Sétáló Budapest

A 21-es buszcsalád céltalan turmixolása

2022. május 06. 06:41 - bozon

Amikor csak bele lehet szólni valamibe, arra örömmel bátorítunk mindenkit. Most ez a bátorítás egészen kevéssé örömteli, hiszen egy társadalmi egyeztetésnek látszó tárggyal állunk szemben: nem kíváncsiak a véleményünkre, de legalább a társadalmi egyeztetésként meghirdetett változtatáscsomag is teljesen rossz. Arra azért bátorítunk mindenkit, hogy a nem erre szolgáló két szövegdoboz egyikében megírja, amit gondol. Sajnos a „társadalmi egyeztetés” két hetének egyikéről már le is maradtunk, de még pótolható a gerillavélemény-cúnami.

21-es_turmix-bkk.pngAz ám, öt vonal a rendszerben! Nulla javulással. (Forrás: BKK)

Nem tudjuk, mennyire tükröz őszinte szándékot, de az „egyeztetés” megjelenő űrlap két kérdésből áll, amelyek közül egyik sem azzal foglalkozik, hogy a delikvensnek mi a véleménye az egészről. Hátha csak megcsúszott a ceruza, hátha mégis kíváncsiak a véleményekre! Vagy nem, de akkor is legyen meg nekik: bármelyik szövegdobozba odaírhatjuk a kérdésre adott válasz mögé, hogy „..., amúgy az a véleményem, hogy ...”.

Óvatos, túlbonyolított semmi, zéró tájékoztatás

Ami a változtatás tartalmát illeti, szépen elhallgatják a lényeget, a járatkövetési sűrűségeket, de a felvázolt, BKK-san önfertőző vonalstruktúrából semmi jót nem lehet előzetesen sejteni:

  • A jelenleg túlkapacitásos, ritkítandó szakaszra (Svábhegy–Normafa) belép a 212-es értelmezhetetlenül ritka, feles követésű változata (várni nem érdemes rá, véletlenszerűen néha majd jön, de akkor sem az kell a várakozóknak).
  • Örvendetesen megjelenik a Svábhegyig menő 21A, de sajnos csak csúcsban, pedig hétköznap napközben lenne rá igazán szükség (ekkor nagyon rossz a csillebérci szakasz kiszolgálása, mégpedig a Svábhegy–Normafa-szakasz feleslegesen sűrű kiszolgálása miatt).
  • Sajnos megmarad a hétköznapi betétezés is a Normafához, és végül a Normafán túli, jelentősen sűrítendő szakasz jut az új jelzésű (hétvégén hajnalban és késő este telebuszként közlekedő!) 21B-nek. A jelzések nagyon nem ezt sejtetik – hiszen alapvető hiba a fő ágat betűzni, főleg úgy, hogy már volt „rendes” neve –, de hacsak nem lesz a 21B a vonalstruktúra legsűrűbb eleme, akkor az egész változtatás teljesen felesleges.

Van persze megoldás, nem csak mi jöttünk rá

A teljesen félresikerült javaslatcsomaghoz persze tudni kell, hogy a téma története igen súlyosan terhelt. Egy kisebb csodaként a BKK egyszer javaslatot tett a helyzet igazi, ténlyeges megoldására, de kerületi és civil támogatással sikerült elkaszálni a tervet (a kerületnek akár ötven helyi szavazó véleménye is sokkal érdekesebb, mint a Csillebércen dolgozó és iskolába járó ezrek érdeke). Ha ennek a BKK számára az a tanulsága, hogy egy rossz, de esélyes változtatással kell próbálkozni, akkor az erre fordított munkát nyugodtan megspórolhatják, és kimehetnek kávézni helyette.

A jó megoldás az lenne, hogy hétköznap a 21A egész nap a Svábhegyig járna, és cserébe a 21-es a KFKI-ig sűrűbb lenne (csúcsban 7–8 percenként, napközben 10, illetve 12 percenként). Kapacitásszempontból első ránézésre egy vonzó naiv ötlet, hogy hétköznap csúcsban a 212-es is feljöhetne a Normafáig, azonban erről a vonalról tudni kell, hogy a belsőbb szakaszai miatt teljesen instabil a közlekedése, és emellett nem is erre van igazán szükségük az Eötvös út környékieknek. A 212-es hétköznapi hosszabbítására fordítandó többletköltség tehát szinte teljesen felesleges lenne.

A fenti, valóban jó változtatáscsomag érezhető teljesítménytöbblet nélkül kivitelezhető lenne, az Eötvös úton is elegendő szolgáltatást nyújtana, és nem is olyan bonyolult, mint ez a „csinálni is akartunk valamit, de inkább nem is” szellemben fogant 212, 212A, 21, 21A, 21B-s rendszer. Hétvégén nagyjából maradhatna az, ami most van (erős kiszolgálás a Normafához, hosszabb 212-es).

Ismételjük: nem arra szánták, de azért a két szövegdobozba be lehet írni, amit gondolunk az egészről.

Frissítés

Időközben – némi határidőkitolás mellett – megjelent egy véleménykikérő mező is a konzultációs űrlapon. Ezek szerint az ilyen dohogások is jók még valamire; de még jobb lenne a tartalmon is változtatni.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr8717824953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.05.06. 21:10:52

De rég jártam már arra
Kíváncsi leszek a megoldásra.

bozon 2022.05.07. 11:24:02

@gigabursch: a megoldás itt van leírva. ;-)

De hogy mi fog végül történni, az valóban rejtély. A megoldástól teljesen független.

Péter 2 2022.05.07. 21:45:48

Három kérdést találtam a linkelt oldalon. Amúgy a szerző egyébként biztos kapásból tudja és átlátja, hogy melyik megoldás mivel jár, de ha már a net nyilvánosságára bízza, talán megtehetné azt is, hogy pár bekezdésben meg is világítja, hogy miért nem tartja jónak az említett javaslatot, és miért jobbnak a sajátját. Látjuk, hogy ír valamit, de az messze nem elegendő ahhoz, hogy a vonalat napi szinten nem ismerők (márpedig, gyanítom, azért az olvasók nagyobbik része szükségszerűen ilyen) átlássák, hogy mit és miért mond.

bozon 2022.05.07. 22:23:43

@Péter 2: köszi a jelzést, frissítésben odaírtam, hogy megjelent a véleménykikérő mező.

Ami a tartalmat illeti, valóban kicsit gyorsan kellett összerakni a poszt, de úgyis elsősorban a vonalat ismerőkre számítunk a visszajelzéseknél. Őket érinti az ügy.

A megállapítások egyébként azon alapulnak, hogy a Svábhegyen túli szakaszon hétköznep a KFKI (ma a 21-es végállomása, a tervezetben a 21B-é) messze a legnagyobb forgalmú megálló, a Svábhegyen túli szakasz forgalmának könnyen lehet, hogy több mint a felét elviszi. A KFKI és a volt úttörőtábor (szintén túl a Normafán) e forgalomnak bőven több mint a felét adja.

A forgalmi adatokat persze mérni is kellene; jó lenne, ha ez megtörténne a céltalan tervezés helyett. Vagy ha megtörtént, akkor egy ilyen tervezet alátámasztásául meg is jelennének a legfőbb eredmények.

A Svábhegy--Normafa-szakaszon hétköznap napközben járatonként 0--5 le-felszállás történik, miközben a Normafán túl a menetrendben 24 perces lyukak is vannak -- ezek teljesen használhatatlanná teszik a szolgáltatást. A tervezet lényegi részét (járatsűrűségek) nem kötik a közönség orrára, de a struktúrából egyértelműen az sejthető, hogy ezen a botrányos aránytalanságon nem szándékoznak javítani.

Walahol 2022.05.08. 08:08:23

Egy technikai dolog: a "21B" könnyen összetéveszthető a "218"-as számmal, nem célszerű megoldás.

törzsmókus 2022.09.02. 12:39:24

az soha, senkiben nem merült fel, hogy a hegyek között is lehetne harántolni? a 212-ben pont ez volt a pláne. hasonlóan a svábhegyi végállomásozás helyett továbbmehetnének a buszok a Béla király úton át Zugligetbe, a Libegőig, vagy akár onnan tovább, elérve a Budakeszi utat és/vagy Dániel utat. jelenleg a 21 és 155 által lefedett terület között az átjárás közösségi közlekedéssel (csakis a Széll Kálmán tér érintésével) kb lassabb mint gyalog, pedig gyalog a hegyet is meg kell mászni.

plusz aktualitást / értelmet ad a dolognak a Dániel útnál bezárt Virányosi Közösségi Ház, ami helyett cinikusan a Jókai klubot meg a MOMot ajánlgatják – ezek autóval tényleg pár perc alatt elérhetők a hegyen át, de a közösségi ház egykori látogatóinak tekintélyes része számára ez nem opció.
süti beállítások módosítása