Sétáló Budapest

Programválaszok a „Számonkérhető budapesti döntéshozókat!” kérdéseire V.

2019. október 07. 19:20 - bozon

Abból is látszik, hogy civilek vagyunk, hogy nem tekintjük magunkat az egyedüli civileknek. A Budapest sorsáért valódi aggodalmat érző, és azért valóban tenni akaró, aktív civilszervezetek együttműködéséből született meg a „Számonkérhető budapesti döntéshozókat!” kezdeményezés, mely tulajdonképpen nem akar mást, mint teljesíteni a Sétáló Budapest egyik legfontosabb célkitűzését: tudjuk meg, mit akarnak a főpolgármester-jelöltek, tudjuk meg, hogy ezt hogyan akarják, és legyünk képesek 2024-ben számonkérni rajtuk, amit vállaltak! Sok pontban kérdeztek, szívesen adtunk hosszú válaszokat, és mivel ez is programunk egyfajta ismertetése, örömmel tettük. Részenként közöljük itt a válaszokat; ez az V. rész.

stb-szavazz-kozepes.jpg

<< Ez volt az első rész; < ez volt az előző rész.

[Az alulírott civil szervezetek azt követelik a budapesti főpolgármester-jelöltektől, a kerületi polgármester-jelöltektől és a kerületi képviselőjelöltektől, hogy … minden tőlük telhetőt tegyenek meg … az alábbiak érdekében:]

13. Az úthasználó és a légszennyező fizet! Bevezetik a kilométer- és szennyezésarányos városi útdíjat úgy, hogy az a lehető legnagyobb mértékben járuljon hozzá a légszennyezés csökkentéséhez. Az útdíjból származó bevételeket elsősorban a közösségi közlekedés fejlesztésére és a viteldíjak csökkentésére fordítják.

Ezzel is majdnem teljesen egyetértünk, hiszen a fenti típusú útdíjat mi is bevezetni tervezzük Pesten a Hungária körgyűrűn belül, Budán a Nagykörúton, illetve dél felől a Karolina út – körvasút vonalon belül. A belvárosi sétálózóna teljes szigora és a külvárosok relatíve szabad autóforgalma közé amúgy is szükséges egy ilyen átmeneti zónát tenni.

A véleményünk ott különbözik, hogy a bevételek csökkentésére ebből már szerintünk nem fogja futni. Látni kell ehhez, hogy az állam szép csendben szinte teljesen kivonult már a helyi tömegközlekedés finanszírozásából. Egyes esetekben – pl. a gyerekeknél – számottevő tarifakönnyítésekre törekszünk, de az előző pontban leírt minőségjavítás a számításaink szerint felemészti majd az útdíjbevételek jelentős részét. Természetesen a mostani elavult és barátságtalan alkalmi tarifákat (a vonaljegyes rendszert) azonnal leváltjuk, de jelentős abszolút tarifacsökkentést nem ígérhetünk, hiszen ahhoz jelentős külső többletforrás kell – miközben tudjuk, hogy az átlagos tarifaszint tényleg túl magas.

Az általános tarifacsökkentést tehát nem tudjuk megígérni, de minden mást annál inkább!

14. Átlátható parkolást! Egységes budapesti parkolási rendszert alakítanak ki. Felülvizsgálják a parkolási feltételeket oly módon, hogy növekedjen a növényzet telepítésére és a kerékpáros infrastruktúra létesítésére rendelkezésre álló terület.

A mai budapesti helyzetben e pontnak talán a második feléről könnyebb beszélni. A megvalósítás persze nehéz és sok helyütt hosszabb távú stratégiák eredménye, de szükséges. A közterülethasználat terén mi is visszaszorítjuk a parkolási célú használatot, és növeljük a zöld, a rekreációs, közösségi, gyalogos és kerékpáros használat arányát.

A kerületi parkolási rendszerek kívánatos átalakítása – egységes rendszerbe vonása, átláthatósága, korrupciómentesítése – viszont csak a kerületekkel együttműködésben, a jelenlegi szerződések kifutásával történhet meg. Erre nyilván törekszünk és minden szakmai, szabályozási és politikai fegyvert be fogunk vetni az ellenálló kerületekkel szemben, azonban hirtelen és teljes megoldást nem ígérhetünk.

Egy könnyű és könnyen áterőszakolható átmeneti, minimális lépésként viszont igyekszünk minden parkolási fizetést beterelni abba az átlátható, felhasználóbarát és felármentes online díjfizetési rendszerbe, amit az útdíjak fizetéséhez hozunk létre. Ha ennyit megteszünk, azzal már biztosítjuk, hogy a fővárosnak rálátása lesz az egyes kerületi árbevételek nagyságrendjére, és ezzel megszűnik a hiányzó bevétel eltitkolhatósága. Azt persze mondanunk sem kell, hogy az útdíjas rendszert a lehető legmagasabb átláthatósági követelményeknek megfelelően, független civil audit mellett hozzuk létre.

Ezzel a ponttal is egyetértünk, viszont a fentiek alapján a megfogalmazásunk óvatosabb: alaptalan elvárásokat nem támasztunk a rendszer átalakításának sebességével kapcsolatban.

15. Miénk a folyó! Közelebb hozzák a Dunát a városlakókhoz a pesti rakpart forgalomcsökkentésével és hétvégi lezárásával a gépjármű-forgalom elől, továbbá, ahol lehet, új zöld rekreációs területek létrehozásával.

Erre alaposan ráígérünk. A pesti rakpart szerintünk minden további nélkül azonnal és teljesen lezárható a közúti forgalom elől. Semmi szükség a forgalomcsökkentéssel és hétvégi lezárással való himihumizásra! Mivel a pesti rakpart a központi sétálózóna része, ezt máshogy nem is tervezhetjük. Annyival kiemeltebb lesz a pesti rakpart a sétálózóna többi részéhez képest, hogy ott a helyi autók parkolását is azonnal megtiltjuk, valamint a közerület-zöldítést is gyorsabban elindítjuk.

16. Tiszta levegőt a Dunán is! Haladéktalanul meghozzák a szükséges intézkedéseket a dunai személyszállító hajók levegő- és zajszennyezésének csökkentésére.

A programunk eredetileg is szól a belvárosi Duna-partok túlterheltségéről, s arról, hogy emiatt a szállodahajók forgalmát csillapítani tervezzük: a hosszú, tétlen kikötést, illetve a több sorban állást szigorúbban szabályozzuk. A Hableány-tragédia óta kiderült, hogy ez a probléma sokkal súlyosabb és sürgetőbb annál is, mint amire annak idején gondoltunk; például expressis verbis kell megtiltani a szállodahajókkal való sétahajózást is. A Fővárosi Önkormányzat víziközlekedésre kiterjedő jogosultságaitól függően szigorítjuk a hajók károsanyag-kibocsátási normáit, illetve szedünk terhelési díjat ezért.

A vízi forgalom másik fő részét, a közforgalmú hajózást nehezebb lesz átalakítanunk. A mai BKV-hajózás annak határát súrolja, hogy ennyi pénzért ilyen szolgáltatást nyújtani egyszerűen felesleges. A szolgáltatás külvárosi partszakaszokra való kiterjeszthetőségét, a lehetséges intermodalitást vizsgálva, valamint az elérhető legjobb fejlesztési stratégia függvényében, a tömegközlekedés szerves részeként képzeljük el a dunai közforgalmú hajózás jövőjét.

Ezen a téren is határozottan lépni tervezünk az SZBD javaslatának megfelelő irányban.

<< Vissza az első részre; < vissza az előzőre.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr115190480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása