Sétáló Budapest

A lomizás legalizálása?

2021. szeptember 17. 04:50 - bozon

Ezért aztán fogok kapni a pofámra, de akkor is: ha adott egy helyzet, ami finoman szólva senkinek sem a szíve csücske, nem lehetne az ellene való folyamatos és hasztalan, erősen váltakozó hevű küzdelem helyett valahogy az előnyünkre fordítani? Ha a lomtalanításban turkáló emberek tevékenysége szúrja a szemünket, akkor egyrészt vegyük észre, hogy nem velük, hanem ez esetben is magával a lomtalanítás mai rendszerével van a baj; másrészt gondolkozzunk el azon, hogy akár ők is résztvevői lehetnének egy sokkal hatékonyabb és zöldebb hulladékgazdálkodási rendszernek!

img_0756-kicsi.jpg
Tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta – gazdátlan, gondtalan szeméthegy valahol mostanában

A mai lomtalanítás valójában egy éves rendszerességgel,megrendezett szemétfesztivál. A szürke hétköznapokon nagyon óvatosan és langyosan de már itt-ott meg-megcsorbítgatott szeméttermelési szabadságunkat éljük ki a maga teljességében e szilaj ünnep során, amikor pár napig nemcsak stikában dugdossuk a szétválogatható, újra használható szemetünket a véges vegyeskukába – köpve az előírásokra, mások hulladékcsökkentő munkájára és a már széltében-hosszában mindenhová eljutó ökológiai válság hírére –, hanem a nyílt utcán dobáljuk hatalmas és a legkevésbé sem tudatosan kezelt halmokba mindazt, ami itt és most, ebben a pillanatban felesleges. Ilyenkor az előírások is – mint például, hogy a sitt vagy a válogatható szemét kirakása tilos – csak viccnek vannak. Az pedig, hogy máshol, máskor és máshogyan mi lehetne hasznosítható, még kevésbé érdekes. Fesztivál van!

Annyira elönt minket ilyenkor a fesztiválhangulat, hogy kitárt karokkal várjuk a szomszédokat is: hordja ide más is! A szomszéd kerületből, vidékről, vállalkozásoktól – nem számít. Ez nem zavar senkit, hiszen e féktelen ünnepben nem is csinálnak ők mást, csak a testvéreinkké válnak. Ők is ünnepelnek! Zavarnak viszont minket azok, akik megpróbálnak elvinni valamit a fesztiválból. Hogy merik? Gyanús alakok! Egyébként is hangosak és ráadásul vannak. Pedig ők is csak a fesztiválra jöttek, csak máshogy ünnepelnek.

img_0757-kicsi.jpg
Mint azt a filmtörténelem második legjobb pillanatszereplőjétől tudjuk, „az egész világ egy hatalmas vécé”; ez a csinos vécécsészehalom viszont biztos, hogy a világ egy másik részéből, nem a helyi lakosságtól van

Valójában mind a lakosság által megtűrt – és „csak” az FKF-nek gondot okozó – szemétimport, mind a teljesen szabálytalan és korlátlan szemétkeverés, mind a lakosság gyűlölete által övezett lomizás ugyanarról a tőről fakad: a fesztiváljellegből. Ilyenkor gyakorlatilag bárki bárhova bármit lerakhat, mivel egész városrészeket ellenőrizni egyszerűen lehetetlen, és ugyanígy bárki hozzá is férhet a halmokhoz. Sokan nem is a saját házuk elé teszik – főleg, ha illegális dolgot tesznek ki –, s mivel a nagy tömegben az utcára tett szemét azonnal gazdátlanná válik, kész a végtelen szabadság. Aztán az egyik embert, aki – rosszhiszeműen – él a szabálynélküliséggel, megtűrjük, a másikat pedig, aki mégiscsak az ebben a formájában már csak égethető hulladék egy részének újrahasznosításából próbálna élni, gyűlöljük.

A rendszert magát pedig, ami önmaga minden kapcsolódó probléma valódi oka, kitartóan szeretjük.

Mi lenne a megoldás? 

Az első és legfőbb változtatás a házhoz menő lomtalanítás bevezetése kell, hogy legyen. Ne legyen minden évben egy egész kerületes szemétfesztivál, hanem minden helyi előfizető évente egyszer legyen jogosult arra, hogy egy egyeztetett időpontban kijöjjön hozzá a kukás elvinni mindent, amit ki szabad tenni. Miután ilyenkor az egész környék helyett egyszerre csak egy-egy háztartás lomtalanít, pontosan tudható, kihez tartozik a szemét, s emiatt kikényszeríthető minden szabály betartása is. Ha papírt, elektronikai eszközt, veszélyes hulladékot tesz ki, nem viszik el; és mivel tudható, kié az el nem vitt szemét, a gazdája kell, hogy intézkedjék felőle. 

Nem lenne lehetséges a szemétimport sem, hiszen nem tudni, hol kicsi éppen a rakás (emellett a lomtalanító háztartásnak is érdeke lenne, hogy ne az utcán halmozzon). Ez a módszer tehát, ami elvileg semmilyen korlátozást nem jelent (ugyanazt szabad kitenni, mint ma), gyakorlatilag jelentős szigorítással jár: minden szabályt be kell tartani. (Ilyen se volt még Magyarországon...)

img_20210915_221731-kicsi.jpg
Azért a lomtalanításnak ma is vannak szabályai! Elméletileg. Gyakorlatilag ez a megállapítás csak vicc volt.

A házhoz menő lomtalanítással kiküszöbölhető lenne a lomizás is, hiszen ahol nincs fesztivál, oda széltében-hosszában tódulni sem érdemes. Ez is egy megnyugtató megoldás lehetne, s tőlünk nyugatra (illetve Magyarország egy-két vidéki szolgáltatójánál) így is történt. Megszűntek például a bécsi lomitúrák is, amelyeket volt, hogy már pénzért szerveztek a „beavatottak”. És itt, ezzel a szervezettséggel jutunk el, a lomizás visszásságaihoz, amelyeket eszem ágában sincs védeni vagy átmeneteni, ugyanakkor ha belátjuk, hogy a lomizás problémáját mi magunk generáltuk, s belátjuk azt is, hogy rendezettebb formában, esetleg értelme is lenne, elgondolkodhatunk azon, hogy hogyan válhat ez mindenki számára előnnyé: egyszerre a lomizók legális megélhatésévé, illetve a zöldebb Budapest egyik részrendszerévé.

A házhoz menő lomtalanításba ugyanis tulajdonképpen a lomizók is bekapcsolódhatnának – persze ha vállalják, hogy betartanak pár új szabályt. Hogy pontosan hogyan osztaná ki az FKF a lomizási engedélyeket, azt egyelőre merészség lenne konkretizálni (például akkora kauciót kell letenni, amit nem sokan tesznek meg, vagy valamiféle versenytárgyalást rendeznek, vagy egyszerűen kimegy a terepre az idei utolsó szemétfesztiválokon pár hulladékos hivatalnok és szociális munkás, és beleválogatnak a népségbe), de az új szabályok ezek lennének: 

  • Nem bontanak, ütnek szét a helyszínen semmit, viszont a szétütött darabokkal versenyképes árat kapnak az FKF-től (vagy partnereitől) az elektronikai, fémtartalmú stb. hulladékért átvételkor. 
  • Kiválogatják azt is, ami számukra nem értékes, de azért is kapnak egy vállalható átvételi árat – cserébe nem „hamisítják” más forrásból az átvett szemetet (ezt a leadó háztartáson keresztül ellenőrizni lehet). E szabály miatt bizonyos egyéb, alapból máshova való hulladékok is megengedhetőek lennének a házhoz menő lomtalanításban, például korlátozott mennyiségű sitt (nehéz lenne elcígölni a kevés hulladékudvarba, és ott is csak gondot jelentene), nagy mennyiségű könyv vagy papírdoboz (nem férnének a papírkukába), nagydarabos műanyag (túltelítené a sárga kukát), elektronikai hulladék (tudatosan jól gyűjthető így is) stb. 
  • Nem viselkednek bunkón, nem mennek be sehova kéretlenül, felseperik maguk után az utcát, cserébe kérésre ők pakolhatnak ki bárhonnan, jattot is kaphatnak érte. Szintén szabad a használható dolgokat elvinniük, eladniuk (erre egyébként az FKF ma is fenntartja a Szemléletformáló és Újrahasználati Központok két tagból álló „hálózatát”, de központosítva nem túl hatékony a rendszer). 
  • Alvállalkozóként, megbízottként vagy hasonló státuszban kapnak igazolványt az FKF-től, és az FKF felelősséget is vállal értük, azonban az első szabályszegés után repülnek a rendszerből.

Több adófizető állampolgár, rendezettebb viszonyok, hatékonyabb újrahasznosítás: a lom már a kapun kilépve „értő kezekbe” kerülne. Azon előfizetők számára, akiknek nem jön be, hogy az immár jogilag rendezett lomisok bejönnek a kertbe, továbbra is rendelkezésre állhatna a szintén házhoz menő, de szigorúbb korlátok közé szorított (a lomizással kilényegíthető hulladékfajták ekkor tilosak lennének), „igazi” kukások által végzett lomtalanítás. Ugyanúgy évente egyszer. 

Az egészben az a szép, hogy – például az időalapú tömegközlekedési jegyekhez hasonlóan – nagyjából egy fillérbe se kerülne az átalakítás. A házhoz menő lomtalanítás bármelyik formája csak csökkenti az FKF-hez jutó válogatatlan hulladék mennyiségét, és az éves szemétfesztiválnál kevesebb erőforrással, közterületi konfliktusok nélkül megszervezhető lenne.

68 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr7416691310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskisutca 2021.09.17. 11:17:37

Mi lenne ha tényleg piaci alapú lenne a hulladékkezelés?

A csomagolóanyagot megveszed, a tied.
Így eladhatod újrahasznosításra, ha van erre szakosodott vállalkozás, vagy fizethetsz azért, hogy vigyék el tőled.
Jelenleg a hulladék elszállítása valami jóléti szolgáltatás. Pazarlóan működik, Egyáltalán nem hatékony. Nincsenek piaci szereplők. Nincs verseny. Mikró és kisvállalkozásokat kellene bevonni.
Pl. Szelektíven gyűjtöm a papírt, a PET palackot, az aludobozt, a tetrapack dobozt, komposzt. Ezt tőlem egy (vagy több szakosodott) mikróválalkozó megveszi pontért, amivel közösségi célokat tudok támogatni.

bozon 2021.09.17. 12:58:19

@kiskisutca: igen, ez jó lenne, de mint potenciális nyersanyag, a szemét nem annyira értékes, hogy eltartsa ezt a rendszert. A fémek és a legegyszerűbb műanyagok (tudtommal kettő: polipropilén és pet) tudnak pénzügyileg önfenntartóan feldolgozódni. Régebben pl. a papír is nyereséges volt de ma már nem.

Szóval, úgy mehet ez, hogy a feldolgozó a feldolgozás utáni bevétele mellé a hulladékos rendszerből is kap valami támogatást. Ez elvileg lehetővé teszi egy hatékony rendszer kikényszerítését, sőt, ha a támogatások fedezetének beszedése tényleg a hulladékgenerálással arányos, akkor még a hulladékcsökkentés irányába is hat. Efelé megyünk egyébként, de végtelenül lassan; még alig mozdultunk el a XX. századi felfogástól.

kiskisutca 2021.09.17. 13:23:37

@bozon:

"a szemét nem annyira értékes, hogy eltartsa ezt a rendszert."

Ja, ezért írtam pontot. Amúgy rengeteg pénz van a rendszerben, ami nem jól hasznosul.
A papírból pl. lehetne közfoglalkoztatás keretén belül brikettet gyártani. Mikróvállalkozó adókedvezményt kap, ha közmunkást foglalkoztat erre a célra, stb.
Tehát minden összefüggő költséget számításba kellene venni és a társadalmi hasznosságot is be kellene "árazni".
Innováció: ha nagy mennyiségbe állna rendelkezésre olcsón, jó minőségű (mert rendesen válogatott) nyersanyag, tuti, hogy megjelenne a kereslet is (ez feljebb vinné később az árakat, még nagyobb komolyságot kapna a dolog.)

kiskisutca 2021.09.17. 13:37:15

"Szemét"

Ha egy aludoboz a parkban van a füvön, akkor szemét, ha tízezred magával egy konténerben, akkor értékes nyersanyag.

Pontgyűjtős játékkal kellene rávenni az embereket a szelektív gyűjtésre:
- Játszol, kapsz pontokat és a pontok által van beleszólásod a helyi fejlesztésekbe. Vagy valami egyéb motiváció.
- Nem játszol (nem válogatsz), de akkor NAGYON sokat fizetsz a szemétszállításért.

Visceroid 2021.09.18. 09:51:42

" Mikróvállalkozó adókedvezményt kap, ha közmunkást foglalkoztat erre a célra, stb."

Figyelj, jelen pillanatban az ország annyiból áll, hogy Soros meg migráns, meg 15 éves a TV székház felgyújtása. Te akarsz itt szervezett, jól működő hulladékgazdálkodást? Még pár év és úgy fogunk kinézni mint Románia a rendszerváltás után.

csorsza 2021.09.18. 10:09:10

A házhozmenős nem működik. Veszprémben ez van, állandóan tele van a kukák környéke lomtalanitási szeméttel. Az évi egy ingyenest se hivják ki - meg kellene szervezni, intézni kell, inkább elcigányositják a lakókörnyezetüket. A fizetős konténerről nem is beszélek. Kibaszott prolimentalitás.

CSOKKI MÁLNA 2021.09.18. 10:21:15

Mintha nem tudná mindenki, hogy cigó klánok osztják fel egymás között a jobb kerületeket, őrt állítanak a kupachoz, és nem veszik jó néven, hogyha más el akar vinni valamit onnan.

Privateer 2021.09.18. 10:28:42

Német rendszer kellene. Minden lakos kap évente egy lehetőséget, amikor bejelenti hogy mikor mit szeretne kilomolni. Engedélyt ad az önkormányzat. És csak azt teheted ki a kapuba. Lom függvényében egy teherautó elviszi a jó bútort a kariatív raktárba. És azt leosztják a rászorulóknak. És így tovább.

De ehhez az kellene, hogy a mentalitás változzon meg. Ami félő hogy nem fog megtörténni még a mi életünkben sem. Veszprémieknek se megy, ahogy olvasom most.

Arcade Macho 2021.09.18. 10:29:11

engem nem a cickanyok zavarnak, hanem a sok bunko idiota aki kirakja azt is amit nem kellene
pl. festekes doboz vagy uvegablak

kárárámaispj 2021.09.18. 10:50:29

Hát tényleg remek rendszer lenne. Milyen meglepő, hogy ezt is milyen faszán kitaláltad. Ehhez is pont annyira értesz, mint minden máshoz.
Az úgy felmerült benned, hogy ugyan mennyivel lenne drágább az egész? Mert most az van, hogy kirakja egy fél kerület, jön a lomos autó - ami marhára nem kukáskocsi, megfelelő mennyiségű ember és pár nap alatt begyűjtik.
A te remek ötleted alapján meg mehetne egy nap a város száz pontjára. Az egyikhez komplett szekrénysorért, a másikhoz meg három autógumi miatt. Rohadt gazdaságos lenne, tényleg.
@Privateer: "Lom függvényében egy teherautó elviszi a jó bútort a kariatív raktárba."
Nézz már egyszer körbe, hogy mégis mit dobálnak ki itthon. Aztán rájössz, hogy mennyire nem kell az karitatívan senkinek.

Zetor 2000 2021.09.18. 10:56:42

Részben be lehetne vezetni a betétdíjas csomagolóanyagokat, mint volt régebben majd' minden ital esetében. Igaz, hogy jelenleg is van ilyen, de minimális a betétdíjas termék. Pár éve Münchenben a PET palakjaim egy részéért értelmezhető összeget adott a pénztáros. Automatába kellett bedugni a palackot, megforgatta, a vonalkód alapján nyomtatott blokkon lévő összeget adta oda a pénztáros. De működött alu palackkal is. Csak ne ilyen 1-2Ft áron árazzák be, hanem mint pl. Ausztriában, ahol asszem 10-20cent egy Carlsberg alu palack. Ilyen esetekben kevesebb lenne az eldobált palack / flakon, mert "az pénzt ér".
Igen, macerás, de a német elvtárs a kombi bimmerből 2 bevásárlókocsinyi PET palackkal ment a boltba. Nem derogált. Nagy neljonban hozzta.

A cikkben említett "lomisok" meg szerintem a legalja. A mágnestekintetűek a vasazók, nem feltétlen sorolnám a lomisok közé, akik a kitett régi bútorokat, félig meglévő pohárkészletet, stb. viszik el, hogy kicsit kipofozva próbálják meg eladni. Az osztrák határnál figyelhető ilyesmi jelenség, hogy innen átmennek oda, mert ott van kitett / megunt kerékpár, laptop, TV, akármi is. Na, szerintem ezek a lomisok, nem a "fémérzékenyek". Azokat nem engedném be a kertembe se. A rendszer legvégén lehetnének, talán.

Emmett Brown 2021.09.18. 11:05:49

van a MiniScholar sorozatból a "Jön a kukásautó" című könyv, ami kisgyerekeknek szól. na abból kellene meríteni :)

okleveles naiv 2021.09.18. 11:06:31

Már honnan lehetne tudni a házhoz menő lomtalanításnál, h kihez tartozik a kitett szemét?
Ha nálad lomtalanítanak, őrzöd a kitett cuccot, és elvitelig videózod?
Ha valakik rátennének valamit, elzavarod őket?

kisf 2021.09.18. 11:47:13

@kárárámaispj: Azért vannak más környékek.....Néha olyan ülőgarnitúrát látok kitéve, mintha egyenesen a boltból jönne. Láttam már profi gamer fotelt kitéve (lusták hirdetni), hazatoltam volna, de a kocsi szervízben, gyalog meg fura lett volna, mert atom nehéz

Arcade Macho 2021.09.18. 11:57:08

@kárárámaispj: "A te remek ötleted alapján meg mehetne egy nap a város száz pontjára. Az egyikhez komplett szekrénysorért, a másikhoz meg három autógumi miatt. Rohadt gazdaságos lenne, tényleg."

itt a XV keruletben ahol a szemetegetomu is van, ugyebar ez a belengetett "hivjak ki az egysegunket csak nyugodtan mert Onnek jar az" ugy nezett ki 2 evvel ezelott, hogy 400 kg -ig a szemetegetomu mellett lerakhattuk a lomot, persze elotte megjarattak velunk a canossat...

Ekrü 2021.09.18. 12:34:27

@Privateer:
"Német rendszer kellene. Minden lakos kap évente egy lehetőséget, amikor bejelenti hogy mikor mit szeretne kilomolni. Engedélyt ad az önkormányzat. És csak azt teheted ki a kapuba. Lom függvényében egy teherautó elviszi a jó bútort a kariatív raktárba. És azt leosztják a rászorulóknak."-Szerintem te még nem sok lomtalanítást láttál,vagy ha igen akkor azt nem itthon. Már miért is tenne ki valaki jó bútort lomtalanításkor ,amikor azt el lehet ajándékozni ismeretségi kőrben,vagy felteszed a jófogásra stb. és pár nap alatt elviszik.Anélkül,hogy az utcán vagy szállítás közben megsérülne (kétlem,hogy a szállítómunkások kesztyűs kézzel bánnának vele),vagy ha jön egy zuhé akkor megázna. Jó bútort kitenni az utcára pazarlás...

impala 2021.09.18. 14:11:39

@okleveles naiv: ez csak a németeknél működne.
nálunk pont az lenne, amit írsz :(

Denton85 2021.09.18. 15:44:06

Ti hol éltek? Vidéken ahol pl a DTKH működik, ott házhoz menő lomtalanítás van. Nem 1-2 településen, hanem jó sok helyen.
Bejelented, megbeszélik mikor és szemétszállító napon a kuka mellett viszik a lomokat is. előző este kirakod, ha nem akarod, hogy a brazilok odagyűljenek. Ennyi. Évente 2 ilyen lehetőségünk van.

Emmett Brown 2021.09.18. 15:54:45

@Ekrü: te laksz csöves környéken, ha még nem láttál jó cuccokat.

kárárámaispj 2021.09.18. 16:53:30

@kisf:
1. Nyilván van olyan, amikor valaki kidob valami jót is.
2. Az, hogy ránézésre valami jó, nem jelenti azt, hogy tényleg az.
3. Azért nem az az általános, hogy hiperszuper cuccokat dobáljanak ki emberek.

kárárámaispj 2021.09.18. 16:54:34

@Emmett Brown: :D:D:D
Tehát te annyira elit vagy, annyira elit környéken, hogy nézegeted és átválogatod a kirakott lomot? :D

kárárámaispj 2021.09.18. 17:01:26

@Denton85: Budapesten.
Itt úgy van, teljesen jól, bár a szerző nem így gondolja, hogy évente kétszer a kerület kirakja a lomot, jönnek zúzósautóval és elviszik. Szépdarab gyerekek belehajigálják, a gép széttöri, ha tele van megy a bányába vagy égetőbe.
Így gazdaságos. Lehet, hogy egy kisebb településen gazdaságos amit te mondasz, de ha egy lakótelep minden lakója évente kétszer kitalálja, hogy vigyék el a szekrénysorát, akkor naponta rodeózhatnának ezek a gépek. Teljesen ésszerűtlen.
Mint ahogy az is, hogy a lomok felét viszik már csak el. Az elektromos hulladék, az autógumi, a sitt maradjon. Hogy mit csinálsz vele? Amit tudsz.

Denton85 2021.09.18. 17:18:11

@kárárámaispj: Nagy társasháznál neccesebb mert nem tudja a lakó figyelemmel kísérni a lomokat, ez tény. Viszont nem úgy működik ahogy te elképzeled, hogy rohannak 100 helyre. Szemétszállítás napján viszik el.
De igaz, hogy Pesten ez másképp megy és érthető is. Vidéken viszont családi házaknál tökéletesen működik.

Emmett Brown 2021.09.18. 18:01:47

@kárárámaispj: mi olyan vicces? én is szoktam kivinni cuccokat, és látom miket raknak ki a szomszédok. van pár cucc, ami simán mehetne cseritibe, de sanszosan te is elfogadnád.

Arcade Macho 2021.09.18. 18:05:34

ha jo a butor akkor el lehet vitetni a szemetegetomu melle...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.09.18. 19:12:52

"házhoz menő lomtalanítás bevezetése"
Elnézést, de baromság.A főkefének egy csomó új költsége keletkezne, kb tízszer ekkora teherautópark, annak a fenntartása, üzemanyagköltség, stb és mindez persze visszaterhelve a lakosságra, önkörmányzatra mert hát ki fizetné, ha nem ők.És akkor még arról nincs is szó, hogy esetleg ki se tudnak menni, mert szűk az utca, vagy kicsi az udvar, stb.Nem beszélve, hogy egy csomó link állampolgár akasztaná a rendszert, aki mondjuk foglal időpontot lom(b)talanításra, de aztán ááá mégsem jó, mert a gyerek beteg lett, meg el kellett mennem ide meg oda, azért nem tudtam fogadni a kukásokat, azok meg dolguk végezte nélkül, de egy csomó erőforrást, időt, energiát pazarolva távoznának.
Helyette ajánlanám a svéd rendszert: vannak hulladékudvarok, ahol szinte mindent le lehet adni szelektíven gyűjtve, külön a papír, a fém, az autógumi, biohulladék, a veszélyes hulladék is, pl festék, lejárt kemikália, gyógyszerek (szerintem még atomhulladékot is le lehetne adni...), és külön egy olyan konténer is van, ahová a még használható dolgokat lehet betenni, adománynak.És évente akárhányszor, nem csak egyszer, de egy adott nyitvatartási időben, hét napból ötször nyitva és nem a 7vge a szünnap.
Azért lehet akármit akárhányszor leadni, mert valszeg rájöttek, hogy még mindig jobb, ha hozza a polgár szétválogatva a szarjait, mintha az erdőszélén, vagy a folyóba, tóba dobná, ahonnan meg úgyis ki kell szedetni, elszállítani.Így meg aztán sokkal olcsóbb is.
És itt a helyi bennszülöttek megfelelően környezettudatosak is, és viszik is kocsival, vagy akár utánfutót bérelve a Q7 meg X5 mögé, nem derogál nekik.Akinek nincs kocsija, az is tud bérelni, családban kölcsönkérni, stb
Mindehhez csak egy kártya kell, hogy az ember ott lakik, ahol és a lakókörnyék szerinti lerakóba tárazhatja a felesleges sz@rt.
De valszeg egy sereg más országban is vannak jól kitalált rendszerek, amit csak át kellene venni, nem kell feltalálni a kanálban a mélyedést.De ez a házhoz menő ötlet elképesztően lukszus dolognak tűnik.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.09.18. 19:29:03

Lomtalanítási szonett
(szép iroda lom)

Ím, eljövend a nap, én
Túladok a kanapén,
Majd később sem habozok,
S távoznak a dobozok.

Agg hintaló? Megy e mén!
Hinnye, hová tegyem én,
Merre dobjam vala ki?
Így üvölt rám valaki:

„Kiszúrja a szemetek,
Itt gyűlnek a szemetek!”
Tényleg, biza, hűha, lom!

Bűz van, ez nem fűhalom!
Ajjaj, ez a holmi sok!
Sebaj, vannak lomisok!

(metáltánc a lomokon!)

„Há, ne dobozokat, meg hintalovakat hozzon a nagyságos kőttő úr, hanem fémet, ha kérhetem! Nagypapa járókerete is gyühet, minek neki mán arra a kis időre, nem? Há, vashiányos a család, csókolom a kiskezit!” /Rostás Rambó, legelőzöld latviás lomis/

„*ding-dong* "Csóókoloom! Vás, rossz tűzhej, ríz ván-e?"” /Lakatos Rómejó, színesfémszakember, alias B. Ádám, a költő világegyetemi végzettségű mérnökkollégája//

„Ding-dong, mi?! Az előadói jogdíjat meg majd kikukázom, he?! Na, tűnés, mielőtt elkezdek énekelni és hallás nem marad károsulatlan! Futás, mert kificamítom az ízléseteket!” /Csonka Bandi, előadóművész/

„Gyerekkoromban én is sokat kukáztam, de miután két és fél méteresre nőttem, ma már inkább csak kosarazok. Ez jobban fizet.” /Vertikális Vendel, válogatott kosárlabdázó/

„A forma már-már klasszikus szonett:
Quartinák, tercinák párban állnak,
Költőnk Petrarc' neveltje mégse lett:
Forma enged a lomi szavának.
Amúgy nem rossz. A kosárlabdában a gyűrű felé tartó labdát csak felszálló ágban szabad elütni - ezt még el lehetne. Ezért is próbálkoztam.” /F. Péter, a költő humán végzettségű mérnökkollégája/

„A téma, kedves humán kolléga úr, a téma megköveteli, sőt szinte kiizzadja magából, hogy itt quartina helyett latrina legyen! Egyrészt az előbbiről nem tudjuk, hogy mi a büdös francnyavalya mi a teljes jelentésspektrumának aktuálisan adaptálható vonzata, a második viszont ideillő és közkedvelt, sőt közhasznú is, amennyiben szükség nagyúr lomtalanítani vágyik! Próbálkozni pediglen nem érdemes, csak tenni vagy nem tenni – ezt azóta tudjuk, hogy Yoda mester Luke Skywalker fejébe verte, mielőtt utóbbi eloszlathatta volna a kételyeit, megszüntetve ezáltal a remegést az Erőben. Az ágak ugyanakkor nem felfelé, hanem lefelé szállnak, ha Newton nem csak egy almával fejbe vert kókler volt.” /F. Endre, lomtalanító költőgigász/

„Szonett, mi, szonett?! Már érettségi előtt is megpróbáltam elmagyarázni, hogy a szonett nem attól szonett, hogy egy zagyva betűhalmazt 4-4-3-3 soros szövegnek látszó formátumba tördelünk! Páros rímet pedig akkor sem használunk, ha százan bíztatnak! Ülj le, egyes alá!!!” /Ritkánrikkantórigó Rezsőné Asszonánc Aranka, a költő középiskolai magyartanára/

„Kidobom ezt az ezüstmetál borítójú Petőfi kötetet, hogy lássa az a szegény lomis, hogy nem mind Arany, ami fénylik!” /Dr. Pedigré Pál, állatorvos/

„Bús üledékeiden, dunsztnak lomvára megállék;
Bűz vala, szagfüst alól szállt fel az éjjeli hold.
Nép fele most, más hét fele kél; s a panel elromlott
Liftje felől hebegő rémalak inte felém.
És mond: Tesó, mit ér lepedő, cseber e lomok ormán?
Rozsdakaszárnya felé visszamerengni mit ér?
Hosszú fejkendővel komolyan vess öszve acélsort;
Vass, mágness, sárgarézz: s a haza MÉH-be kerűl!”
/Kötcsey Pákó: Dunszt – részlet/

„A lomtalanítás eredete a kőkorszakig nyúlik vissza. A köztiszteletben álló lomis kiült a barlang elé, a kőfalu főterére és az ősemberek odadobálták neki a fölöslegessé vált köveiket és hógolyóikat. A gondatlan kőhajigálás időnként tragikus balesethez vezetett és olyankor a kőkupac alján ott maradt az elhunyt lomis is. Ennek az eseménynek a téves értelmezéséből alakult ki a megkövezés népszokása.” /Dr. Tudálékos Tódor, történészprofesszor és epekő díler/

„Eltűnt nőm és lóm is,
Mikor itt vótt lómis!
Dobtam kőt is, meg hót,
Oszt’ hirtelen meghótt!”
/őskori barlangban talált falfirka/

„Mi ez az irodalmi szeméttelep reklám?! Nem lehetne ezt a verstani véglényt is kőkorszaki lomtalanításban részesíteni, vagy veszélyes hulladéknak nyilvánítva hermetikusan elzárni, majd korszerű rakétatechnikával belelőni egy távoli fekete lyukba?! Anyám örökéletére esküszöm, hogy ennél rosszabb verset már maga Frady Endre sem tudna írni, csak abban az esetben, ha éppen verset írna!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Nyugi Robi, nem kell ide semmilyen rakétatechnika! Ennél nagyobb arcokat is kiszellentettem már a világűrbe! Ez azért is előnyös, mert ilyenkor nem érezni a lomtalanítás szagát.” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2021/09/lomtalanitasi-szonett.html

kárárámaispj 2021.09.18. 19:58:30

@Emmett Brown: Persze, nézd át a kukákat is.

kárárámaispj 2021.09.18. 19:59:33

@Arcade Macho: :D:D:D:D
A kanapét még értem, de a szekrénysorral mégis mit csinálnak ott?

midnight coder 2021.09.18. 19:59:38

Ez a javaslat több szempontból is szar, ráadásul a jó zöld hagyományoknak megfelelõen jóval többet árt a környezetnek mint ha meg sem szólal az illetõ.

Mi lenne az eredmény?

1. Ma a cigók amit összeszednek mint használható háztartási / elektronikai eszközt, az menne szépen megsemmisítésre. A dolog hozadéka: sokkal több elektronikai hulladék.

2. A polgár azokat a dolgokat amiket most kirak az utcára, ezen túl erdõben, árokban helyezné el. Eredmény: az erdõk-mezõk úgy néznének ki mint egy szemétlerakó (sokkal inkább mint most, pedig most is eléggé olyan az egész ország), szennyezett ivóvízbázis, folyók, tavak, tengerek.

3. Az eddig lomizással foglalkozó cigók ezen túl rablógyilkossággal ütnék el az idõt. Persze, ha meg lehetne oldani, hogy kizárólag a zöldeket irtsák az jót tenne mind a környezetnek mint a bolygó átlag IQ szintjének.

kárárámaispj 2021.09.18. 20:03:18

@Denton85:
"Viszont nem úgy működik ahogy te elképzeled, hogy rohannak 100 helyre. Szemétszállítás napján viszik el."
Én azt értem. De ez akkor működhet, ha mondjuk aznap van 1-2 lom. Azt be tudják dobni az autóba.
Ha Bp-n is így lenne, akkor lenne naponta ezer hely, ahol kiraknák. Azt pedig nem tudnák elvinni a sima kukásautóval. A zúzós pedig mehetne fel-alá a városban.

Kopasz Szuzukis 2021.09.18. 20:21:58

Javaslom a főkefének, hogy ugorjanak le Debrecenbe. Jól működő rendszere van. A lakossági hulladékudvarban a lakosság ingyen, szelektíven lerakhat bármit. Még építési törmeléket is. 1-2 kurrens tételért még fizetnek is: pl. akkumulátor. Ezen felül bárki megrendelheti a lomtalanítást, előre egyeztetett időpontban. Nagyobb mennyiségű hulladék esetén meg kérhet fizetős konténeres hulladékelszállítást, deponálást. De ehhez az kellene, hogy ne nagy Budapest szinten kezeljék a dolgot, hanem kerületi szinten. A feldolgozható, értékes anyagokat tartalmazó fém-, és elektronikai hulladékot erre szakosodott magánvállalkozók vásárolják fel.

Gábor Révész 2021.09.18. 20:33:08

Budapestiként az a véleményem, hogy ez az ötlet itt megvalósíthatatlan. Amíg lakótelepen éltem, ott abszolút igaz volt a blogger által leírt "fesztivál". Továbbá a másik leírás is a brazil "gépsorról".
De családi házas övezetbe költözve sem hinném, hogy működne. Leginkább azért nem, mert azt elvárni, hogy egy nap szabadságot vegyek ki azért, hogy megakadályozzam a kisebbség tobzódását, elég komoly áldozat. Mivel másképp nem tudom megakadályozni, hogy amit a házam elé kiteszek reggel, az ott is maradjon addig, amíg az elszállító cég megjelenik. Ráadásul a "Figyeljen, főnök, ugyan, adja már oda ezt a ..." típusú beszélgetések sem vonzóak egy kigyúrt kisebbségivel. Merthogy a lakás ablaka az utcára néz, és az elutasítás miatt féltéglával elégtételt vevő sokkal több kárt tud okozni.
Az egyik korábbi hozzászólásban említett svéd modell elég szimpatikus, de ahhoz az kellene, hogy a hulladékudvarig ne kelljen fél órát autózni, ott bármilyen hulladékot le lehessen adni (ésszerű mennyiségi korlátozással) és a nyitvatartási idő mondjuk legalább este 8-ig tartson.

bozon 2021.09.18. 21:26:28

@kárárámaispj: "jön a lomos autó - ami marhára nem kukáskocsi" -- két sorral feljebb meg azt állítod, hogy én nem értek hozzá. :-D

A házhoz menő sem úgy megy, hogy random kéri mindenki a város átellenes végeibe a lomtalanítást. Egyeztetni kell a kukásokkal; egy környéket egy napra szerveznek.

bozon 2021.09.18. 21:29:45

@okleveles naiv: "Már honnan lehetne tudni a házhoz menő lomtalanításnál, h kihez tartozik a kitett szemét?
Ha nálad lomtalanítanak, őrzöd a kitett cuccot, és elvitelig videózod?"
Nem, onnan lehet tudni, hogy nem az egész utca lomtalanít, hanem csak te.

"Ha valakik rátennének valamit, elzavarod őket?"
Ha észreveszem, igen. De még Németországban is, ahol elvileg listát kell leadni a kitett cuccokról, ezt azért lazán kezelik. Egyébként ezt alapvetően (elvileg) akkor szívod meg, ha túl korán pakolsz ki.

bozon 2021.09.18. 21:32:37

@csorsza: "A házhozmenős nem működik. Veszprémben ez van, állandóan tele van a kukák környéke lomtalanitási szeméttel."
Az megint egy kategória, aki bármikor kiteszi az utcára a szemetét. Az valószínűleg az éves szemétfesztivált se várja meg.

Egyébként a kukákat -- elvileg -- zárt kukatárolóban kellene tárolni, és ilyen nem fordulna elő.

bozon 2021.09.18. 21:36:17

@Ekrü: "Már miért is tenne ki valaki jó bútort lomtalanításkor ,amikor azt el lehet ajándékozni ismeretségi kőrben,vagy felteszed a jófogásra stb. és pár nap alatt elviszik."
Tök frankón kiteszik. Nem szarakodnak azzal, hogy érdeklődőt keressenek; és a használt bútor manapság annyira értéktelen, hogy ez tényleg nehéz (az egy másik kérdés, hogy eközben újonnan is kapni olyan szart, aminél a régi is jobb lenne).

bozon 2021.09.18. 21:44:31

@geegee: "Helyette ajánlanám a svéd rendszert: vannak hulladékudvarok, ahol szinte mindent le lehet adni szelektíven gyűjtve..."
Teljesen jó ötlet, jó rendszer, de az átállás erre túl nagy lenne. Ezért vagy más miatt a "közeli nyugaton" a házhoz menőre álltak át. Nagyvárosokban is (így sem kell összességében több helyről gyűjteni, és a járulékos káosz sokkal kisebb).

A kettővel együtt is érdemes lenne támadni.

bozon 2021.09.18. 21:55:26

@midnight coder: "1. Ma a cigók amit összeszednek mint használható háztartási / elektronikai eszközt, az menne szépen megsemmisítésre. A dolog hozadéka: sokkal több elektronikai hulladék."
Most ugyanaz az égetőbe megy, illetve egy része szakszerűtlenül szétverve a fémbe. Ehhez képest több elektronikai hulladék jobb.

"2. A polgár azokat a dolgokat amiket most kirak az utcára, ezen túl erdõben, árokban helyezné el. Eredmény: az erdõk-mezõk úgy néznének ki mint egy szemétlerakó (sokkal inkább mint most, pedig most is eléggé olyan az egész ország), szennyezett ivóvízbázis, folyók, tavak, tengerek."
Miért? Derogálna neki a házhoz menőt kihívni?

"3. Az eddig lomizással foglalkozó cigók ezen túl rablógyilkossággal ütnék el az idõt. Persze, ha meg lehetne oldani, hogy kizárólag a zöldeket irtsák az jót tenne mind a környezetnek mint a bolygó átlag IQ szintjének. "
Rablógyilkossággal? Miért pont? Ugyanekkora erővel lehetne összeesküvés, számítógépes csalás vagy az alkotmányos rendszer megdöntése. Nem értem a következtetést.

kárárámaispj 2021.09.18. 22:21:46

@bozon:
"A házhoz menő sem úgy megy, hogy random kéri mindenki a város átellenes végeibe a lomtalanítást. Egyeztetni kell a kukásokkal; egy környéket egy napra szerveznek."
Jajj, veled olyan beszélgetni mint Zuzu Petals-sal.
Itt egy lakótelep, mondjuk Békáson. Laza 30 ezer ember. Tehát ha lomtalanítani akar Béla akkor felhívja a kukásokat, hogy itt a lom, vigyék el. Azt mondják, hogy oké, 2 hét múlva jönnek. Meg a két hét alatt aki betelefonál azoknak is szintén. Ha Jani 3 hét múlva telefonál be, hogy neki volna lom, akkor megint csak várnak mondjuk két hetet, és ha közben senki másnak nem jut eszébe betelefonálni, akkor az autó csak Jani szőnyegéért megy el. Persze, ha Béla és a többiek rengeteg cuccot tettek ki, akkor fordulhat kettőt a kocsi.
Ésszerű? Nem. Gazdaságos? Marhára nem. Mi az értelme? Te így kitaláltad, aztán ez a jó.

kárárámaispj 2021.09.18. 22:24:55

@bozon: "Most ugyanaz az égetőbe megy, illetve egy része szakszerűtlenül szétverve a fémbe. Ehhez képest több elektronikai hulladék jobb."
Leginkább Pusztazámorra megy, nem az égetőbe. Csak szólok, szakértő úr. Oda viszik a sittet, a földet, a szemetet meg az elektronikai hulladékot is.

A lomizós cigók pedig tényleg nagy valószínűséggel számítógépes csalásokra szakosodnának át.

kárárámaispj 2021.09.18. 22:31:27

@bozon:
"Németországban is, ahol elvileg listát kell leadni a kitett cuccokról, ezt azért lazán kezelik. Egyébként ezt alapvetően (elvileg) akkor szívod meg, ha túl korán pakolsz ki."

Remek kis valamit találtál ki megint, öröm olvasni téged.
Telefonálj be, egyeztesd az időpontot, időpont előtt pakolj ki, írj listát, hogy mit tettél ki, őrizd, nehogy rátegyen valaki valamit. Ha sokat pakolsz ki, akkor fordul a kocsi, ha keveset, akkor üresjárattal megy, ha valaki mégis rápakol valami tilosat akkor azt max. nem viszik el, ha elfelejted az időpontot, vagy közbejön valami akkor így jártál.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.09.18. 22:44:53

@Frady Endre: Vazzegh, FTCEndre, nagyon kitettél magadért most...
:-)))
(Igen, én vagyok az enesóról.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.09.18. 23:05:48

@bozon: Én mondjuk nem láttam, hallottam ezt a házhoz menős rendszert senkitől külföldön, de attól még lehet, hogy neked van igazad.
És a végére: a dicső nyugaton, meg az usákoknál a lo(o)misok nem ám leszakadt kisteherautókkal, meg rongyos ruhákban járnak hulladékért, hanem páncélautóban, fegyverrel, egyenruhában, hoppá!
Azok a guberálók már szintet léptek!
:D
www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/Loomis_603.PNG

bozon 2021.09.19. 03:57:09

@kárárámaispj: "Ésszerű? Nem. Gazdaságos? Marhára nem. Mi az értelme? Te így kitaláltad, aztán ez a jó."
Nyugat-Európa és már fél Magyarország is így működik, de e kitaláltad, hogy ez így nem lehetséges, és akkor nem lehetséges. Ilyen állat niiiincs!

"Leginkább Pusztazámorra megy, nem az égetőbe. Csak szólok, szakértő úr. Oda viszik a sittet, a földet, a szemetet meg az elektronikai hulladékot is."
Ez nálad honnan jön ilyen csodálatos spontaneitással?

"ha elfelejted az időpontot, vagy közbejön valami akkor így jártál"
Tök halkan szólok, nehogy kizökkentselek, de ez még a mai rendszerben is így van. Azzal a különbséggel, hogy ha előre tudod, hogy nem jó neked az időpont, még akkor is ez a helyzet.

bozon 2021.09.19. 04:49:59

@Frady Endre: leborulok a nemzet nagysága előtt!

para_noir 2021.09.19. 07:36:17

Ez a házhozmenő működik vidéki kisvárosban (nálunk is, 18 ezer lakos, 90% családi ház), de nem működik nagyobb városokban, nagy lakótelepeken, és főleg nem a fővárosban. A legjobb megoldás az ingyenes hulladékudvar lenne, és akkor megszűnne a motiváció, hogy a tahó a természetbe pakolja ki a szemetet.

eßemfaßom meg áll 2021.09.19. 07:44:24

2021-ben aki jobb cuccot lomtalanításig kerülget majd akkor kirak az a 19. századból maradhatott itt, markecplész ingyen elvihető és egy óra múlva már nincs láb alatt az akármi. Egyébként nálunk is évi 1 lomtalanítás van, megyeszékhely.

eßemfaßom meg áll 2021.09.19. 07:53:59

@bozon: "Tök frankón kiteszik. Nem szarakodnak azzal, hogy érdeklődőt keressenek; és a használt bútor manapság annyira értéktelen, hogy ez tényleg nehéz " Te valami kibaszott elit helyen lakhatsz ahol a használt bútort a szolgák leviszik az utcára hogy a nagyságosórnak ne kelljen fáradni (azt nem mondd, hogy valakinek nagyobb személyes fáradtság feltenni egy fbhirdetést mint lecipelni egy bútort az utcára) Nálunk azért ha egy használt kotont meghirdetek ingyenesbe azt is elviszik másnapra.

eßemfaßom meg áll 2021.09.19. 07:56:20

@bozon: "Egyébként a kukákat -- elvileg -- zárt kukatárolóban kellene tárolni, és ilyen nem fordulna elő." A zárt kukatároló tök jól megakadályozza, hogy letegyenek mellé akármit. És milyen jól elfér a zárt kukatárolóban a jóállapotú szekrénysor.

eßemfaßom meg áll 2021.09.19. 07:59:23

@bozon: "Derogálna neki a házhoz menőt kihívni?" Nem, hanem azt amit most hivatalosan nem lehetne beletenni de azért mégis elviszik (ahogy írtad) azt vinné a jómunkásember az erdőbe ha már nem viszik el neki mert egyedilegbetartatott szigor van.

eßemfaßom meg áll 2021.09.19. 08:01:57

@bozon: "Rablógyilkossággal? Miért pont? Ugyanekkora erővel lehetne összeesküvés, számítógépes csalás vagy az alkotmányos rendszer megdöntése. Nem értem a következtetést."

Szerintem te is érzed, hogy a lomiscigánynak a képesítése (és képessége) közelebb áll a rablógyilkoshoz mint a számítógépes csalás megszervezéséhez. Ha képes lenne államellenes összeesküvést szervezni akkor nem kellene szemétben turkálnia.

Dan da Man 2021.09.19. 09:36:53

@midnight coder: Ilyenkor nem tudlak érteni. Egy értelmes csávónak tűnsz, és aztán néha olyanokat szólsz, amikben csak a fika van benne, konstruktivitás, vitakészség 0.
Disszociatív vagy, vagy két ember, vagy nem tudom, de a kulturáltabb oldalad sokkal szimpatikusabb. Hülyegyerekből és trollból van itt pont elég. A véleményed pedig elfogadhatóbban is csomagolható lenne.

A posztot illetően egyetértek. Sőt, egy csomó jó megoldást mondtak itt hozzászólók, csak alkalmazni kéne őket Budapestre. Érdekes, hogy vidéken miért működik ez jobban, és miért nem próbálják implementálni ezeket a fővárosban is.

Szóval ez egy jó poszt, mert gondolkodásra készteti az embereket. A fikázók pedig magukat minősítik. Aki úgy kezdi, hogy "ez egy szar ötlet", annak a fejében van a probléma. Értelmes ember beéri azzal, hogy "VAGY lehetne az...", és nem akar görcsösen okosabb lenni. Részemről köszönöm, hogy gondolkodtál...

Vén motoros 2021.09.19. 11:46:15

@csorsza: Már ne haragudj, de az éettapasztalatom szerint (69 éves vagyok) a lomtalanítás lényege a LAKOSOKNAK (56 lakásos társasház) pont az, hogy olyan hulladékokat is kirakhassanak, amiket "nem szabad". nem arról van szó, hogy valaki akkumultorokat, gumiabroncsot rakna ki. De a kirakott holmik jó része elektronikus hulladék, (mindenféle tönkrement, vagy ritkán működő, de rendkívül elavult berendezés), hajszárítók, mosógép motorok, kiürült VAGY BESZÁRADT dobozos fesékek, diszperzites festékes vödrök, villanyszerelés következtében előált 1-2 vödörnyi törött csemoe vagy padlóburkoló anyag, elhasználódostt habszivacs vagy epedás matrac, összetört csiszolt tükör maradványai, kiselejtetzett lámpák, csiilárok, beszáradt kitt (átvonó tapasz) vagy ablakgitt, félig megkötött gipszes vagy portlandcemetes zsák maradéka, egy-két vödörnyi sitt, eltörött, elnyűtt kézi szerszámok, kiselejtezett könybek, hanglemezek, magnó- vagy videókazetták, CD és DVD lemezek, gyerekjátékok, és búr a búr a búrkalappal. Ha háztartásonként nézzük, a kidobott szemét legalább harmada elvileg olyan, amelyet "elvileg" nem lenne szabad a lomtalanítási hulladékok közé helyezni. Szerencsére a kukások nem fanyalognak, az akkuk és a gumiabroncsok kivételével mindent elvisznek. Az nagyon a fellegekben járó elképzelés, hohy összegyújtöm az éves lomis szemetemet, különválogatom, a 2/3-át elvszik a kukások, és a maradék 1/3-nyi "TILOS" árut egyenként elhordom 8 féle különböző gyűjtőhelyre. Ilyen akkor lesz, amikor avilágon megvalósul az igazi kommunizmus: "Mindenki képességei szerint termel, minenki igényei szerint fogyaszt!" Ámen!

Vén motoros 2021.09.19. 11:50:31

@eßemfaßom meg áll: Nagyjából én is ezt fogalmaztam meg egy kommentemben, csak nem mertem ilyen nyíltan leírni... (Mármint, hogy az erdőbe kerülne az, amit a "finnyásabb" kukások otthagynának. Szerencsée szinte mindent elvisznek nagyon helyesen.)

Vén motoros 2021.09.19. 11:55:58

@eßemfaßom meg áll: Mi úgy szabadultunk meg egy 60 éves, fa, két személyesre széthúzható, epedás rekamiétól, (vagy 150 kiló és igen méretes), hogy szóltam az ismerős csövesnek, hogy esetleg megszervezhetne két bikanyakú, 120 kilós cigánnyal egy elszállítást, Ő kap tőlem 2.000.-Ft-ot, és hogy a cigányokkal hogy boltol le, az az ő dolga. " nap múlva elviite két, zongoraszállító méretű roma ember. Kicsit aggódtam, hogy körülnézve a lakásban, nemtérnek-e vissza a cimboráikkal, de nem!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.09.20. 09:29:30

@bozon: Csak vigyázz, hogy amíg le vagy borulva, be ne takarjon egy lomhalom! :)
@geegee: Éljen az NSO, ahol hetente új névvel kell megjelenjek, mert sosem bírják, amikor azt taglalom, hogy a fociban nem a közpénzt kéne szakmányban lopni, hanem el kéne kezdeni utánpótlást bevelni... ;-)

bozon 2021.09.20. 09:59:05

@Frady Endre: persze, leborulok, eltakar, kitúrnak, kiverik belőlem a rezet, elviszik, otthagynak, megyek az égetőbe -- nem üdvözítő!

Mennyivel jobb lenne, ha hivatalosan, egyben, személyre szabott eljárásban adnának le! Végig értő és óvatos kezekben lennék; újrahasznosulnék, amennyire csak lehet.

Lehet? :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.09.20. 10:02:49

@bozon: Ez már-már teológiai kérdés. A Biblia szerint a feltámadási újrahasznosulás lehetséges, a reinkarnációs nem... :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.09.21. 05:25:40

@Frady Endre: Gusztustalan egy féreg banda az enesó moderátorai, a legaljább népség, akikkel eddig találkoztam.
Engem is állandóan moderálnak, kitiltanak, ha kell, ha nem.Nekem is a 125. nikkem van épp regisztrálva, kábé. Ááááh.Ha lenne valami másik sport-honlap átmennék, de nincs igazán.

bozon 2021.09.21. 06:09:03

@geegee: @Frady Endre: na, tessék, a kommentfalon van reinkarnáció is!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.09.21. 07:52:28

@geegee: Én minden alkalommal úgy megyek be, hogy nem tudom, bent vagyok-e még... :)

Billy Hill 2021.09.27. 23:57:48

Obi-Wan Kenobit kellene megkérdezni az egészről, hiszen jóban van a lomis jawákkal, és lomtalanításkor fél Budapest is úgy néz ki, mint Mos Eisley...

kiskisutca 2021.10.14. 12:58:12

A megoldás Hell szerint:

index.hu/bcs/2021/10/13/aluminium-doboz-ujrahasznositas-fenntarthato-hell/

Csomagoljunk MINDENT alumíniumdobozokba. :-)

bozon 2021.10.15. 11:21:20

@kiskisutca: de azért, ha a betétdíjról lenne szó, nem állnának mellé -- ha jól sejtem. Pedig ez a nagy alumíniumzöldség csak azzal együtt működik.

UV pót 2021.12.18. 22:48:07

Én úgy csinálnám, mint a Raktárvadászokban. Egy kirakott kupacra lehetne licitálni, a győztes viszi el, és kihozza belőle, amit tud. S persze feltakarít.

bozon 2021.12.19. 03:21:05

@UV pót: volna értelme, bár a lomtalanítás esetében nehéz lenne a már kint levő halmokra megszervezni. Előre kellene, és akkor átmenne előzetes, látatlanban történő licitbe. Az ennek megfelelő bizonytalanság talán még nem is lenne baj, de utána a már megvásárolt terület védelme lehet, hogy nehéz lenne. Persze házhoz menőnél az sem lenne probléma.
süti beállítások módosítása