50 méter séta, ami 28-as vonalhoz átszállásként kell, nem éri meg beintegrálást a körúti forgalomba.

bozon 2021.01.22. 12:53:13

@konrada: a Nagykörútra senki nem fonna rá semmit!

bozon 2021.01.22. 12:55:30

@Sir Gombóc: nanana! Az 1-es villamos Budára vitelét Demszky (és XI. kerületi helytartói) az életük árán is gáncsolták -- a metró miatt. A budai fonódót sem szerették, de már nem gáncsolták (azonban azt a II. kerületi Fidesz valóban gáncsolta, miközben a fővárosi és a többi kerületi Fidesz ezerrel nyomatta).

gigabursch 2021.01.22. 13:12:02

@midnight coder:
Folyamatosan javítják és ha lemegy az ember a tranzit utakról az osztrákoknál, sorra szaladhat bele a szarabbnál szarabb utakba.
Persze a bringaversenyek közvetítésén jól látszik ám közelről is a nyugati rögvalóság.

gigabursch 2021.01.22. 13:12:32

@Sir Gombóc:
Ennek ellent mondanak a tények.

gigabursch 2021.01.22. 13:16:57

Ha már agyvihar:

Találkozott már valaki olyan megoldással, hogy a fő útvonal alatt méretben kiterjedt parkoló kerül kialakításra?
Bárhol e földgolyón...

gigabursch 2021.01.22. 13:17:54

@gigabursch:
Mármint a felszíni pályaszerkezet alatt, a kéregben.

konrada 2021.01.22. 13:28:55

@gigabursch:
Nem és okkal nem. Külterületen felesleges volna, ott elférnének az autók, ha megállnának...
...belterületen meg nem csak a járművek használják az úttest nyomvonalát, hanem a közművek is - gáz, víz, csatorna, áram, távközlés, stb... - azokat nem tudnák máshová rakni - újra húzalozva házak alá betenni.

gigabursch 2021.01.22. 13:29:06

@birka menet:
Siemens, Suez, Strabag, Sony...
Hogy csak az S betűseket hozzam szóba.
Osztrák, francia, német, japán. Na persze amíg nem a NER lopta a pénzt, addig a DK jogelőd szocik ide talicskáztak a momentum jogelőd szadesszal a pénzt.
Nulla felelősségre vonás! Szájtépés a sajtóban.
Nép... Emeld már ki a biliből a kezed...!

Hofi 40 éve megmondta, hogy mi a korrupció. Nem a saját gondolata volt.
Ez örök sláger az emberiség léte alatt.
A kis emberek meg megéldegélnek a maguk módján, ha hagyják őket élni.
A fenti marakodók meg ha lemaradnak valamiről, akkor meg keresnek ilyen "okos" hőzöngőket, akik max a hasznos hülye kategóriát merítik ki.

gigabursch 2021.01.22. 13:30:15

@konrada:
Aha!
Köszönöm. Ebbe bele se gondoltam.
OK.

bozon 2021.01.22. 13:30:59

@gigabursch: nem tudok most ilyet mondani. Valószínűleg azokon a belvárosi területeken, ahol az ingatlanárak indokolnák a lefelé terjeszkedést, az utak el vannak közművesítve, illetve hosszúkás teremgarázsokat építeni nem gazdaságos.

A Műegyetem rakparton lehetett volna ilyen, ott esetleg nincs annyi közmű, mert a város város széle, illetve pl. a főgyűjtő az alsó rakpart alatt van. Mondjuk, itt a Duna miatt vannak extra problémák (nem is a szigetelés, hanem pl. az, hogy árvíz idején se ússzék fel a garázs ;-)). De ez most már biztosan nem lesz meg, mert nemsokára épül felette a villamos.

konrada 2021.01.22. 13:31:40

@bozon:
Igaz. Te a Rákóczi-Kossuthon a rakpartra küldenéd, esetleg a kiskörútra.
De erről rajtad kívül általános vélemény, hogy hülyeség.;))

bozon 2021.01.22. 13:32:09

@bozon: @konrada: @gigabursch: ja, már volt válasz. :)

gigabursch 2021.01.22. 13:40:49

@konrada:
Ráadásul itt több hatás szorzata jelentkezik. Egyszerre! Amit a nem műszakiak nem is igen tudnak értelmezni. Sajnos.
A sebesség négyzetesen növeli a dinamikus terhelést, a tömeg szintén.
A fék-gáz helyeken meg az úttal párhuzamos nyíró erők teszik hullámvasúttá a felszínt.
Ahol csak fut a gép, ott a dinamikus ütések "csak" repesztik a pályát (ennek javítása a sok-sok "bitumen fonál" az aszfalton)… de ahol fékeznek és a felgyűrt aszfalton mennek a gépek, mikor tempó van, nos az rázza a közeli háztömböket is.

bozon 2021.01.22. 13:50:20

@konrada: ja, hogy te egy személyben ismered az általános véleményt, és ez annyira így van, hogy át se gondolod a válaszomat! Akkor megérkeztünk.

kárárámaispj 2021.01.22. 17:31:57

@bozon: "Ha Újpalotáról mész a Rákóczi útra"
Ja. Egész Újpalota a Rákóczi útra akar menni..

Egyébként mi a tökömért is kell a hetes busz mellé, a metró fölé még villamos is?

bozon 2021.01.22. 18:22:36

@kárárámaispj: nyilván nem a hetes busz mellé kell, hanem végül helyette, de persze átmenetileg mellette is. Ha a többi irányról van szó, akkor nekik nyilván nem is a hetes busz jó. Most is vannak más buszvonalak a Rákóczi úton. Az, ha két dolog pár megállón át párhuzamos, nem bűn. Sőt, az sem, ha sok megállón át. ;-)

Ki mondta, hogy egész Újpalota a Rákóczi útra akar menni? Viszont szerinted senki nem akar?

cardiobascuralis 3 2021.01.22. 19:23:03

@bozon:
Ami igaz, azt miért kellene igazabbá tenni?
Az igaz abszolút jelző, az igazabb meg relatív.

@konrada:
Mivel jártam Madridban, tudom, hogy a metró egy része felszín felett, megy, ahogy Párizsban is és sok helyen még a világban. Viszont ez a felszíni rész a jóval kisebb arány, negyede sincs a teljesnek.

A körúton az útburkolatot vagy 20 éve cserélték, azóta semmi baja, Attila út dettó, pedig azért mindegyiken elég jelentős forgalom van, busz is jár, sőt, az Attilán a várbeli Orbán-elmebetegségek építésekor igen komoly teherautók is jártak elég sűrűn. A villamossíneket meg kb. 3 évente cserélgette Tarlós. Pedig az úttest használatának csak igen kis százalékát teszik ki a buszok, a villamossíneket ellenben csak a villamos használja, más nem.
Következő kamu?
Ja, a villanymotor alapjáratban valóban minimális energiát fogyaszt ( nem fogyaszt energiát azért hazugság, mert a gerjesztést nem kapcsolják ki akkor sem). Viszont mivel nulláról kell utána felpörgetni, az össz-energiafogyasztása semmivel sem kisebb.
Az elektromos buszoknál ugye az akkumulátorgyártást sem hagytad ki?
A visszatermelés (fékezéskor stb.) puszta parasztvakítás, annyira jelentéktelen mennyiség, és annak nagy része is elvész hőenergia formájában.
Ami meg a 30-40 tonnás buszokat illeti, ez milyen fajta? Csak mert egy csuklós Ikarus 12-13 tonna. Emberekkel zsúfolásig tömve is 20 tonna körül van. Egy feltankolatlan Boeing 737-es 32 tonna, az meg ritkán jár a körúton. Szóval ennek fuss neki újra.

" Például egy 7700-as Volvo össztömege 28 t"
Jó lesz az 17,5-nek is. Nem kicsiket lódítasz. A megengedett legnagyobb össztömeg azért városban kurva ritkán jön össze. Már ha tudod, hogy mit jelent a megengedett legnagyobb össztömeg.

@birka menet:
"Hanem aki lop azt kapják el és kapja meg amit a BTK elõír neki!"
Jó lenne, de ha te azt hiszed, Karácsonyék nem lopnak, akkor te jóval naivabb vagy, mint amilyennek látszol.
Pl. a mostani Lánchíd-felújításban ezen az áron mennyi a nekik visszacsorgatott pénz? Ugyanis drágábban csináltatják, mint Tarlós csináltatta volna. Pedig már abban is volt vagy 40% lopásköltség.

Lopni minden politikus lop, és amíg a világ világ, lopni is fog. Azért választotta az a szakmát, semmi máshoz nem ért, lopni viszont tud. Nézz végig bármelyik oldal politikusain, mit bíznál rájuk? Mert én egy kutyaólat sem.
Ha viszont már úgyis lop, legalább azt elvárom, hogy ne bassza tönkre azt, ami működik, lásd rakpartok, körút stb.

De ha lelövöd Orbánt (azaz nemcsak a szád jár), megszervezem neked, hogy mindennap vigyen valaki bablevest a dutyiba. Vagy gulyást. Vagy amit szeretsz.

"jön egy pont ahol meg lehet titeket vásárolni"
Persze, nem is titkoltan kettős ügynök vagyok, Soros kottájából játszom Gyurcsány karmesterkedése mellett, és ezért még Orbán is fizet.

@apro_marosan_petergabor:
"Tarlós értelmesen fejlesztette a várost"
A nagy büdös lófaszt.
Csak hosszabb idő kellett neki ahhoz, hogy elbasszon egy csomó dolgot, mint Karácsonyéknak. De az értelmestől kurva messze volt. És 9 év kevés volt neki az időalapú BKV-jegy bevezetéséhez.
A BKV-BKK szétválasztásával meg annyi ért el, hogy 1 helyett 2 hatalmas vízfej lett, csak hogy Vibuzy Dávidkának legyen igazgatói állása.
Az oké, hogy te agyatlan seggnyaló vagy, de ennyire tán még tőled sem várják el a Lendvay utcában sem, pedig te tényleg a leghülyébbek és leggerinctelenebbek közt vagy ott is nyilvántartva.

cardiobascuralis 3 2021.01.22. 19:26:52

@midnight coder:
Szerinted a földgáz elégetésekor mi keletkezik (még tökéletes égést feltételezve is, ami csak elméletben létezik)? Bocsát egyébként j nélkül. Próbálkozz a felszólító módú ragozással, és rájössz, hogy miért.
Mivel járok Paksra (bluesfesztivál, tavaly mondjuk elmaradt, de 1993 óta van), nem kell bemutatnod a helyi embereket, szoktam velük beszélgetni, többnyire náluk is alszom. Amíg nincs baj, nincs bajuk, de amikor leáll valami szarság miatt, akkor azért ott is beindul a zabszemeffektus.

Visontát meg inkább nézd meg egyszer közelről.

Az autópályák közül azokat, amiket 1998 előtt építettek, vagy 30 évig nem kellett felújítani, amit Orbánék építtettek a haverokkal, azokat 3-4 évente. 1998 előtt ugyanis nem lopta el az építő cég az anyagot, azóta meg igen, úgy, hogy ráadásul kurva drágán építenek, annyira, hogy már az EU is felfigyelt rá, mert majdnem 2-szer annyiért építi Garancsi meg Mészaros az utat, mint a franciák meg a németek.

Ami meg az 1990 előtti politikusok lopásait illeti: melyik lett közülük dollármilliárdos, mint Orbán?
(Vagy akár csak sokszoros dollármilliomos, mint 2010 óta minden közeli seggnyalója?)

"kis hazánkban a pályák jó részét még a cuculizmusban építették"
Na ne basszál már!
Volt az M7 Siófokig meg az M3 Gyöngyös előtt 11 km-ig (utána Gyöngyösig még 11 km autóút), ezzel slussz, több egy centi sem, minden utána épült, az M0 olyan szarra, amilyenre (és csak a fél pálya épült meg, de átadták 2 iránnyal) Antallék idején, az M3 Füzesabonyig Hornék alatt (az még jó minőségű is lett), aztán már mindent az O1G tolvajbanda haveri kör csinált. Az jó kérdés, hogy 2002 után miért nem hajtották el őket a faszba, ahogy kellett volna.
Az európai kamionok meg akkor is pont ugyanekkorák voltak, amcsi kamionok meg, amik valóban jóval nagyobbak, azóta sincsenek.

"pesti utak sem, amik viszont még anno lovaskocsira voltak tervezve"
Megint csak ne basszál, 1945 után egy szarrá bombázott és a kedves náci várvédőknek (a k. anyjukat) köszönhetően szarrá lőtt várost kellett majdnem a nulláról újjáépíteni, szerinted akkor még mindig lovaskocsira terveztek?

"az USA ahol a mindenkori elnököt a mindenkori amcsi céges lobbi vezérli"
Ezt az elmebetegséget honnan szedted?

@Emmett Brown:
Melyik cég is építette az M1-est, és mikor?
Csak nem Orbánék?

@gigabursch:
"A sebesség négyzetesen növeli a dinamikus terhelést, a tömeg szintén."
Azt a képletet másold már be, ahol a tömeg is négyzetesen növeli. Nekem valahogy nem jut eszembe.

@bozon:
Gondolom, elolvasta a hozzászólásokat, és mivel rajtad kívül mindenki hülyeségnek tartja a villamost, levonta a következtetést, amire te napok óta nem vagy képes.

midnight coder 2021.01.22. 20:26:02

@cardiobascuralis 3: "Szerinted a földgáz elégetésekor mi keletkezik"
Na ja. Csak a diesel üzemanyagban picit szarabb a szén és a hidrogén aránya. A benzinben picit jobb, a földgázban meg még jobb. Jó dolog volt az a kémia a középiskolában.

Én anno az M3-mon jártam elég sokat Pest és Gyöngyös között, és bizony kellett azokat is újítgatni az elmúlt 20 évben. Ezen kívül az M1 Pest és Gyõr közötti szakaszán járok sûrûbben. Még nem volt olyan nyár amikor nem volt folyamatos útfelújítás. Mostanság már 10-15 kilométeres szakaszok vannak sávelhúzással lezárva. És mind a kettõ 98 elõtt épült.

apro_marosan_petergabor 2021.01.22. 20:34:56

@cardiobascuralis 3: matyika, kiengedtek, ismét? És az ápoló? Nem mondták, hogy nem szabad csúnyán beszélni? És azt sem, hogy hülyeségeket sem?
Na menjél vissza szépen.

midnight coder 2021.01.22. 20:36:36

@cardiobascuralis 3: "Megint csak ne basszál, 1945 után egy szarrá bombázott és a kedves náci várvédőknek (a k. anyjukat) köszönhetően szarrá lőtt várost kellett majdnem a nulláról újjáépíteni, szerinted akkor még mindig lovaskocsira terveztek?"

Szerintem kb. semmennyire nem terveztek, legalábbis a legtöbb helyen. Kb. visszarakták a macskaköveket, aztán jó esetben húztak a tetejére némi aszfaltot. De Pl. a házunk elõtti utca még mindig macskaköves szakaszra visz. És semmi nem olyan szép, mint amikor a sima aszfaltra tervezett másodlagos frissességû Volvo és Mercedes buszok a pesti terepviszonyok közt küzd a túlélésért. Pláne, ha a kurucos BKV sofõr még rodeózik is vele egy kicsit. :-)

"Ezt az elmebetegséget honnan szedted?"
Szerinted Pl. azok a cégek, akik a különbözõ elnökök kampányait finanszírozzák, mindezt csak merõ szívjóságból teszik? Másrészt meg nézd meg az USA külpolitikáját. Semmi másról nem szól, csak az amcsi cégek érdekeirõl. Pl. Putyin csúnya gonosz diktátor, de Szaud-Arábia ahol nemrég óriási vívmány volt, hogy a nõk is vezethetnek autót, nagy haver. Nem beszélve arról, hogy a törökök is jó szövetségesek, az hogy itt-ott végeznek némi népirtást a kurdok között még belefér. És a mostani hidegháború Kínával is csak a nagyon naiv óvodások szerint szól holmi nemzetbiztonságról.

birka menet 2021.01.22. 22:06:17

@konrada:

kedves VALÓSÁGTAGADÓ h. árpika!

többször megfogadtam, hogy ignorállak, de mivel a hülyeségidrõl nem hogy lepattannál, hanem rögeszmésen rendre visszapattansz, így még egyszer a valóságról: marhára nincsen 40 tonnás busz Budapesten, így nem félreérthetõ voltál, hanem félrevezetõ. És zavaros. Nem elõször és nem utoljára. Tájékozódj a megengedett max. terheletöségrõl, különösen az általad extra hivatkozott Volvo 7700A-nál és remélem mára letudtad 40 tonnás magyot mondásodat:

https://hu.wikipedia.org/wiki/A_BKK_üzemeltetőinek_járműparkja

És képzeld el, ha én humán tudású vagyok, akkor te meg kisegítö iskolás, ugyanis pont azt írtam, hogy minden kopik ami érintkezik egymással (képzeld el, még a gyalogos is koptatja az utat!) és ahhoz, hogy ezt ne kelljen 10 év alatt felújítgatni megfelelö müszaki tartalom kell. Akkor majd tart az út 20-30 évet is mindenféle komolyabb amortizáció nélkül. Ha erröl nem lenne tudomásod, akkor javaslom, hogy ha meglesz az anyagi lehetöséged, akkor mozdulj el valami Hegyeshalomnál nyugatabbra fekvö településre, fövárosra és kérdezz körül, hogy a tükörsima utat és a karcolatlan buszokat netelán tegnap adták-e át a forgalomnak. Majd lesel, ha a válasz az, hogy 20-30 éve ilyenek mióta elkészitették. Mert teccik tudni, az utat, a buszt pont úgy tervezik ám a minöségre és nem mutyira utazó felnött bácsik, hogy a kijelölt célnak megfeleljen. Ezért marhára nem amortizálódik le a busz 10 év után, legfeljebb csak az, amelyik biciklinek készült, de aztán buszozásra használták.

birka menet 2021.01.22. 22:12:24

@Bravehearth:

kampócska, a rizsáddal elismerted, hogy a magyar egy fos nép, amelyik nem tudja elüzni, börtönbr vágni a korrupt politikusát. Ellentétben a szlovákkal, amelyik erös nép.

birka menet 2021.01.22. 22:26:32

@cardiobascuralis 3: "Pl. a mostani Lánchíd-felújításban ezen az áron mennyi a nekik visszacsorgatott pénz? Ugyanis drágábban csináltatják, mint Tarlós csináltatta volna."

Jaj hagyjad már ezt a tarlós kamu! Az a faszi semmit se csinált 10 év alatt, azt az egy kézen megszámlüalható minimálishoz meg jobb lett volna ha hozzá se nyúl. 10 éve alatt csak álmodozott meg mindent újra meg újra visszavont, meg mindenkit leváltott. Amibe meg remegö lábakkal bele mert vágni, abból, mind katasztrófa lett.

Ha már híd, akkor ugyebár itt van a Tarlós referenciának a MARGIT HÍD: papíron 5 milliárd, mire tarlóspityu a nagy tudásával a végére ért, addig 32 milliárd lett.

Ennek alapján kijelenthetö: Tarlós Lánchídja 125 milliárd forintba kerülne de facto Tarlósi megvalósulási áron!!
Akor már inkább Karigeri 25 milliárdért vagy akár 40 milliárdért vagy akár 100-ért. Már ez legutóbbin is 20 milliárdot nyertél.

laci_52 2021.01.22. 22:47:43

A Rákóczi úton, Üllői úton, Bajcsyn, Váci úton a metró miatt megszüntették a villamost. Ezek közül miért pont a Rákóczin kellene visszaállítani? Szerintem ennyi rengeteg buszt sem kellene ott járatni, mert ott van a metró. A nagyobb baj a Thököly út-Csömöri út-Újpalota tengellyel van. Itt vagy villamost kellene létesíteni vagy a négyes metrót kivinni Újpalotáig. Már a Thököly úti villamost is azzal az ígérettel szüntették meg(hány éve?), hogy metró lesz helyette. Azóta nem történt semmi és ma is dönget végig a rengeteg busz a Thököly úton nagy zajt és légszennyezést okozva.

kárárámaispj 2021.01.23. 10:16:12

@bozon:
"Ki mondta, hogy egész Újpalota a Rákóczi útra akar menni? Viszont szerinted senki nem akar?"
Hát, őszintén nem hinném, hogy olyan rohadt sokan akarnának a Rákóczi útra menni - ami nem érhető el pillanatnyilag metróval. Keleti, Blaha, Astoria, Felszab. A köztes részeken mégis mi van, amiért mennének oda tömegek? A Keleti-Blaha között konkrétan semmi.
De hát az is micsoda beszéd volt, amikor azt merte mondani bárki is, hogy a 4es metró baromság, ugye? Aztán mennyire igazuk lett, gyakorlatilag töküres.

bozon 2021.01.23. 13:10:01

@laci_52: az újpalotai-Thököly úti villamost csak úgy tudod utasbarát módon visszaállítani, hogy a Rákóczi útra is bejön (metró meg még ezer évig nem lesz). Amúgy meg az összes megszüntetett villamostengelyt ugyanígy vissza kellene állítani; nincs ellentét.

bozon 2021.01.23. 13:14:21

@kárárámaispj: nem hinnéd? Illetve abba a hibába esel, mint sokan, akik nem arra mennek: azt hiszik, a metró teleport. Használóként gyorsan leesne, hogy egy-két metrós átszállás rövid szakaszokkal végtelenül szar eljutás.

A négyes metró előbb-utóbb úgyis telelesz (na jó, a Kálvin tértől nyugatra). Csakhogy kifejezett kibaszás a várossal, amikor nem az igényeihez építik a metrót, hanem a metrót kell körbenőnie. Gondolom, nem kell részletezni, hogy ez mennyire fenntartható és olcsó. Nem mellesleg pedig azzal járt, hogy a dél-budai buszhálózaton teljesen szét kellett kúrni (részben olyan utasokkal van tele a metró, akiknek jobb lett volna, ha megmarad a buszuk).

Bravehearth 2021.01.23. 18:53:47

@birka menet: "a rizsáddal elismerted, hogy a magyar egy fos nép, amelyik nem tudja elüzni, börtönbr vágni a korrupt politikusát."

Erre sajnos még a 'rizsám' előtt tökéletes példát szolgáltatott az a dobrevné csótányferenc és a rohadék brigádja. Nos, ezt magam is osztom, nekik már évtizede a lámpán volna a helyük.
Azt is szívből remélem, hogy ez a 'fos nép' nem kényszerül leprás és ocsmány társaságod elviselésére és már hosszú évek óta valahol máshol rontod a levegőt, te féreg!

"Ellentétben a szlovákkal, amelyik erös nép."

Tőlem akár ott is megrohadhatsz közöttük. Nem fájna a hiányod az országnak!
B.

inebhedj - szerintem 2021.01.24. 12:47:58

@cardiobascuralis 2:

Nem vitatkozva a többivel, de az "ingyenes parkolás" és az "épeszű ötlet" egy mondatban való ilyetén szerepeltetése paracelsusi példája az oximoronnak.

konrada 2021.01.25. 08:08:27

@cardiobascuralis 3: Tudod mit? Vitatkozz a BKV-sokkal:

Tömegadatok VOLVO 7700A :
Saját tömeg: 17 440 kg
Megengedett legnagyobb össztömeg: 28 000 kg
www.bkv.hu/hu/jarmuveink/autobusz/volvo_7700
Persze tudom, szerinted csúcsforgalomban üres tankkal és csak a sofőr megy.
Azt meg nem fogom neked elmagyarázni, hogy milyen dinamikus terheléssel jár a tömeg növekedése, Gigabush jobban ért hozzá, de te meg úgy sem érted.
Van egy olyan érzésem, hogy neked az út-, vasúthoz legfeljebb csak annyi közöd van, hogy már láttál olyant. Mint írtam, nem szégyen az, legfeljebb akkor, ha ejtőernyősként ilyen cégbe raknak. (Találkoztam már olyannal.;)

...párizsi metró: ha utaztál már rajta, és a budapestin, akkor talán láttad a különbséget - az egyik nehéz metró, a másik inkább földalatti villamos. Azt találd ki, melyik melyik. (Nekem szimpatikusabb a párizsi megoldás, mert annak építése olcsóbb, és például elég volna a 4-es forgalmához, ...bár inkább RER kellett volna oda, mint írtam.

konrada 2021.01.25. 08:19:08

@birka menet:
Matyika!
Nem véletlen ignoráltalak eddig sem, és foglak továbbra is.
Aki nem képes felfogni, hogy mi a dinamikus terhelés, és le tudja írni, hogy nem kopnak a buszok és az utak a használatban nyugaton, és mindezek után még műszaki embernek tartja magát, azzal tényleg nem érdemes vitatkozni, elég azt csak olvasni, hogy legyen min nevetni...

horrorpornó bábszínház 2021.02.13. 19:04:07

@inebhedj - szerintem:
Vannak olyan, már libsi körökben is szélsőségesen sötét zöld hülyének gondolt emberszabásúak, akik szerint igen.
Aki meg tud gondolkodni, annak bizony épeszű ötlet az ingyenes parkolás.

@konrada:
Azaz a tömege 17,5 tonna, és nem 28 tonna. Köszönöm, én is erről beszéltem.

@midnight coder:
Bizony jó dolog volt a kémia, csak te láthatóan nem nagyon jártál be az órákra, az elég jól látható. Akkor ugyanis nem írnál ekkora ökörséget. A szénhidrogének felépítése ugyanis olyan (összegképlet), hogy a hidrogénatomok száma = 2x a szénatomok száma +2. Viszont ha még azt is hozzáveszed, hogy adott energia leadásához melyikből mennyi kell, akkor egyáltalán nem jársz jobban a földgázzal, mint a gázolajjal, legalábbis CO2-szennyezés tekintetében, merthogy a gázolaj energiatartalma kétszeres a földgázénak, azaz földgázból kétszer annyit kell elégetni.
A kémiatanárodat csókoltatom. Rendes faszi lehetett, hogy nem buktatott meg. Meg persze a fél disznó, amit vittél neki félévente.

kiskisutca 2021.04.29. 15:55:07

@Alick:

"A Rákóczi út alatt megy már metró"

Két megállót. (Astoria -Blaha, Blaha - Keleti)

A baszó egy Gellért-hegy alatt és az Erzsébet híd szerkezetében átvezetett, a Rákóczi és Thököly út alatt Újpalotáig hasító metróvonal lenne.

bozon 2021.04.30. 05:20:06

@kiskisutca: hehe, Karolina-terv. ali.shirokuma.hu/veevk/karolina.ini.hu/karolina.html

Van ennek is fillérbaszó megvalósítása szerintem: a BAH-csomópont alsó szintjét 1-2 méterrel feljebb töltve szintben eljuthat a villamos a Karolina útról a 61-es vonalát igénybe véve a Hegyalja útra. Onnan már nehezebb, mert a Mészáros utca után kéregbe kell menni, és a hegy Duna felőli oldalán nincs igazán jó kijövetel. Talán az Oxigén Wellness mögött--Czakó utca útvonalon (még mindig kéregben), de egy kicsit bele kell rongyolni a Tabánba (a Krisztina körúton már nyilván felszín). Ott aztán be lehet kötni a meglevő villamosvonalba.
süti beállítások módosítása