Sétáló Budapest

Programválaszok a „Számonkérhető budapesti döntéshozókat!” kérdéseire IV.

2019. október 07. 04:17 - bozon

Abból is látszik, hogy civilek vagyunk, hogy nem tekintjük magunkat az egyedüli civileknek. A Budapest sorsáért valódi aggodalmat érző, és azért valóban tenni akaró, aktív civilszervezetek együttműködéséből született meg a „Számonkérhető budapesti döntéshozókat!” kezdeményezés, mely tulajdonképpen nem akar mást, mint teljesíteni a Sétáló Budapest egyik legfontosabb célkitűzését: tudjuk meg, mit akarnak a főpolgármester-jelöltek, tudjuk meg, hogy ezt hogyan akarják, és legyünk képesek 2024-ben számonkérni rajtuk, amit vállaltak! Sok pontban kérdeztek, szívesen adtunk hosszú válaszokat, és mivel ez is programunk egyfajta ismertetése, örömmel tettük. Részenként közöljük itt a válaszokat; ez a IV. rész.

stb-szavazz-kozepes.jpg

<< Ez volt az első rész; < ez volt az előző rész.

[Az alulírott civil szervezetek azt követelik a budapesti főpolgármester-jelöltektől, a kerületi polgármester-jelöltektől és a kerületi képviselőjelöltektől, hogy … minden tőlük telhetőt tegyenek meg … az alábbiak érdekében:]

9. A Kiserdő erdő marad! A ferencvárosi Határ úti Kiserdő egésze erdőként kerül kiszabályozásra, és törlik azt a szabályozást, amely bármely részén közút létesítését tenné lehetővé.

A fent említett városi zöld infrastruktúrának alapvető tulajdonsága a Sétáló Budapesten, hogy egyrészt hálózatosan beszövi a várost, másrészt a városon belül is magában foglal természetközeli vagy ahhoz hasonló állapotú élőhelyeket. Ennek elengedhetetlen része a Határ úti kiserdő és a hozzá hasonló városi zöldterületek foggal-körömmel való védelme is (ide kapcsolódó érdekesség, hogy fővárosi szinten például a Hamzsabégi park is közlekedési célú területként van szabályozva).

És természetesen tartjuk magunkat a programunk alapszabályához: nem csipegetünk le a zöldből állandóan, nem maradékelven kezeljük azt, nem engedjük meg egyik fejlesztésünk számára sem ezt a luxust.

Szerencsére a kiserdővédők felvázoltak egy olyan alternatív koncepciót a közúthálózati problémák megoldására, amely nemcsak a kiserdőt kíméli meg, de jelentős költségmegtakarítással is kecsegtet. Ezt mi is támogatjuk.

Ez a pont is része a programunknak.

10. Gyalogosbarát várost! Kellemessé és biztonságossá válik a gyaloglás. Védik a lakóövezeteket a legalább 30 km/h sebességkorlátozású övezetek és lakó-pihenő övezetek kijelölésével, forgalomcsillapítással.

Gyalogosbarát főváros = Sétáló Budapest.

Természetesen a központi sétálózóna és más sétálózónák kijelölése csak a vezérmotívuma programunknak. Az emberléptékű és fenntartható város ezen túlmutató elemei közt mi is szerepeltetjük a forgalomcsillapítást – aminek fővárosi szinten az útdíj a legfontosabb eleme –, és ezen belül a csökkentett tempójú övezetek, a lakó-pihenőövezetek kijelölését.

Sőt, például a központi sétálózónán átmenő, és a közlekedésmérnökeink javaslatára megtartott autós főutak káros hatásainak csillapításában is felmerülhet a sebességkorlátozás. Nem szokványos ilyen városi főutakon alkalmazni, azonban nem is a szokványos Budapesthez ragaszkodunk.

A gyalogos- és kerékpáros Budapest tehát mi magunk vagyunk.

11. Kerékpárosbarát várost! Megteremtik, illetve és fejlesztik a külvárosi területek és a belváros közötti kerékpáros kapcsolatokat. Javul a főútvonalak és belvárosi hidak járhatósága, biztonsága a kerékpárral közlekedők számára. Kerékpártároló-építési program indul.

A Sétáló Budapest program írásakor a Kerékpárosklub fenti alapelveket is tartalmazó ajánlásainak teljes elfogadása mellett döntöttünk. Nem is tehettünk volna másképp, hiszen ha az autósokat nem szívatni akarjuk, hanem minőségi alternatívával megkínálni, akkor a tömegközelekdés fejlesztése mellett erre is szükség van – arról nem is beszélve, hogy ha egy általunk is fontosnak tartott cél eléréséhez egy ennyire profi civilszervezet már adott útmutatást, akkor miért ne vennénk azt át?

Ezt a pontot is felvállaltuk tehát, még mielőtt megszületett volna.

12. XXI. századi közösségi közlekedést! Korszerűsítik a tömegközlekedési járműállományt, a pályákat és az üzemi létesítményeket, valamint folyamatosan biztosítják a forrásokat a zavartalan, magas színvonalú működéshez.

A Sétáló Budapest programban a „XXI. századi” tömegközlekedés szintén alapvető, hiszen az embereket az autóikból elsősorban a tömegközlekedésre kívánjuk átültetni. Az, hogy ezt ne szívatásként éljék meg, kulcsfontosságú. Nem mesterséges konfliktust szeretnénk szítani az összes autós és az összes tömegközlekedő között, hanem megtalálni a közös jó megoldást.

Ennek része a tömegközlekedés járműveinek és megállóinak esztétikai állapota, tisztasága és (érzett) biztonsága. Ehhez a leginkább az kell, hogy ezeknek a helyszíneknek legyen gazdája, legyen több olyan fővárosi alkalmazott, aki alkalmasint csak azért van ott, hogy fővárosi egyenruhában „jelen legyen”, figyeljen, rászóljon a másoknak terhesen viselkedőkre, illetve esetleg a köztisztasággal minimálisan törődjék (de a takarításnak egyébként is nagyobb hangsúlyt kell kapnia). Ez a személyzet kikerülhet közfoglalkoztatottakból, vagy inkább alacsonyan képzett „igazi” dolgozókból, akik hasonló módon őrködnek a főváros zöldterüeletei, illetve általában az utcák felett (nevezzük őket parkőröknek).

Így jutunk el odáig, hogy a tömegközlekedés mint emberi környezet lényegében az „egészséges utca” része lesz.

Az általános minőségjobbítás másik fele a „nyers utazási paraméterek” jobbá tétele: kevesebb átszállás, jobban kiszolgált mellékirányok, kisebb zsúfoltság (növekvő igények mellett is!), sűrűbb követés. Ez utóbbinál minimumként előírjuk, hogy sehol, semelyik napszakban sem lehet húszpercesnél ritkább. Ez nyilván már üzemeltetési szinten is jóval többe fog kerülni, mint a mai tömegközlekedés, azonban ennek a fedezete az útdíjakból előteremthető.

Ezt a pontot is keblünkre öleljük!

<< Vissza az első részre; < vissza az előzőre.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr2515190466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása