Sétáló Budapest

Közlekedés Budapesten

2019. június 23. 18:18 - Hajtó Krisztián

Összefoglaló a tervezett változtatásokról és fejlesztésekről egy emberléptékű és zöld Budapestért

A város, az élhető és fenntartható város vérkeringése és legfőbb szervező ereje a közlekedés. Nem véletlenül tartozik ehhez a szakterülethez a Sétáló Budapest emblematikus fő programpontja, a belvárosi sétálózóna, mely „részben az egész” módjára minden más programelemet kibontható módon tartalmaz. A zöld és emberléptékű Budapest belvárosában az autók és a betonsivatag helyét át kell hogy vegyék az emberek, a közösségi terek, és minél több zöld. 

A Sétáló Budapest-szemlélet nem csak erre a területre, és nem csak erre a fordulatra terjed ki. Már a központi sétálózóna használatához elengedhetetlen, hogy az autóról átültetett, kívülről jövő emberek ne a mai, önszántukból nem használt tömegközlekedéssel találkozzanak, hanem egy a mai szemmel szinte irreálisan bőkezű szolgáltatást kapjanak, amelynek a bőkezűsége nem csupán a járatok gyakoriságára értendő, de a közlekedés minőségére is. Ilyen a tisztaság, a biztonságos környezet, és a megbízhatóság. Még a gyenge irányokon, a külvárosokban is igaz kell, hogy legyen: a tömegközlekedés összeköt, nem elválaszt. Az élhető város közlekedése mindenkire odafigyel. Külvárosi sétálózónák adják meg a belvárosi érzést a város sok pontján és a nyers szolgáltatási paraméterek javítása mellett tiszta és biztonságos tömegközlekedés éjjel-nappal nyitva áll minden utazni kívánó előtt, miközben a kerékpárosok, és természetesen a gyalogosok helyzete is sokat javul. Így nemcsak a sétálózónák, de a város egésze profitál az intézkedésekből, a jobb hangulat, az élhetőbb közterek mellett tisztább levegő, hosszabb élet és fellendülő kisvállalkozások jellemzik az emberközpontú közlekedési rendszerrel ellátott emberközpontú várost.

bike-1836934_1920.jpg

Biztonságos, tiszta és jól használható tömegközlekedést teremtünk, mert ehhez nem szükségesek gigaberuházások. Fontos, hogy az egyedül utazó nők ne féljenek buszra szállni, a belvárosi bankároknak ne legyen kellemetlen, a kerekesszékkel közlekedőnek ne legyen lehetetlen tömegközlekedni.

Első körben szükség van a teljes villamoshálózatot érintő beavatkozásra. Ilyen a tömegközlekedési (első körben villamos-) megállók akadálymentesítése és komfortosabbá tétele. A hálózat fejlesztésének ez az egyik legegyszerűbb, mégis markáns eredményt és minőségjavulást okozó módja, mivel viszonylag olcsó, jól darabolható, és érdemben növeli az utasok komfortját. A vágányfüvesítés is viszonylag olcsó, és közvetlen haszna van a mikroklíma miatt. Ami a konkrét villamosközlekedést érinti, gyorsításra van szükség. Ma Budapesten a lehetőségekhez képest lassú a villamosközlekedés. Jellemző adat, hogy míg az érdemi villamoshálózattal működő német városokban (pl. München, Berlin) általában 20 km/h körüli a teljes hálózaton a keringési sebesség átlaga, addig nálunk a leggyorsabb vonal, az 1-es is alig lépi át ezt az értéket. Több gerincvonal átlagos sebessége pedig (különösen a 3-asé) botrányos. A távolabbi tervek között szerepel a belvárosi felsővezetékmentesítés is.

Általában törekedni kell arra, hogy a tömegközlekedés közelebb kerüljön ahhoz, hogy általános mobilitást nyújtson. Ez a lépés azért is szükséges, mert a mai autósok nagy tömegeit akarjuk átültetni a tömegközlekedésre amellett, hogy ők ezt ne rossz közérzettel éljék meg. Ez a szemlélet elsősorban a buszhálózatot érinti, hiszen a gyenge irányokon buszok közlekednek, ezért szükség van a busz- és trolihálózatot érintő beavatkozásra is. Meg kell határozni az új minőségi minimumot. Ilyen a követési minimum, tehát az időbeli lefedettség javítása. Fontos, hogy a legkiesőbb időszakban, például késő este és hétvégén, se legyen a járatkövetési idő egy adott szint felett. Első körben 20 perc a reális érték. Ehhez kapcsolódik, hogy vonalösszekötésekkel, a belváros felé esetlegesen szükséges hosszabbításokkal új vonalakat, vonalszakaszokat kell indítani. A rosszul ellátott területeken a területi lefedettséget javítani kell. A lámpaprogramok újratervezésével, egyes helyeken befolyásolásával és új buszsávok telepítésével a tömegközlekedést előnybe kell részesíteni, és szükséges a buszok átlagos sebességét növelni. Az éjszakai hálózat, egyes időszakokban, egyes vonalakon a megfelelő kínálati minőség a mai szolgáltatás feletti színvonalat kíván. Sűrítésre van szükség péntek és szombat éjszaka, illetve a nagy forgalomvonzó pontok és csomópontok között. A levegő minőségének javítása végett elektromos buszok beszerzésére van szükség. 

Tömegközlekedési tarifák nem változnak, de a logikátlan és utasellenes vonaljegyes rendszer helyett időalapú jegyeket vezetünk be. Nagyságrendi áruk a ma jellemző utazási hosszok és jegyárak alapján 500 forint alatt marad egy másfél órás, tetszőleges átszállást tartalmazó jegy, illetve kb. ennek fele egy nagyon rövid, maximum 15–20 perces, szintén átszállásos szakaszjegy. Ezeket a jegyeket mobiltelefonon applikációval, vagy a butatelefonok számára sms-ben is elérhetővé tesszük.

A Sétáló Budapest legismertebb programpontja a központi sétálózóna kialakítása. viszont emellett kisebb kerületi autómentes alközpontokat is tervezünk, újra megtöltve élettel a tereket. Természetesen a tömegközlekedés, a mentők, a tűzoltók, az áruszállítás, a mozgáskorlátozottak hozzáférése, valamint részben a taxiközlekedés megmarad a sétálózónákban is, de a mainál gyorsabb, hatékonyabb, tisztább és zöldebb lesz.

A központi sétálózóna kiterjedése Pesten a Jászai Mari tér – Nyugati tér – Oktogon – Blaha Lujza tér – Astoria – Kálvin tér – Fővám tér – Duna által határolt terület. Budán a budai felső rakpartot az Erzsébet hídtól északra lezárjuk. A már ma is gyalogosbarát módon kiépített Lánchíd utca és a csatlakozó kisebb utcák a sétálóövezetbe kerülnek, ahogy a Bem rakpart is a Bem József térig. A Fő utca kétirányúsítása mellett. a vár továbbra is megmarad védett övezetnek. Lekerül az autóforgalom a Lánchídról, amelyre csak a BKK járatai és kerékpárosok hajthatnak majd fel.

A központi sétálózónában a valódi, minőségi és összefüggő sétálóövezet megvalósítását akarjuk, ezért az itt található utcák nagy részénél a cél, hogy csak gyalogosan lehessen őket használni (néhány kivétellel, pl. kerékpár, e-bicikli, segway, illetve a megfelelő idősávban áruszállítás). Néhány út közlekedési helyzete folytán viszont szükség van differenciálásra. 

  • Egyrészről vannak az átmenő főútvonalak, amelyek a főúthálózat megfelelő átjárhatóságát biztosítják, így szabályozás szempontjából nem részei a védett övezetnek, de főszabályként természetesen az úthasználati díjas zónába tartoznak. 
  • Másrészről vannak a tömegközlekedési és feltáró útvonalak, amelyek ma a busz- vagy troliközlekedéssel ellátott utcák hálózata kiegészítve a nagyobb parkolóházak, vagy mélygarázsok megközelítésére szolgáló néhány utcával. Ezek megjelenésükben már sétálóövezeti utcák, melyeken csak sebességkorlátozás (30 km/h vagy 20 km/h) és a sétálóövezetre vonatkozó korlátozott körű és magasabb behajtási díj kifizetése mellett lehetséges a közlekedés, kizárólag célforgalmi jelleggel. A parkolási célú behajtási díj, amelyben nincs benne a magánterületi parkolás esetleges díja, a következőképp alakul:
    • alkalmi használóknak 5000 Ft / nap; 
    • nem helyi lakosoknak, akik részére bent parkolóhely biztosított 50 ezer Ft / hónap kedvezményes díj – amennyiben a rendszámát a benti parkolóhely tulajdonosa (cég, vagy magánszemély) bejelenti; 
    • az előző kategóriával megegyező módon, de egy parkolóhelyre több rendszámot is bejelentve működhetnek a car sharing-szolgáltatók a zónában; 
    • a helyi lakosoknak további kedvezmény adható, különösképp a rendszer indulásakor, de az ingyenesség fenntartása nem célunk, pár éves átfutással egy havi 20 ezer Ft / hónap nagyságrendű díj a cél. 
  • Harmadrészről vannak a gyalogosutcák, amik már teljesen a gyalogosövezethez tartoznak. Ide is behajthatnak természetesen a megkülönböztető jelzést használó járművek, mint pédául a mentők, a tűzoltók és a rendőrök. Rakodási céllal a rakodási időszakban, ami hajnal 2-től reggel 10 óráig tart behajthat minden szállító, amelynek behajtását benti vállalkozás vagy lakó kéri.  A korábban meghatározott, rakodási céllal megegyező módon a benti lakos által lejelentett rendszámú taxik, vagy esetleg Uber gépkocsik, minden gyalogosövezeti utcában mindkét oldalról behajtani tilos, kivéve engedéllyel, 5 km/h sebességkorlátozás mellett státuszba kerül. 

A központi sétálózóna mellett, ahhoz hasonlóan, alzónákat, kerületi sétálóutcákat hozunk létre.

Ennek kialakítását követően szükség lesz egy, a sétáló zónát körülvevő külső úthasználati díjas zónára. A fővárosi úthasználati díjjal, avagy „dugódíjjal” érintett terület kijelölésénél a legfontosabb paraméterek az egyszerűség, az alternatívák (elkerülés és tömegközlekedésre, kerékpárra átszállás) rendelkezésre állása, valamint a forgalmi indokoltság. Ez a terület Pesten a teljes Hungária körúton belüli rész, Budán pedig a Margit körút – Alkotás utca – Villányi út – Karolina út – déli körvasút – Lágymányosi híd által bezárt rész lesz egy kivétellel: a budai alsó rakpart helyettesíthetőség hiányában nem lenne része az útdíjas zónának. Ha ezt a díjat kifizetik az autósok, akkor tudnak haladni a Hungária körúton belül is, a városlakók pedig levegőhöz jutnak. Ezzel a buszok is gyorsabbak lesznek, illetve megteremtjük a jobb minőségű tömegközlekedési szolgáltatás fedezetét. Aki a védett zónában mozog (mert megteheti, pl. helyi lakos), annak is fizetni kell a megtett kilométerek után úthasználati díjat, azaz a védett zóna semmilyen szempontból sem „fehér folt”, hanem a külső úthasználati díjas zónának is része. 

A díjazást tekintve kétféle lehetőség közül lehet választani. Az egyik egy napijegyszerű e-matrica az ideiglenes használóknak és a GPS-es rendszerrel nem rendelkezőknek, valamint a másik egy korrekt, kilométeralapú díjszabás a rendszeres felhasználók számára. A kilométerdíj nagyságrendje 100 Ft/km, a napijegy ennek 30-szorosa. Amennyiben a kilométerdíj eléri az aznapra vonatkozó napidíjat, akkor itt megáll a számláló, azaz a napidíj egyben a kilométerdíjak összegének napi felső korlátja is. A díjat időbeli és környezetvédelmi alapon is differenciálni kell, Az útdíjfizetés alól mentességet csak nagyon korlátozott körben érdemes biztosítani, amelyek a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság járművei lehetnek.

Ezekben a zónákban parkolni is lehet majd, de az agglomerációval szövetkezve a cél az lesz, hogy egyre távolabb a belvárostól. A kocsik legfeljebb a legközelebbi vasútállomásig, buszvégállomásig menjenek (P+R). Magától értetődő követelmény, hogy a külvárosi, elővárosi zónában a P+R-parkolórendszer a mainál sokkal jobb legyen. Ez csak abban az esetben lehetséges, ha már egy viszonylag távoli városrészből, elővárosból is színvonalas, tehát sűrű, gyors és lehetőleg átszállásmentes kapcsolatokat adunk a belváros felé. Érdemes lehet parkolóházakat építeni, de természetesen a megszűnő parkolóhelyeknél semmiképpen sem nagyobb mennyiségben. Ezekben a parkolóházakban a helyek megvásárlása, vagy bérlete útján bárki tárolhat autót. Egyes esetekben lehetséges, hogy a helyiek számára kedvezőbbek lesznek a bérleti díjak, Ebbe a programba célszerű bevonni a meglevő, de nem kihasznált magánterületi parkolókapacitásokat is. 

A közlekedési hálózat hosszabb távú és igazi megújulásának alapjaként egy rövid távú, öt plusz öt éves, számonkérhető kötöttpályás fejlesztési csomagot vállalunk, amely túlduzzasztott óriásberuházások helyett sok, karcsúsított fejlesztést tartalmaz, és így alkalmas arra, hogy minden városrész számára érdemi előrelépéssel kecsegtessen

65 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr1414907978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ébrenjáró 2019.06.24. 13:12:03

"hogy az egyedül utazó nők ne féljenek buszra szállni" Micsoda faszság már ez!! Komolyan tiszta meetoo hisztéria, műfeszültségkeltés. Nincs ilyen!!

A 15. kerület legszélén lakom. Pocsék a tömegközlekedés. Ha csak a térképre nézünk, úgy tűnik, hogy nem is olyan rossz, de a gyakorlatban szörnyű. Itt semmi sincs egy óra utazáson belül. Hiába van 6-7 perc sétatávolságra több buszmegálló, több buszjárattal. Ezek a külvárosi buszok olyanok, hogy nem egyenesen a belváros vagy városközpontok felé mennek, hanem pár utcánként végigkanyarogják az egész és szomszédos kerületeket. Hiába van az uticél 4-5 kilóméterre a belváros felé, a buszok össze-vissza kanyarognak a mellékutcákban, bejárva az egész kerületet és egy óra alatt lehet eljutni 4-5 kilóméter távolságra. Ez persze a statisztikában úgy jelenik meg, hogy milyen sok helyen van buszjárat a kerületben.
Van ugyan egy ún. gyorsjárat a 225-ös busz, amivel 20 perc alatt bent lehetne lenni a Mexikói úti kisföldalatti végállomásnál. Csakhoz a 225-ös busz csak reggel 5:45-től 7:58-ig jár és délután 14:26-tól 17:26-ig. Hétvégén egyáltalán nem jár. Hihetetlen, mint egy kibaszott zsákfaluban!

Van itt egy vasútvonal is 8 perc sétatávolságra egy megállóval(Rákospalota-Kertváros). Ami nagyon jó lenne, mert 20 perc alatt bent lehet lenni a Nyugatiban. Csak van egy kis gond: óránként egyszer áll meg itt vonat. ha azt elszalasztod egy órát várhatsz. Nem messze van egy másik vasútvomnat is a Káposztásmegyeri lakótelep mellett és NINCS MEGÁLLÓ! MIért nincs????? Hel yis lenne rá, csak egy lekövezett placc kéne és 20 perc alatt bent lehetnének a Nyugatiban.

Az itteni létnek előnye lehetne, hogy sok a zöld és közel vannak hipermarketek. De nincs a közelben egyetlen park sem. A város szélén csak lepukkant raktár és gyárépületek vannak meg szántóföldek. A hipermarketekez nincs normális közlekedés. Az Auchanhoz óránként egyszer jár egy busz valahon a puszttából. A Metro árúházhouz és a Praktikerhez SEMMILYEN busz nincs sehonnan, csak és kizárólag autóval lehet megközelíteni, pedig itt van 2 kilóméterre. Próbáltam biciklivel odamenni, de az autóúton életveszélyes menni, centikkel húznak el mellettem, az út szélére beér a gaz.

ébrenjáró 2019.06.24. 13:12:35

"hogy az egyedül utazó nők ne féljenek buszra szállni" Micsoda faszság már ez!! Komolyan tiszta meetoo hisztéria, műfeszültségkeltés. Nincs ilyen!!

A 15. kerület legszélén lakom. Pocsék a tömegközlekedés. Ha csak a térképre nézünk, úgy tűnik, hogy nem is olyan rossz, de a gyakorlatban szörnyű. Itt semmi sincs egy óra utazáson belül. Hiába van 6-7 perc sétatávolságra több buszmegálló, több buszjárattal. Ezek a külvárosi buszok olyanok, hogy nem egyenesen a belváros vagy városközpontok felé mennek, hanem pár utcánként végigkanyarogják az egész és szomszédos kerületeket. Hiába van az uticél 4-5 kilóméterre a belváros felé, a buszok össze-vissza kanyarognak a mellékutcákban, bejárva az egész kerületet és egy óra alatt lehet eljutni 4-5 kilóméter távolságra. Ez persze a statisztikában úgy jelenik meg, hogy milyen sok helyen van buszjárat a kerületben.
Van ugyan egy ún. gyorsjárat a 225-ös busz, amivel 20 perc alatt bent lehetne lenni a Mexikói úti kisföldalatti végállomásnál. Csakhoz a 225-ös busz csak reggel 5:45-től 7:58-ig jár és délután 14:26-tól 17:26-ig. Hétvégén egyáltalán nem jár. Hihetetlen, mint egy kibaszott zsákfaluban!

Van itt egy vasútvonal is 8 perc sétatávolságra egy megállóval(Rákospalota-Kertváros). Ami nagyon jó lenne, mert 20 perc alatt bent lehet lenni a Nyugatiban. Csak van egy kis gond: óránként egyszer áll meg itt vonat. ha azt elszalasztod egy órát várhatsz. Nem messze van egy másik vasútvomnat is a Káposztásmegyeri lakótelep mellett és NINCS MEGÁLLÓ! MIért nincs????? Hel yis lenne rá, csak egy lekövezett placc kéne és 20 perc alatt bent lehetnének a Nyugatiban.

Az itteni létnek előnye lehetne, hogy sok a zöld és közel vannak hipermarketek. De nincs a közelben egyetlen park sem. A város szélén csak lepukkant raktár és gyárépületek vannak meg szántóföldek. A hipermarketekez nincs normális közlekedés. Az Auchanhoz óránként egyszer jár egy busz valahon a puszttából. A Metro árúházhouz és a Praktikerhez SEMMILYEN busz nincs sehonnan, csak és kizárólag autóval lehet megközelíteni, pedig itt van 2 kilóméterre. Próbáltam biciklivel odamenni, de az autóúton életveszélyes menni, centikkel húznak el mellettem, az út szélére beér a gaz.

has 2019.06.24. 16:34:25

Látom ez is csak a pénzbeszedésről szól. Amíg a városon áthaladó tranzit forgalmat nem tudják csökkenteni, semmit nem fognak elérni. Sehol nem írnak parkolóházakról, pedig ezek nélkül nincs parkolás mentes utca. A lenyúlt parkolási díjakból a tömegközlekedést és a parkolást kellett volna megoldani.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.24. 17:09:25

Bent élek annak a zónának a közepén, amit ez a remek tervezet épp lezárni készül, meg 20000 forint havidíjat szedni. Az biztos hogy előbb szavazok még Tarlós Ispánra is, mint arra aki ezt így kitalálta, vagy képviseli. És ezzel akármelyik szomszédomat vagy itt lakó ismerősöm kérdezem, mindenki így van

2019.06.24. 17:20:54

@Hooshee:
Pedig a koncepció egyik eleme sem újdonság, és számíthatsz rá, ha több évtizedes lemaradással is nyugathoz képest, valami ilyesmi biztosan lesz. Hosszútávon nem fenntartható az városfejlődési szempontból, hogy a belvárosba korlátlanul be lehet hajtani bármiféle külön díj nélkül, meg az sem, hogy a megsokszorozódott számú autót mindenki közterületen parkoltassa ezen területen. Nyilván mindezt nem lehet ennyire gyorsan, radikálisan megvalósítani, mint ahogy ez a cikk leírja. Puzsér egyetlen valódi érdeme, hogy mindezt tematizálja, ezz sok év után újra a közbeszédbe került egy ilyen koncepció. Lassan 10 éve, hogy Horváth Csaba vetett fel hasonlót, őt még jobban kiröhögték, mint Puzsért, közben az észtek ehhez hasonló koncepciót valósítottak meg.

GyMasa 2019.06.24. 17:30:09

Szerintem a felsovezetek mentes villamos az netto puccoskodas!
Sokkal tobb ertelme lenne a halozatot fejleszteni eloszor, azaz az utasok szamat novelni:
- Jelentosen csokkenteni a jegyek/berletek arat, akar a Tallini modell szerintei 0-ra levinni
- Bevezetni azt, hogy ervenyes forgalmival ingyen lehessen utazni.
- Kozos MAV-BKV jegy- es berletrendszert kialakitani (durvan egyszerusiteni a jegyvasarlas idejet/eroforras igenyet)
Szerintem lehetne a Lanchidon is villamos.
En a parkolohelyzetre egyik lehetsegesmegoldasnak azt latom, hogy valtoztatni kell a budapesti epitesi szabalyokon, es pl. a belvarosban minden tombhaz epitkezesnel kotelezove tennem, hogy a leendo lakasszam 3x-osanak megfelelo mennyisegu, a nyilvanossag szamara megnyitando hely epuljon, es ahogy ezek epulnek, ugy lehet megszuntetni a felszini parkolokat.
Ha mar almodozunk, akkor en az atmenoforgalmat egy K-Ny es egy É-D iranyu alagutba terelnem Budapest alatt.
- K-Ny: a ket vegpont lehetne az M3-as bevezeto, es az M1-M7 kivezeto kozott.
- E-D: a mostani 2-es ut es az M5-ös Soroksari vegehez.
(termeszetesen eleg lenne az utat bevinni a fold ala a belvaroshoz minel kozelebb, (pl a mexikoi utnal / Osztapenkonal) es az azon kivuli reszen a felszinen haladna az ut, de teljesen elvalasztva.)
Az alagutnak csak a 2 vegpontja, es a ket alagut talalkozasai pontja lenne a hivatalos lehajtoja, (termeszetesen lennenek veszkijaratok) de a varoson belul normalisan nem lehetne kihajtani, igy elkerulnem azt, hogy beduguljon csucsidoben az ut es nem hsaznalnak az autosok a belvarosba jarasra, hanem csak atmenoforgalomra..
Az alagutakat a teherforgalomnak mindenkeppen fizetosse tennem (10-20k HUF/ athajtas) a szemelyforgalomnak csak a matricat tennem kotelezove.
Ha ez az alagut megvan, akkor ki lehet tiltani a komplett atmenoforgalmat a teljes belvarosbol.
Akarhogy is nezzuk, ma meg bizony ismerve az M0-as viszonyait bizony szemelyautoval meg mindig a varoson keresztul vezet a legrovidebb/leggyorsabb ut.

GyMasa 2019.06.24. 17:34:42

Ja, igen, es meg meg kellene oldani a kulso keruletek egymas kozotti megbizhato, gyors, olcso es tiszta kozvetlen jaratait is. Mert azert az is elegge problemas, hoyg ket, szomszedos, kulso kerulet kozott a "gyors" utazas a Deakon keresztul oldhato csak meg...

CyberPunK 2019.06.24. 18:07:56

Nem olcsó hippimegoldás kell, hanem rendes fejlesztés a külvárosba. Nonszensz, hogy minden fejlesztés a belső kerületeket érinti, míg a külső kerületek le vannak szarva. Igen, az Etele úti villamosfejlesztés is belsőnek számit Budatétényhez képest.

bozon 2019.06.24. 18:20:36

@ébrenjáró: A zsákfalu-feelinggel (nem teljes üzemidejű gyorsjárat, értelmetlen barangolások, ritka követéssel) a fején találtad a szöget! Ilyen nem lehet Budapesten, és egyfelől ésszel, másfelől a dugódíjból fedezett jobb hálózattal pont ezt alakítjuk át a Sétáló Budapestben!

2019.06.24. 18:24:39

@GyMasa: "Szerintem lehetne a Lanchidon is villamos."

Szerintem, előbb kellene megvizsgáltatnod magad egy szaekemberrel.

bozon 2019.06.24. 18:25:03

@ébrenjáró: ja, és a fő problémád, az éjszaka egyedül félés. Hát, lehet, hogy a XV. kerületben úgy látod, hogy éppen nem, de pl. ha egy házibuliból vagy krimóból záráskor oszlik a nép, akkor a lányok sokkal inkább taxiznak, mint a fiúk. Miért?

A külvárosi zöldterületek kifejezetten Sétáló Budapestes téma. Közösségi használatúból még a kertvárosokban is kevés van. Ennek radikális fejlesztése nálunk alapelv.

bozon 2019.06.24. 18:26:32

@has: hogy teljes legyen a kép, a programban írunk a parkolóházakról is, de nyilván nem ez a fő irány. A tranzitnak, illetve a belvárosi _célforgalomnak_ abszolút mértékben is csökkennie kell. Kis túlzással vagy élni lehet a városban, vagy autózni.

bozon 2019.06.24. 18:28:05

@Hooshee: hát, majd amikor megöregszel, családod lesz, vagy csak még több autó lesz, hirtelen eljön az a nap, amikor meggondolod magad. Nem azt írjuk le, ami mindenkinek tetszik, hanem azt, ami jó a városnak. Nincs 14. havi nyugdíj sem. ;-)

bozon 2019.06.24. 18:30:33

@GyMasa: sok jót írsz, olvasd el a programot is! setalobudapest.hu/program

Csak neked: ott is írjuk, hogy a felsővezeték-mentesítés nem rövid távú prioritás, mert a hálózatfejlesztés előbbre való. :)

bozon 2019.06.24. 18:32:15

@CyberPunK: tökre igazad van! Erről is szól a program (a linket lásd fentebb). Az eddigi gyakorlathoz képest az jelenti az ugrást, hogy ha az ember nem csak önti a betont ,hanem gondolkozik is mellé, akkor az egész agglomerációra kiterjedő fejlesztést tudunk csinálni!

CyberPunK 2019.06.24. 19:02:29

@bozon: a program egy része hülyeség. Konkrétan az újpalotai villamos. Első ütem a belváros? Nonszensz, van buszsáv, cserébe a csömöri úton a hetes konvoj 2*1 sávon közlekedik az autókkal. Meg egyáltalán, jelenleg észak-pest/dél-buda átszállásmentes a 133e-n, erre most átszállás a terv?

szepipiktor 2019.06.24. 19:11:29

Remek...
Sétáló Budapest, de az illusztráció -- kerékpáros.
Gondolom a szerző nem merte elsőre azt megírni.

szepipiktor 2019.06.24. 19:17:37

@bozon:
"Nem azt írjuk le, ami mindenkinek tetszik, hanem azt, ami jó a városnak."
Aha...
Demokráciapártiak lehettek.
Mert nem azt írjátok le ami a városnak jó - mert az a többség határozza meg -, hanem azt, ami szerintetek, egy törpe kisebbségnek jó.
Innen nem érdekel, akár egyetértenék, akár nem, egy szekta ne akarja ráerőltetni az akaratát a döntő többségre.
Az embereknek joguk van hüjének lenni, miközben ti meg nem kaptatok a kizárólagosság meghatározására semmiféle felhatalmazást.
Ezt már megéltem, ezt hívták ifjúkommunistáknak, ez volt később a KISZ.
De segítek:
Az első az EGYÉN, az EMBER!
És abból építkezik a társadalom.
ha jobbítani akarsz, az EGYÉNT KELL megggyöznöd és nem a társadalomra ráerőltetni az akaratodat.
Ez barátom a demokrácia, ezt egy szélsőbalos gondolkodású soha nem fogja megérteni, ezt képviselik a feministák, a kamu-jogvédők, a genderelvűek is.
Igen, az összes aktivista takarodjon az emberek magánszférjától!

CyberPunK 2019.06.24. 19:25:18

@szepipiktor: lófaszt papa, a demokrácia kurvára nem az egyénről szól, különben az egész város a lakodalmas lagzilajcsitól lenne hangos 0-24-ben. Egyébként oké, ne korlátozzuk a autókat, de akkor melyik tömböket dózeroljuk le, hogy utakat szélesítsünk?

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.24. 19:39:53

@Zabalint: Nem újdonság, de nem véletlenül nem is valósult még meg. És nem is ez az egyetlen városszervezési koncepció hál istennek.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.24. 19:43:17

@bozon: Azt, hogy "mi a jó a városnak", nehezen tudom értelmezni. A városnak mióta van személyisége, meg érzései? Szerintem városlakók vannak, és nekik vannak igényeik, nekik jó, vagy nem jó valami. És talán azoknak, akik az érintett területeken élnek, kicsit súlyosabb a véleménye, mint aki a partvonalról kiabálja be hogy majd milyen rohadt jó lesz neki az, amit amúgy nem akar.

Tallint idekeverni (bocs, lehet hogy nem te voltál hanem egy korábbi kolléga) meg elég felemás, az egy 400000 lakosú város, nagyon más liga méretben.

bozon 2019.06.24. 19:49:12

@Hooshee: Tallinnt tényleg nem én kevertem ide, :) de ez is egy példa, ami sántít, de egy aspektusra rávilágít.

A városnak a személyisége és érzései: a városlakók személyiségei és érzései. Ez nem bonyolult -- és ezzel nem fellengzősködni akarok, hanem arra rávilágítani, hogy ez nem agysebészet, erre rá lehet jönni.

bozon 2019.06.24. 19:50:59

@szepipiktor: "Remek... Sétáló Budapest, de az illusztráció -- kerékpáros. Gondolom a szerző nem merte elsőre azt megírni."

Vonzó a konteó, de a Sétáló Budapest a kerékpárosoké is. A kerékpározás élhető, fenntartható, ezért jó.

balkon-úr 2019.06.24. 19:51:36

Próbálj valamelyik nemrég vásárolt, nyitható ablak nélküli (vagy minimális nyitási lehetőséggel rendelkező) buszon délután hazajutni a belvárosi munkahelyről például Pesterzsébetre, a 23 járatcsalád valamelyik tagjával. Légkondi vagy nincs, vagy nem működik, vagy nem kapcsolják be, levegőáramlás egyenlő a nullával. Próbáltam jó párszor, mindenki izzad, a busz levegőtlen, büdös. Inkább autóval megyek. Ezeknél még az Ikarusok is jobbak voltak ott lehetett ablakot, tetőszellőzőt nyitni. Az külön megérne egy cikket, hogy metrópótlás címén egy komplett lakóteleptől vették el a 23E-vel a városba való bejutás lehetőségét, csak kifele érinti az Erzsébet központjában lévő lakótelepet az új nyomvonal (Baross utcai két megálló).

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.24. 20:00:40

@bozon: Akkor tán azt kellett volna írnod, hogy ami jó a városlakóknak, akkor egy hozzászólással korábban kérdezem meg, hogy mégis mire alapozod, hogy az itt lakóknak ez jó? Nyilván az én mintám sem reprezentatív, de 40 éve élek az I kerületben, úgyhogy valamit azért sejtek az itt lakás előnyeiről, hátrányairól, meg arról, hogy akik itt laknak, mit gondolnak erről a dologról.

bozon 2019.06.24. 20:36:03

@CyberPunK: "a program egy része hülyeség. Konkrétan az újpalotai villamos. Első ütem a belváros? Nonszensz, van buszsáv, cserébe a csömöri úton a hetes konvoj 2*1 sávon közlekedik az autókkal. Meg egyáltalán, jelenleg észak-pest/dél-buda átszállásmentes a 133e-n, erre most átszállás a terv?"

Dél-Buda kap mást kötöttpályán -- ez is ott van. Az Újpalota felé vezető útvonal keresztmetszeteit nyilván megfelelően kell kialakítani: a Csömöri úti szakaszon a tömegközlekedés kiszabadul ebből a dugóból. A belvárosi első ütemet úgy tervezzük, hogy a második azonnal követi.

Hülyeség akkor legyen, ha bebizonyítottad! ;-)

bozon 2019.06.24. 20:37:42

@Tarlós elvtárs patkányos városa: "Ne akarj erőszakkal bevezetni zöldségeket"

Nem akarok megdögleni, neked sem kívánom, és a város többi lakójának sem (akkor sem, ha ezt ők nem ismerik fel). Ezért akarom én is a zöldségeket.

bozon 2019.06.24. 20:41:09

@balkon-úr: "Próbálj valamelyik nemrég vásárolt, nyitható ablak nélküli (vagy minimális nyitási lehetőséggel rendelkező) buszon délután hazajutni a belvárosi munkahelyről például Pesterzsébetre, a 23 járatcsalád valamelyik tagjával. Légkondi vagy nincs, vagy nem működik, vagy nem kapcsolják be, levegőáramlás egyenlő a nullával. Próbáltam jó párszor, mindenki izzad, a busz levegőtlen, büdös."

A probléma ismert, a leginkább az északabbra levő országokból vásárolt használt buszok miatt van. Ha a klíma nem működik. Nyilván ez nem színvonal, ezért lett ez egy _program_, nem pedig egy-két hirtelen intézkedés. Pesterzsébet kap villamosfejlesztéseket és a hévet sem hagyjuk annyiban (ennek sorsa a prorgamban is leírt vizsgálatoktól függ).

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.24. 20:54:23

@bozon: Tehát nem ismerjük fel mi a jó, és ti majd megváltotok minket a saját butaságunktól. Ühüm. Nem lehetne esetleg hogy inkább kerestek magatoknak olyan helyet, ahol nem döglötök meg, mi meg hadd éljünk úgy, ahogy mi szeretnénk, anélkül hogy folyamatosan harcolni kelljen azok ellen akik meg akarják mondani hogy valójában nekünk milyen rossz, és majd ők jobban tudják?

CyberPunK 2019.06.24. 21:00:01

@bozon: "Hülyeség akkor legyen, ha bebizonyítottad! ;-) "

Javaslom megtekintésre a google traffic-ot, főleg 7-8 és 16-18 között. De mondjuk engem is érdekelne egy megvalósíthatósági tanulmány a következőkről:

-hol fog elférni a zárt pálya ott, ahol jelenleg 2*1 sáv fér el autóútból is? Autók kitiltását nyugodtan felejtsük el, gerincútvonal a lakótelepre.
-hogy fogja keresztezni a villamos a körvasutat? Vannak ilyen maximális emelkedő hülyeségek a kötöttpályánál.
-Thököly-n már 20 éve se működött az osztottpályás villamosforgalom, most miért működne?

Nem véletlenül tervezték oda a 4-est már 40 éve.

CyberPunK 2019.06.24. 21:03:49

Btw, élhető várost akarsz? Jogszabályi szinten drasztikus változások lehetnek elérhetők.

-rendbetenni azt, hogy ha egy rohadt probléma érinti a kerületi és a fővárosi úthálózatot, akkor ne várják meg, míg járhatatlan lesz az út.
-bevezetni újra az állami városképtervezést, és erősen kordában tartani a magánfejlesztéseket. Nonszensz, hogy a panellakótelepeknél jobb a parkoló, közintézmény, szolgáltató arány, mint az új fejlesztésű csodaparkoknál.

2019.06.24. 22:01:29

@Hooshee: Teljesen egyetértek.

Nekem pl. nagyon visszataszító, hogy amíg nincsenek a város szélére - úgy értem, kb. Budaörs - felépített parkolók, amiket metró, vagy minimum egy gyorsvasút/villamos köt össze a belvárossal, addig FIZESSEN AZ AUTÓS. Ez milyen már. Mintha a legtöbb ember passzióból parkolna közterületen vaze. Meg passzióból használnánk autót. Azért használunk autót, mert szar a tömegközlekedés... És azért parkolunk közterületen, mert nincsenek P + R parkolók, ahol ott lehet hagyni az autót. Szerintem a legtöbb embert a belvárosban sem zavarná, hogy pl. nálunk Kelenföldön vagy Csepelen, vagy isten tudja, hol kéne tartania az autóját, ha 20 percen belül bele tud ülni, ha akar. Ez lenne kb. a reális trade-off. Én pl. a tervezett díjfizetési zóna határán élek, a nemfizető részen. Vajon nekem milyen kurva jó lenne egy ilyen program? Hányszorosára nőne itt a szennyezés, a zaj? Ez így teljesen értelmetlen...

GyMasa 2019.06.25. 09:20:36

@bozon:
Köszi a linket. Majd elolvasom, ahogy idöm engedi.

bozon 2019.06.25. 13:21:29

@GyMasa: még mit nem! Mi köszönjük, ha elolvasod! :)

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 14:32:49

@Tarlós elvtárs patkányos városa: Tény, az autóeladások pörgetik a fogyasztást és jó GDP-t generál, de mi van az itt élőkkel, akik nap, mint nap szívják a büdös szmogos levegőt és a tüdejük lassan úgy néz ki, mint sok belvárosi műemléki épületnek a fala, amit kb 30 éve nem restauráltak? A mi tüdőnket ki fogja restaurálni? Az mennyibe fog fájni a gazdaságnak?

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 14:36:26

@Tarlós elvtárs patkányos városa: Nem is rossz ötlet. Minden autót egy nagy kiterjedésű síkságra kellene terelni, hogy kényükre-kedvükre kiélvezhessék autójuk iránti imádatukat. A Hortobágyos gondolat nem is rossz, köszönöm! Egy a lényeg, a belvárosban nincs helye az autós közlekedésnek.

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 15:03:43

@Tarlós elvtárs patkányos városa: Egyetértek, Budapest a budapestieké. Minél több zöldet és kevesebb betont és autót Budapestre.

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 15:05:26

@szepipiktor: Sétáló és bekerékpározható Budapest... ;)

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 15:13:50

@Hooshee: Egyetértek, az egyént kell fogyelembe venni, azokat, akik ott laknak, például a belvárosban éleik le az életük nagy részét és fuldokolnak. A lépcsőházban, ahol lakom 70%-ban nincs autója az ottlakóknak, mégis kénytelenek elviselni a dugókat a ház előtt, a mindenhova beparkoló autókat, amiktől nem lehet normálisan elférni és a hihetetlen port és szmogot. Miért? Hogy a kisebbség ott tudjon parkolni a ház előtt? Mert nekik így kényelmes? Szerintem egyáltalán nincs így jól, és jöhet nekem mindenki a népakarattal és demokráciával, de kérdem én, hogy érvényesüljön egy demokrácia, amikor ezeket az intézkedéseket nem vállalja be senki?

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 15:15:43

@balkon-úr: Igaz, a tömegközlekedés megszervezése és minősége kritikus, ezért javaslom olvasd el a program ezen részeit. Érdemes!

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 15:21:45

@Torokhang: A program hosszan foglalkozik azzal, hogy megfelelő alternatívát nyújtson az autósoknak. A forgalomcsökkentésnek van egy fokozatossága, hogy ne legyenek elszenvedői a határon élők. Igaz felmerül bennem a kérdés, hogy én, aki a belvárosban élek, miért is kell tűrnöm a lég és zajszennyezést, a helyhiányt, amitől más ezeknek az intézkedéseknek a bevezetése esetén tart? Nincs autóm, érdekes, élek és nem szennyezem nagy mértékben a többi városlaköt.

pgeri 2019.06.25. 16:59:45

@ébrenjáró: egy picit kevesebb indulat jót tenne az érveknek. Mert sok mindenben igazad van, de pl. hogy a biztonság (érzete), ennek fontossága "faszság" lenne, abban nincs. Sejtésem szerint fiatalabb férfi vagy, aki nem érzi át ezt a problémát, de ez ettől még létezik. A jobb hálózatszervezés, a több vasúti megálló és a sűrűbb kiszolgálás része a programnak. Előbbit - civilekkel együttműködve - viszonylag gyorsan lehet javítani, utóbbihoz kicsit több idő kell, és nem csak a fővároson múlik. A kerületi alközpontok és zöld zónák szintén a program részét képezik, mert tény, hogy Budapest külső kerületei elég speciálisak abból a szempontból, hogy eléggé alvóváros jellegűek.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.25. 18:25:19

@Hajtó Krisztián: Nos, mint említettem, 40 éve itt lakom. A mi házunkban MINDENKINEK van autója, még olyan is van akinek kettő. A szüleim pár sarokkal arrébb laknak, a helyzet ugyanez. Azt gondolom, hogy az a meglátásod, hogy az itt élőkből a kisebbségnek van autója, valamint az, hogy mégis mindenhol autók állnak, valahogy nem igazán áll össze egy koherens képpé, mert ha itt a 70%nak nem lenne autója, sosem lenne gond a parkolás. Ez így volt kb 20 éve, amikor az I kerület még egy öreg kerületnek számított, mert az itt élő 70-80 éves nyugdíjasok valóban nem tartottak autót. Viszont a lakosságnak ezen része az elmúlt 20 évben lecserélődött (édesanyámék háza az ékes példa, 20 éve a lakások több mint felében nyugdíjasok laktak. Mára az összes lakás tulajdonosa fiatalra, vagy középkorúra cserélődött, és mindegyiknek van legalább egy autója.

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 21:03:40

@Hooshee: A KSH adatai szerint 659.000 autó van Budapesten, amibe beletartoznak a céges flották, illetve a gondolatmeneted szerint sokaknak van két autója. www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ode006b.html?down=555
Budapest lakossága 1.750.000 fő, amiben nincs benne a nagyszámú itt élő aktív kereső, aki még nem jelentkezett át, de ezzel ne is számoljunk. Ebből a számból levonjuk a 236.000 fő kiskorút, akkor több, mint másfélmillió lakosra jut 659 ezer autó, kiemelve, hogy nem számolunk a cégekkel és azokkal, akiknek két autója van legalább. www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_wdsd004c.html
A statisztikák szerint, ami többfajta is van, 1,24 ember utazik egy autóban. Magyarul ezzel a számmal lehet korrigálni, de még nem számoltunk az ingázókkal, akik ellepik Budapestet nap közben.
Összegezve, úgy gondolom igenis jogos, amit leírtam! Köszönöm az észrevételt.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.25. 21:44:31

@Hajtó Krisztián: Persze, a területi eloszlással ne is foglalkozzunk, minek :) Melyik jövedelmi réteg tagjai laknak a belvárosban? Vajon melyik réteg körében jellemzőbb az autótartás? Aranyos hogy kiragadsz a statisztikából számokat, de ez olyan szintű egyszerűsítés, ami miatt teljesen másról beszélsz, mint amiről szó van. A program fő témája a belváros autómentes övezetté tétele. Az itt élők szempontjából ez nagyjából az ordas nagy ki****s kifejezéssel jellemezhető.
Ennek a megvitatása szempontjából teljesen irreleváns, hogy az ezen a zónán kívül eső területeken mi újság van.
És amúgy az a része abszolút jogos, hogy a tranzit és ingázó forgalmat jó lenne kinn tartani a városból. De én nem is arról beszéltem.

Hajtó Krisztián 2019.06.25. 23:49:34

@Hooshee: Tény, ahhoz a jövedelmi réteghez tartozom, akik tarthatnak autót, de nem teszem, mert pont, hogy a belvárosban a legjobb a tömegközlekedés. A külvárosi részen, ha már a területi elosztásról írtál, jelenleg szükségszerűbb az autó használata, mint a belvárosban. A statisztikával kapcsolatban te kérdőjelezted meg, hogy a mi házunkban hány embernek van autója és hánynak nincs, és ha jól emlékszem te voltál, akinek nem állt össze koherens képpé amit írtam. Ebben segítettem konkrét statisztikai adatokkal, de látom nem vált be. Tartom magam a leirtakhoz és nem tartom elfogadhatónak, hogy a belvárosban ilyen szintű autós közlekedés legyen, rontva ezzel a levegő minőségét, a zajártalom is káros, és esztétikailag is hagy kivetni maga után A közutakon parkolás nem gondolom, hogy állampolgári jog, mert a közterülethez nekem is annyi jogom van, mint a gépjárműtulajdonosoknak, és én nem arra akarom haszálni, hogy elfoglalják a szabad területeket. Természetesen aki megvesz magának egy beállót magánterületen, ahhoz nekem az égvilágon semmi közöm.

CyberPunK 2019.06.26. 08:22:16

@Hajtó Krisztián: " A közutakon parkolás nem gondolom, hogy állampolgári jog, mert a közterülethez nekem is annyi jogom van, mint a gépjárműtulajdonosoknak, és én nem arra akarom haszálni, hogy elfoglalják a szabad területeket. "

Ez ugye ott borul meg, hogy azok a közutak (papír szerint) nem közpénzből, hanem üzemanyagba épített adókból vannak fenntartva. Úgyhogy ne erőltessük ezt az ugyananyni jogot.

Őszinte leszek, eddig valamennyire azonosulni tudtam azzal, amit ez a cikk közölt, de látva ezt az agyhalott kapálózást amit művelsz már nem. Egyfelől egy vicc, hogy a saját magad lehetőségeiből indulsz ki, gondolom, ha összeszednél egy szilánkos combcsonttörést, akkor már az autókért kapmányolnál. Másfelől ez a jogokkal dobálózás is egy vicc. Alternatívát kell teremteni, nem pedig erőszakkal reformálni. Harmadrészt egyre jobban érzem azt, hogy neked is csak a pár belső kerület Budapest. Lesznek meglepetések, mikor szénné akarod szopatni a külső kerületeket. Tudod, akik napközben termelik a GDP-t a belsőkben...

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2019.06.26. 09:06:06

@Hajtó Krisztián: TE úgy gondolod, hogy nincs létjogosultsága a belvárosnak autóval, én meg úgy hogy anélkül teljes halál, mert én nagyon nem látom hatékonynak a tömegközelkedést (elvonatkoztatva a kényelmi faktortól sem), mondva ezt úgy ogy néha ettől függetlenül használom, amikor valóban hatékony.

De egyszerűsítsük le: eleddig ezek a kerületek nagyon nem szavaztak az ilyen sötétzöld alternatívákat kínáló programokra (és nem csak ezek nem). Értem hogy neked is jogod van a közterületre, tehát te szavazz rájuk. Elérnek amennyit elérnek (jellemzően 1 számjegyű eredmény), de mégis úgy követelik a programjuk megvalósítását, mintha megnyerték volna a választást, noha dehogy.

Hajtó Krisztián 2019.06.26. 11:54:20

@CyberPunK: Kérlek olvasd el a programot, amiben részletesen le van írva, hogy milyen alternatív megoldások lesznek a belvárosiaknak és külvárosiaknak egyaránt. Nem is értem, miért van ez elővéve folyamatosan, amikor részletes leírás van ezzel kapcsolatban.
Tény, én a belvárosban lakom, így engem az érint leginkább. Te majd leírod mit tapasztalsz a külvárosban és ugyanezt teszem a benti résszel.
Szerencsére épültek utak a belsőégésű motorok előtt is, így jogosnak tartom azt, hogy jogot formálok a tiszta levegőre, a kisebb zajártalomra és a nagyobb, esztétikailag szebb környezetre.

Hajtó Krisztián 2019.06.26. 11:58:55

@Hooshee: Én csak tömegközlekedéssel járok, és tény, van mit megreformálni rajta, amire ki is tér a program, de lehet létezni autó nélkül is.
Egyetértek, a szavazáson fog eldölni minden, és ahogy te szavazhatsz a szmogos, dugókkal teli Budapestre, én egy tisztább, jobb levegőjű Budapestre fogok. Lehet, hogy kisebbségben leszek? Természetesen, de mondhatom azt a gyerekemnek, hogy én mindent megtettem.

CyberPunK 2019.06.26. 13:04:26

@Hajtó Krisztián: Ne haragudj, de ez nem program, hanem vízió. Egy pont, Újpalotai villamos a Thököly-Csömöri úton. Pár kérdés:

-hol fog elférni a zárt pálya ott, ahol jelenleg 2*1 sáv fér el autóútból is csak? Autók kitiltását nyugodtan felejtsük el, gerincútvonal a lakótelepre.
-hogy fogja keresztezni a villamos a körvasutat? Vannak ilyen maximális emelkedő hülyeségek a kötöttpályánál.
-Thököly-n már 20 éve se működött az osztottpályás villamosforgalom, most miért működne? Nem véletlenül tervezték oda a 4-est már 40 éve.

GyMasa 2019.06.26. 14:09:12

@CyberPunK:
MOndjuk, ha merünk nagyot álmodni, akkor simán le kell vinni a villamost kéregvasútként az út alá, mint a kék metro külsö szakaszán.
És, az mindegyik kérdésedre válasz lenne ;-)

pgeri 2019.06.26. 14:17:14

@Hooshee: ez már kezd hitvitává válni. Ha én is mindig a szomszédaimból indulnék ki, akkor eléggé mellélőnék a statisztikához képest.

Pár "apró" tévedést azért eloszlatnék:
- a belvárosi lakosok számához képest az autók száma kb. harmada
- két autót egy címen ma sem regisztrálhatnál ingyenesen, csak az egyes önkormányzatok hajlamosak nem betartatni a budapesti szinten meghozott szabályozást
- az ingyenesen osztogatott parkolási engedélyek száma még így is a helyek másfél-kétszerese
- azaz ezen az áron (ingyen) TÚLKERESLET van helyekre, miközben a területet már ma is autók uralják
- erre ugye a piac áremelkedéssel reagálna, ha tehetné, és helyreállna az egyensúly
- pont ugyanez a helyzet a dugókkal és a dugódíjjal
- most arról nem beszélve, hogy ha egy fagyiskocsit akarsz kitenni közterületre, ami kb. ugyanakkora helyen elfér, mint az autód, akkor perkálsz pár százezret havonta

Egy másik közkeletű tévedés, hogy az autósok adójából van minden közlekedési infra, és ezért a bicajosok és gyalogosok takarodjanak onnét, és/vagy ne akarják csökkenteni az autósokra jutó teret / közpénzt. Az igazság az, hogy az üzemanyagba épített adókból még a közúthálózat fenntartására és fejlesztésére sem futja.

CyberPunK 2019.06.26. 14:32:21

@GyMasa: Na igen, de akkor mi is lenne a különbség a 4-es metró továbbhúzása és eközött? :)

Hajtó Krisztián 2019.06.26. 14:43:19

@pgeri: Az adóforintokra kitérve, ha nem lenne ekkora a forgalom nem lenne ilyen nagy a terhelés és ennek következményeként az amortizáció sem.

GyMasa 2019.06.26. 14:46:38

@CyberPunK:
Talán az ár.
De igazad van, a 4-es metro teljes kiépítése lenne a legjobb.
Beleértve ebbe a másik végét is, ahol az agglomerációba is ki kellene vinni a vonalat.

Hajtó Krisztián 2019.06.26. 14:47:36

@CyberPunK: Bevallom nem vagyok szakértő, vannak nálam okosabb emberek, akik ezeket a kérdéseket megválaszolják, vagy ha nem, akkor ezeket az észrevételeket szívesen fogadják. Ha olvastad a múlt heti programösszefoglalót, akkor az egyik lényeges pontja pont az volt, hogy támaszkodni akarnak a civil szervezetekre és az észrevételeikre. Így kérlek kritizáld a programpontokat, hogy felszínre jöjjenek ezek a vélt, vagy valós problémák. Köszönöm!

Hajtó Krisztián 2019.06.26. 14:49:10

@GyMasa: Igaz, de a szakértők igyekeztek a fővárosi költségvetéssel számolni. Nem egyszerű, de rajta vannak!

GyMasa 2019.06.26. 14:50:10

@pgeri:
Mondjuk, én még emlékszem arra az eredeti ígéretre, amit parkoási díjak bevezetésekor tettek, miszerint abból a pénzböl elsösorban parkolóházakat akartak építeni, ami lehetövé tette volna, hogy az utcáról eltünjenek az autók.
Csak, ugye egészen pontosan NULLA ilyen parkolóhely épült, pedig szerintem óvatos becslések szerint is böven 100 milliárd felett van a befolyt pénz, amit majdnem teljes egészében elloptak.

GyMasa 2019.06.26. 14:55:24

@Hajtó Krisztián:
Az a baj, hogy a 4-es metro is egy panamázás volt, és az elsödleges célja a minél több pénz ellopása volt.
Én még arra is emlékszem, hogy valami 200 milliárd alatti volt a kezdöösszeg, ami csak azért állt meg 500-nál, mert az EU beszólt, hogy ha még tovább drágul, ló*aszt sem fizetnek.
Akkor még gyorsan kivettek vagy 90 milliárd HUF-nyi összeget a projekt alól (föleg felszíni tereprendezéseket) és ennek ellenére is 500 milliárd lett a végszámla.
(Disclaimer: ez csak a halvány emlékeimen alapuló véleményem, most semminek nem néztem utána. Kérem ezt ennek megfelelöen kezelni.)

pgeri 2019.06.27. 12:36:49

@CyberPunK: Újpalota: erre elvileg már BKK tervek is vannak, csak kukázták a projektet Tarlósék. Thököly-n a buszsáv helyett középen villamos menne, mellette 2x1 sáv. Körvasút alatt menne át, esetleg új (szélesebb) felüljáró 2x1 sáv + villamos mérettel. Előző esetben Bosnyáktól kifelé szélső vezetésben menne tudtommal. A lakótelepen egy bódésort és pár kisebb házat kell lebontani, vagy parkolókat megszüntetni - a kritikus szakasz a Molnár V. és a Neptun u. közti rész, onnét kifelé már van bőven hely.

pgeri 2019.06.27. 13:27:43

@GyMasa: hát ebben IS sokat segítene egy teljesen nyilvános adatbázis, ami az applikációval összekötve real-time tudná monitorozni a parkolási és behajtási díjakból jövő bevételeket.Te, mint magánember is megnézhetnéd, hogy a rendszer mit tart nyilván mondjuk a te autódról, vagy az egyes zónák kihasználtságáról, stb.

A másik kérdés, hogy ne lehessen fiktív kiadásokkal kilapátolni a pénzt. Ezt a teljesen nyilvános szerződések segítenék. Ha nem lehet eltitkolni ezeket a részleteket, akkor jóval több esélye van annak, hogy ne nyúlják le ilyen módon a pénzeket.
süti beállítások módosítása